Smysluplnější než elektromobily? Obří trajekt na baterky šetří tisíce tun CO2

Luboš Srb

Plně elektrický trajekt, který nese jméno Ellen, dokáže na jedno nabití ujet nejdelší vzdálenost ze všech lodí na světě. A výraznou měrou tak přispívá k tomu, aby nedocházalo k většímu nárůstu CO2.

TIP: Opotřebované baterie se nemusí vyhazovat. Najdou uplatnění třeba u lodí

Lodní doprava se výrazně podílí na zvyšování CO2 na celém světě, a tak už samozřejmě nejednoho člověka napadlo, že místo nahrazování spalovacích aut na silnicích a ve vlastnictví koncových zákazníků za čistší elektromobily by možná bylo mnohem lepší a efektivnější nahrazovat současné spalovací lodě za nové elektrifikované, či např. vodíkové.

Čísla ukazují, že plně elektrické lodě mohou snížit emise až o 95 % a náklady (pořizovací plus provozní) až o 80 % oproti stejnému dopravnímu prostředku, který není jen na baterky. A že to nejsou jen čísla na papíře, ale může to fungovat i v reálu, ukazuje v Dánsku trajekt Ellen, který je vybaven dvěma elektromotory a gigantickým 4,3MWh battery packem, se kterým na jedno nabití ujede nejdelší vzdálenost ze všech lodí na světě.

Vzhledem k tomu, že je tento plně elektrický trajekt dobíjený pouze energií z větrných elektráren, tak můžeme tvrdit, že jde opravdu o snižování uhlíkové stopy nejen v dané lokalitě, ale i celosvětově. Ročně ušetří 2 000 tun CO2, ukazují po prvních měsících provozu první reálné propočty od výrobce. Pokud bychom se bavili o lodní dopravě v Evropě, je zodpovědná za zhruba 12 % emisí CO2, což je téměř stejně jako v případě osobních automobilů.

zdroj: Electrek

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články