Majitelé těžkých aut typu SUV budou muset v Paříži sáhnout hlouběji do kapsy. Plán socialistické starostky francouzského hlavního města Anne Hidalgové na zdražení parkování posvětili v referendu pařížští voliči. Pro zpoplatnění aut s hmotností na 1,6 tuny 18 eury (cca 450 korunami) za hodinu parkování v centru města a 12 eury (300 korunami) ve vzdálenějších oblastech hlasovalo 54,55 % Pařížanů.
„Čím jsou větší, tím více znečišťují,“ ospravedlnila plán loni v prosinci Hidalgová. Ekologická skupina WWF označila SUV za „úchylku“ a tvrdí, že spálí o 15 % více paliva než klasické kupé a jejich výroba a nákup jsou dražší.
Pařížská radnice dále poukázala na obavy o bezpečnost. Tvrdí, že vyšší a těžší SUV jsou při nehodě „dvakrát smrtelnější pro chodce než standardní auto“. Kritici SUV ve městech také vyčítají, že zabírají více veřejného prostoru, ať už přímo v ulicích nebo při parkování než ostatní. Na všechny tyto argumenty voliči slyšeli a přibližně 1,3 milionu z nich hlasovalo pro změnu.
Těžké však nejsou pouze velká SUV se spalovacími motory, ale i celá řada bateriových elektromobilů. Právě rozměrné baterie mnohdy tvoří podstatnou část hmotnosti elektromobilu, který tak nezřídka může vážit víc než dvě tuny. Výjimku z dražšího parkování sice budou mít lidé žijící nebo pracující v Paříži, taxikáři, živnostníci, zdravotníci a osoby se zdravotním postižením, ale o elektromobilech se tam nic nepíše a nová pravidla se tak na ně budou vztahovat.
Čtěte také: Kdy skončí bezplatné parkování pro elektromobily v Praze? Známe termín
Nový systém čelí kritice nejen ze strany konzervativních opozičních zastupitelů v pařížské radě, pod nichž nepřesné zacílení referenda „ukazuje rozsah manipulace ze strany městské vlády“. Podle Yvese Carra z Mobilite Club France je klasifikace SUV pouhým marketingovým termínem, který nic neznamená. Podle něj se na kompaktní SUV opatření vztahovat nebudou, ale mohla by dopadnout na rodinná kupé a kombi.
Francouzský ministr životního prostředí Christophe Bechu řekl televizi RTL, že příplatek za SUV se rovná „jakémusi represivnímu environmentalismu“, i když by se řidiči měli „rozhodnout pro lehčí vozidla“, uvádí server RTE.
Šéf dopravy na pařížské radnici David Belliard ze strany Zelených nicméně nový systém obhajuje s tím, že vyššími poplatky za parkování bude zasažena asi desetina vozidel v Paříži a ročně by to do městské kasy mohlo přinést až 35 milionů eur. Pařížským tlakem na SUV se inspirují i v Lyonu, kde tamní starosta za stranu Zelených plánuje zavést od června třístupňové parkovné pro rezidenty i návštěvníky.
Majitelé těžkých aut typu SUV budou muset v Paříži sáhnout hlouběji do kapsy. Plán socialistické starostky francouzského hlavního města Anne Hidalgové na zdražení parkování posvětili v referendu pařížští voliči. Pro zpoplatnění aut s hmotností na 1,6 tuny 18 eury (cca 450 korunami) za hodinu parkování v centru města a 12 eury (300 korunami) ve vzdálenějších oblastech hlasovalo 54,55 % Pařížanů.
„Čím jsou větší, tím více znečišťují,“ ospravedlnila plán loni v prosinci Hidalgová. Ekologická skupina WWF označila SUV za „úchylku“ a tvrdí, že spálí o 15 % více paliva než klasické kupé a jejich výroba a nákup jsou dražší.
Pařížská radnice dále poukázala na obavy o bezpečnost. Tvrdí, že vyšší a těžší SUV jsou při nehodě „dvakrát smrtelnější pro chodce než standardní auto“. Kritici SUV ve městech také vyčítají, že zabírají více veřejného prostoru, ať už přímo v ulicích nebo při parkování než ostatní. Na všechny tyto argumenty voliči slyšeli a přibližně 1,3 milionu z nich hlasovalo pro změnu.
Těžké však nejsou pouze velká SUV se spalovacími motory, ale i celá řada bateriových elektromobilů. Právě rozměrné baterie mnohdy tvoří podstatnou část hmotnosti elektromobilu, který tak nezřídka může vážit víc než dvě tuny. Výjimku z dražšího parkování sice budou mít lidé žijící nebo pracující v Paříži, taxikáři, živnostníci, zdravotníci a osoby se zdravotním postižením, ale o elektromobilech se tam nic nepíše a nová pravidla se tak na ně budou vztahovat.
Čtěte také: Kdy skončí bezplatné parkování pro elektromobily v Praze? Známe termín
Nový systém čelí kritice nejen ze strany konzervativních opozičních zastupitelů v pařížské radě, pod nichž nepřesné zacílení referenda „ukazuje rozsah manipulace ze strany městské vlády“. Podle Yvese Carra z Mobilite Club France je klasifikace SUV pouhým marketingovým termínem, který nic neznamená. Podle něj se na kompaktní SUV opatření vztahovat nebudou, ale mohla by dopadnout na rodinná kupé a kombi.
Francouzský ministr životního prostředí Christophe Bechu řekl televizi RTL, že příplatek za SUV se rovná „jakémusi represivnímu environmentalismu“, i když by se řidiči měli „rozhodnout pro lehčí vozidla“, uvádí server RTE.
Šéf dopravy na pařížské radnici David Belliard ze strany Zelených nicméně nový systém obhajuje s tím, že vyššími poplatky za parkování bude zasažena asi desetina vozidel v Paříži a ročně by to do městské kasy mohlo přinést až 35 milionů eur. Pařížským tlakem na SUV se inspirují i v Lyonu, kde tamní starosta za stranu Zelených plánuje zavést od června třístupňové parkovné pro rezidenty i návštěvníky.