Tesla odemkla vyšší výkon (až 325 kW) u Superchargerů V4. Ale má to háček

Matouš Vrchota
Tesla Supercharger | foto: Tesla
Tesla Supercharger | foto: Tesla

Plnohodnotný Supercharger V4 je stále v nedohlednu. Tesla testuje vyšší výkon až 325 kW, ale zatím jej odemkne jen pro Cybertruck. Ostatní musí čekat.

Plnohodnotná V4 je zatím stále v nedohlednu

I když má Tesla stále nejsilnější a nejrozšířenější nabíjecí síť Superchargerů, konkurence ji v určitých aspektech dává na frak. Dokud byla síť uzavřená pouze pro vozy vlastní značky, mohlo to být Tesle vcelku jedno. Koneckonců na výkon nebo spolehlivost stojanů si zákazníci stěžovat příliš nemohli. Ovšem s otevřením sítě i vozům cizích značek musí Tesla přidat. První vlaštovky nyní přiletěly do Severní Ameriky, kde se začne postupně navyšovat nabíjecí výkon. I tento krok má však své „ale“.

Když Musk přes osmi lety uváděl na trh třetí generaci nabíjecích stojanů, měli lidé velká očekávání. Jaký výkon společnost nabídne? Optimistické odhady zmiňovaly 350 kW. Takový výkon Musk přirovnal k dětské hračce. Jak se ale ukázalo, Superchargery V3 se nikdy nedočkaly vyššího výkonu než 250 kW. Těšení se tak přesunulo na verzi V4.

Tato generace se již běžně montuje do provozu, ovšem lze na ně nahlížet spíše jako faceliftované V3. I když je vzhled odlišný, o řízení se stále pouze vylepšená technika předchozí generace. Ani na těchto stojanech tak není možné nabíjet vyšším výkonem než 250 kW. Teoreticky jsou ale stojany připraveny na zvýšení výkonu, proto se označují jako generace V3+. Bez potíží by se měl výkon navýšit přes 300 kW. Tento krok nyní opatrně Tesla testuje na území Spojených států.

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4 | foto: Tesla

Cybertruck jako jediný zvládne až 325 kW

Ani tato novinka ale Američanům neumožní okamžité navýšení nabíjecího výkonu, ať na stojan připojí libovolnou Teslu nebo i vůz cizí značky. Vyšší výkon bude odemčen pouze modelu Cybertruck. A rychlost? Vůz se nyní bude nabíjet závratnou rychlostí 325 kW. Všechny ostatní značky musí zatím trpělivě čekat, zda se na ně dostane také. Dokonce i zájemci o aktualizovaný Model Y Juniper dostali košem. Ani ten totiž ve výrobě nedostane silnější vybavení a bude i nadále omezen na 250 kW.

Evropané se mohou potutelně usmívat pod vousy, jelikož přítomnost ještě rychlejších stojanů je čím dál běžnější. Výjimkou nejsou stojany s 300 nebo i 350 kW. Tesly sice tento výkon nezužitkují, jejich aktuální hardware má limity na současné maximum 250 kW. S příchodem plnohodnotné V4 se ale výkon může posunout až k hranici 500 kW. Vyšší výkon nicméně zužitkuje pouze Cybertruck, jelikož jeho palubní architektura dosahuje až 800 V.

Navýšení tak bude výhodné spíše pro cizí vozy s podobnou architekturou. Již nyní by se tak mohou rychleji dobít vozy Kia a Hyundai, z dalších exemplářů lze zmínit dvojice Porsche Macan a Taycan. V Evropě se přidá i Audi e-tron GT, Ameriku v tomto směru posiluje i Lucid, RAM nebo Chevrolet Silverado. Vyšší výkon o pár minut zkrátí nabíjení, ovšem není z dlouhodobého hlediska přívětivý ke zdraví baterie. Vždy je proto vhodné po několika rychlých dobití nechat vůz delší dobu na pomalé nabíječce střídavým proudem pro dorovnání kondice článků.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články