Vzhledem k tomu, že zavádění elektromobilů po celém světě stále roste, může se zdát, že zejména Evropa postupuje rychleji než zbytek světa. Jelikož se automobilky v důsledku zákonů, které téměř eliminují prodej spalovacích vozidel, zavázaly přejít výhradně na elektrický pohon, jsou evropské země na dobré cestě k plnému přijetí vozidel s nulovými emisemi. Nová studie použila historická data k předpovědi, kde se budou evropské země z pohledu registrací nových EV nacházet v roce 2035.
Studii provedl server Confused.com s cílem předpovědět, o kolik vzroste podíl registrovaných EV na celkovém počtu vozidel v dané evropské zemi do roku 2035. K získání nových registrací automobilů ve 30 zemích EU v letech 2010–2020 byla použita veřejná data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA). Pro Norsko poskytl údaje za roky 2013–2019 Eurostat. Studie nezahrnuje Velkou Británii, protože již není členem EU.
Studie následně použila techniku zvanou polynomická regrese, která analyzovala historická data, aby následně vytvořila model budoucí strategie rozhodování majitelů automobilů. Byl spočítán podíl nově registrovaných elektromobilů na celkových počtech přihlášených vozů v letech 2010–2020 a pro 15letou predikci byl použit polynomický regresní model. Zde jsou výsledky.
Čtěte také: Norsko je znovu rekordní! Spalováky už tam skoro nikdo nekupuje
Jak můžete vidět výše, Nizozemí a Norsko vedou cestu elektromobility v evropských zemích nejen z prediktivního hlediska. Díky studii získali Holanďané první místo, přestože také Norsku patří 99,9 % předpovídaných elektromobilů.
Vítězství je založeno na větším celkovém procentuálním nárůstu Nizozemí (o téměř 77 %) mezi lety 2020 a 2035. Jak již bylo řečeno, Norsko je aktuálně suverénním lídrem Evropy, pokud jde o elektromobilitu, protože už v roce 2020 mělo více než 54 % nově registrovaných vozidel elektrický pohon.
Se Švédskem a Dánskem, které obsadily třetí a čtvrté místo, se Skandinávie zdá být elektromobilitě zaslíbenou oblastí Evropy. První pětku žebříčku uzavírá Portugalsko. Jak je z tabulky vidět, východoevropské země jsou momentálně pod rozlišovací schopností studie. Do první patnáctky se nedostala ani jedna země bývalého východního bloku. O lecčem to, bohužel, vypovídá.
I když tato studie předpovídá, že každá z 15 nejvýznamnějších evropských zemí zvýší do roku 2035 registrace elektromobilů nejméně o 25 %, bylo by hezké v roce 2035 vidět vyšší čísla. Očekává se, že pouze u prvních 6 z 30 evropských zemí budou do roku 2035 tvořit registrace elektromobilů více než 50 % všech nových vozů.
Vzhledem k tomu, že zavádění elektromobilů po celém světě stále roste, může se zdát, že zejména Evropa postupuje rychleji než zbytek světa. Jelikož se automobilky v důsledku zákonů, které téměř eliminují prodej spalovacích vozidel, zavázaly přejít výhradně na elektrický pohon, jsou evropské země na dobré cestě k plnému přijetí vozidel s nulovými emisemi. Nová studie použila historická data k předpovědi, kde se budou evropské země z pohledu registrací nových EV nacházet v roce 2035.
Studii provedl server Confused.com s cílem předpovědět, o kolik vzroste podíl registrovaných EV na celkovém počtu vozidel v dané evropské zemi do roku 2035. K získání nových registrací automobilů ve 30 zemích EU v letech 2010–2020 byla použita veřejná data Evropské agentury pro životní prostředí (EEA). Pro Norsko poskytl údaje za roky 2013–2019 Eurostat. Studie nezahrnuje Velkou Británii, protože již není členem EU.
Studie následně použila techniku zvanou polynomická regrese, která analyzovala historická data, aby následně vytvořila model budoucí strategie rozhodování majitelů automobilů. Byl spočítán podíl nově registrovaných elektromobilů na celkových počtech přihlášených vozů v letech 2010–2020 a pro 15letou predikci byl použit polynomický regresní model. Zde jsou výsledky.
Čtěte také: Norsko je znovu rekordní! Spalováky už tam skoro nikdo nekupuje
Jak můžete vidět výše, Nizozemí a Norsko vedou cestu elektromobility v evropských zemích nejen z prediktivního hlediska. Díky studii získali Holanďané první místo, přestože také Norsku patří 99,9 % předpovídaných elektromobilů.
Vítězství je založeno na větším celkovém procentuálním nárůstu Nizozemí (o téměř 77 %) mezi lety 2020 a 2035. Jak již bylo řečeno, Norsko je aktuálně suverénním lídrem Evropy, pokud jde o elektromobilitu, protože už v roce 2020 mělo více než 54 % nově registrovaných vozidel elektrický pohon.
Se Švédskem a Dánskem, které obsadily třetí a čtvrté místo, se Skandinávie zdá být elektromobilitě zaslíbenou oblastí Evropy. První pětku žebříčku uzavírá Portugalsko. Jak je z tabulky vidět, východoevropské země jsou momentálně pod rozlišovací schopností studie. Do první patnáctky se nedostala ani jedna země bývalého východního bloku. O lecčem to, bohužel, vypovídá.
I když tato studie předpovídá, že každá z 15 nejvýznamnějších evropských zemí zvýší do roku 2035 registrace elektromobilů nejméně o 25 %, bylo by hezké v roce 2035 vidět vyšší čísla. Očekává se, že pouze u prvních 6 z 30 evropských zemí budou do roku 2035 tvořit registrace elektromobilů více než 50 % všech nových vozů.