V Praze byl otevřen modernizovaný Tesla Supercharger. Nabíjení je teď rychlejší

Tesla upgradovala svou rychlonabíjecí stanici ve Vestci na nejnovější typ Supercharger V4. Nabíjení se tak zrychlilo. Ale pomůže to zkrátit fronty?
Tesla má spolehlivé rychlonabíječky
Síť rychlonabíjecích stanic Tesly po světě je vyhlášena nejen svou jednoduchou obsluhou, ale také robustností. Pokud se vydáte po Americe, Číně, ale i Evropě na delší výlet, můžete se spolehnout na to, že bez problémů se zastávkami na Superchargerech dojedete a nemusíte řešit nic víc, než zadání cíle do navigace.
Nabíječka ve Vestci byla ostudou
V Česku je však situace horší, protože infrastruktura nedosahuje takových kvalit, jako v západních zemích Evropy. Ať už jde o počet Superchargerů nebo jejich techniku, nemohou si Češi užívat toho, co je v zahraničí již dávno standardem. Vrcholem všeho byl ještě donedávna Supercharger ve Vestci, v okrese Praha-západ.
Kvůli postarší generaci Superchargeru se o výkon dělila auta zaparkovaná u sousedních stojanů. Navíc s počtem pouhých 8 stojanů pro „celou Prahu a okolí“ bylo náhodou, pokud jste někdy neskončili ve frontě, která se mohla vyšplhat i na pěkných pár desítek minut. Mluvím ze své vlastní zkušenosti, protože sám s Teslou už nějaký ten pátek jezdím.

Modernizovaný Supercharger V4
O příchodu modernizovaného Superchargeru V4 na nejvíce exponované nabíjecí lokalitě Tesly v Česku se mluvilo už dlouhou dobu. Uzavření ve Vestci proběhlo v pondělí 20. ledna a za ani ne dva týdny je hotovo. Počet nabíjecích stojanů zůstal – celkem jich je zde 8. Ale díky novější čtvrté generaci Superchargeru došlo oproti druhé (nikoliv však třetí) generaci k navýšení nabíjecího výkonu až na 250 kW a současně se již auta u stojanů nedělí o výkon, tedy ne stejným způsobem, jako doposud.
Výsledkem je tedy zrychlení nabíjení. Například nejrychleji nabíjený elektromobil Tesla Model S můžete dobít za pouhých 15 minut o 322 km jízdy nebo Teslu Model 3 Long Range z 10 na 80 % za zhruba 25 minut. U každého auta a v různé dny dle aktuálních podmínek však budou výsledky trochu jiné. Co se však zatím příliš nezměnilo, jsou fronty. Když se dívám od spuštění v aplikaci Tesly na Vestec, je velmi často stále plný a tvoří se fronty. Navýšení výkonu zřejmě nestačí, chtělo by to prostě i více stojanů. A také Superchargery na nových lokalitách.
Nabíjení se ještě zrychlí
Do budoucna se například dočkáme dobíjení až 185 km za pouhých 5 minut na nabíječce, a to díky 800V architektuře společně s odemknutím vyššího nabíjecího výkonu u Superchargeru V4. Ty totiž technicky zvládnou až 500 kW, ale zatím je to softwarově zamknuté. Nedávno došlo k navýšení nabíjecího výkonu u Cybertrucku na 325 kW, což zkracuje dobu pro nabití z 0 na 80% z původních 40 na současných 35 minut.
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.