Nejčastější otázky a odpovědi na téma Gigafactory v Česku. Potřebujeme ji?

Luboš Srb
  • Německý koncern zvažuje, že by v Česku postavil Gigafactory
  • Český stát stále vede jednání jak s automobilkou, tak i místními obcemi
  • Ministerstvo průmyslu a obchodu proto zveřejnilo nejčastější otázky a odpovědi
Vyroste v Česku gigatovárna na baterie do elektromobilů?
Vyroste v Česku gigatovárna na baterie do elektromobilů?

Bylo by dobré, aby v Česku vyrostla Gigafactory, nebo ne? Na serveru Elektrickevozy.cz se můžete dočíst prakticky vše, co se týká tématu kolem zvažované stavby Gigafactory německým koncernem, do kterého spadá mladoboleslavská značka Škoda Auto.

Ke konci loňského roku, když vyšlo najevo, že Volkswagen odkládá rozhodnutí o stavbě továrny na baterie a elektromobily v České republice, jsme sepsali podle nás 5 hlavních důvodů, proč chceme postavit Gigafactory v Česku a také naopak 3 důvody, proč Gigafactory NEchceme. Rozhodnutí to není jednoduché a jak už to tak u podobných staveb a projektů bývá, bude mít v každém případě své příznivce, i odpůrce.

Nejčastější otázky a odpovědi na téma Česko a Gigafactory

Ministerstvo průmyslu a obchodu dnes na svém webu zveřejnilo ty nejčastější otázky a odpovědi ohledně zvažované stavby Gigafactory v Česku. Proč je tato stavba vlastně důležitá? Proč má vyrůst právě v areálu Letiště Líně? A jaký přínos bude mít například pro státní rozpočet? Nejen na tyto otázky, ale i mnoho dalších, najdete odpovědi na webu www.mpo.cz.

Tesla Model Y výroba elektromobilu
Tesla Model Y výroba elektromobilu

Čtěte také: Vyroste Gigafactory v Česku? Stát pokračuje s přípravou projektu


Proč je Gigafactory důležitá?

Automobilový průmysl je jedním ze základů českého průmyslu. Generuje 10 % českého HDP, 25 % exportu a zaměstnává 180 tisíc osob. Bez jeho transformace by bylo ohroženo až 37 tisíc pracovních míst, rozpočet by přišel o 128 miliard korun příjmů. Umístění Gigafactory do ČR umožní lokalizaci kompletního bateriového řetězce (těžba lithia – výroba baterií – výroba elektromobilů – recyklace baterií) na našem území a dá ČR zásadní konkurenční výhodu

Naopak, pokud by ČR, potažmo Evropa, nereagovala na subvence Ameriky a Číny v tomto sektoru, tak se její ekonomika stane nekonkurenceschopnou.

Jaký přínos bude mít Gigafactory pro státní rozpočet?

Gigafactory by byla v podstatě novým odvětvím ekonomiky, kdy by pravděpodobně došlo ke vzniku nového lokálního dodavatelského řetězce. Centrální vláda, kraje a obce by na daních a dalších odvodech získaly přes 71 miliard korun v letech 2024-2033. Kraj a okolní obce pak přibližně 1,4 miliardy.

Model zpracovaný firmou Deloitte odhaduje investice až 285 miliard korun k nominálnímu HDP v letech 2024-2033. Model dopadu do průmyslu (započten i import/export baterií) pak podle Ernst & Young ukazuje dokonce nárůst ročního HDP o 269 miliard korun. Stavba a provoz Gigafactory by zvýšily produkci české ekonomiky ve sledovaném období o 772,4 miliard korun.

V největší míře by profitoval zpracovatelský průmysl, dále tržní služby (pojišťovnictví, činnosti v oblasti nemovitostí a doprava a skladování), stavebnictví a energetika. Vznikla by také nová nadstandardně ohodnocená pracovní místa v oboru budoucnosti.

Výroba kupé verze Enyaqu započala
Výroba kupé verze Enyaqu započala

Všechny otázky a odpovědi najdete na webu Ministerstva průmyslu a obchodu zde.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články