V Česku se testuje monstrum, které si hravě poradí s požáry elektromobilů
- Toyota Hilux v upravené verzi pomáhá hasit elektromobily
- Za projektem stojí britská společnost
- Upravená šestikolka se testuje v České republice

Statisticky elektromobily nehoří o nic častěji než vozy na fosilní paliva. Nicméně pokud již takový vůz vzplane, jeho následné hašení i likvidace je pro hasiče mnohonásobně komplikovanější. Může za to složitý bateriový systém. Zvýšené riziko ovšem nastává například u přírodních katastrof, které dokáží vozy a baterie velmi poškodit. Příkladem mohou být hurikány.
Hašení elektromobilu je složitá záležitost
Boj záchranných složek se vzplanutým elektromobil pak není vůbec jednoduchý. Vědomi si toho jsou i ve Velké Británii, kde místní společnost pracuje na speciálním zásahovém voze. Firma Prospeed Motorsport jako základ vozu použila běžně dostupný vůz Toyota Hilux.
Jedná se o středně velký pickup, ale s dostatečně kompaktní velikostí. Požár vozu často nepočká na otevřené prostory, kam může přijet i těžká hasičská technika. Upravený Hilux s názvem Hiload se tak dostane i do hůře přístupných míst, jako jsou podzemní garáže.
Výška vozu nepřekročila 1 850 mm. To vozu skutečně zajišťuje neomezený pohyb v potřebných lokalitách. Požár baterií navíc často vzniká hluboko uvnitř modulu a na zvenku hůře přístupných místech. Požární systém vozu s názvem GoldCut Cobra je schopný hašení tlakem až 4 350 psi. Takový tlak dokáže proříznout i materiál v cestě a hasící médium se dostane na potřebné místo.

Čtěte také: Když už Tesla hoří, tak pořádně! Hasiči spotřebovali 20x více vody, než u spalováku
Už žádné plýtvání vodou
Systém má pomoci s omezením rychlého rozšíření teploty a chemické reakce v bateriích, které následně působí velké potíže s jejich hašením. Když k takové situaci dojde, záchranáři musí často celý vůz ponořit do vody, a to i na celé dny. Vysoký tlak systému je prý schopný uhašení jen s 230 litry vody.
Vůz prochází zásadní přestavbou. V základu jde o standardní Hilux, ale jeho žebřinový rám je nahrazený speciální firemní technikou. Vůz totiž dostane ještě jednu nápravu, atypicky se tak jedná o „šestikolku“. Díky tomu zvýší nosnost karoserie až na 3,3 tuny.
Upravený podvozek umožňuje použití mnoha různých nástaveb, hasičská je jen jedna z nich. Příkladem mohou být vojenské verze se zbraněmi. Zajímavostí je, že se tento vůz testuje v hasičských službách v České republice, jak jsme již informovali dříve.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.