Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Vlaky s hybridním pohonem. Za rok ušetří miliony litrů nafty

  |  Martin Skořepa  |  7 komentářů

Největší německý železniční dopravce Deutsche Bahn (pobočka DB Cargo) pořizuje vlaky s hybridním pohonem od japonské firmy Toshiba.

TIP: Smysluplnější než elektromobily? Obří trajekt na baterky šetří tisíce tun CO2

Nové hybridní vlaky Toshiba HDB 800 nahradí u německého nákladního železničního dopravce zastaralé dieselové mašiny, oproti kterým slibují významnou úsporu paliva. Jezdit budou po Evropě a využívají zcela odlišný typ baterie, který se zatím neobjevuje u elektromobilů.

DB Cargo pořizuje celkem 50 nových vlaků na hybridní pohon, které nahradí současných 61 dieselových vlaků. Na kolik zakázka vyjde, společnosti neprozradily. Nicméně dozvěděli jsme se, že díky elektrifikaci (k dieselovému motoru přidáním elektromotoru s baterií) jsou předpokládané úspory za palivo cca 30 % nebo v řádu milionů litrů nafty za rok.

Zajímavostí je použití tzv. SCiB baterií, což jsou lithium-titanátové baterie s katodou vyrobenou z lithium-titanové spinely místo grafitu běžně vyskytujícího se v lithium-iontových bateriích. Jejich výhodou je vyšší stabilita cyklu a zvýšená bezpečnost i v případě mechanického poškození (což by se v případě nehody vlaku samozřejmě hodilo). Nevýhodou jsou nižší energetická hustota článků (což vede k větším a těžším bateriím) a vyšší výrobní cena. Právě proto zatím nejsou nasazeny u elektromobilů, nicméně vývoj jde stále vpřed a Toshiba slibuje, že se jednoho dne dočkáme i využití právě u elektroaut.

Montáž hybridních mašin je naplánována na rok 2021.

zdroj: Toshiba

ŠTÍTKY:, , , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
4 Comment threads
3 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
HanzKerosinFranta JoudaVašekJiří Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Aleš
Aleš

a co na to CZ LOKO?

Hanz
Hanz

POZOR VLAK CZ LOKO hybrid 400_ka OD 13:20 MIN
https://www.youtube.com/watch?v=_A4_30NsqO0&t=516s
CZ LOKO chystá novou trojživelnou lokomotivu.
čili síť- nafta – baterie
https://i-doprava.com/2020/01/10/cz-loko-chysta-novou-trojzivelnou-lokomotivu-verejnost-napina-podrobnosti-taji/

Jiří
Jiří

A ona je ta elektřina zadarmo?

Kerosin
Kerosin

Trochu nechápu relevantnost Vašeho dotazu. V článku se nikde o elektřině zadarmo nepíše, jen je tam napsáný procentuelní rozdíl v ceně za PHM před požitím hybridní mašiny a při jejím použití. Tedy laicky řečeno, celkové náklady na PHM klesnou o 30 %, ale o eektřině zadarmo ani slovo.

A pokud jste se jen náhodně ptal v libovolné diskuzi nezávisle na článku, tak NE, lektřina není zadarmo.

Vašek
Vašek

Zdravím, asi se jedná o chybný překlad případně chybně použit v textu termín vlak místo termínu lokomotiva případně hnací vozidlo (drážní/železniční). Určitě DB Cargo nepořizuje vlaky ale lokomotivu případně hnací vozidlo (drážní/železniční).
Vlak definujeme např. jako skupinu vozidel vzájemně spojených, kdy alespoň jedno vozidlo je vozidlo hnacím (s pohonem). (tedy lokomotiva (hnací drážní vozidlo) a železniční vozy (tažená vozidla pro přepravu osob nebo nákladu).

Franta Jouda
Franta Jouda

Ti pisálek nerozlišuje. Google translator, šup a je článek :-)

Hanz
Hanz

Motorový vůz Tatra M 290.0 ( od 2010 movitá kulturní památka )

http://slovenska-strela.cz/
http://www.speaker.cz/localbahn/view.php?cisloclanku=2006071401

Mobilní zobrazení