V Česku bude k vidění první osobní vodíkový vlak na světě. Kde na něj narazíte?

  • Do České republiky brzy zamíří světový unikát
  • Jde o francouzský osobní vlak poháněný vodíkem
  • Čeká nás na železnici vodíková budoucnost?
Vodíkový vlak Coradia iLint

Vodíkový vlak Coradia iLint | foto: Alstom

Francouzská společnost Alstom představila první osobní vlak s vodíkovým pohonem. Ten nese jméno Coradia iLint, přičemž je prvním svého druhu na celém světě. Osobní vlak se během příštího týdne vydá na výlet napříč celou Českou republikou, cílem bude jeho představení našim dopravcům a úřadům.

První vodíkový vlak na světě zamíří do Česka

Společnost Alstom si se svým vodíkovým vlakem Coradia iLint zajistila nemalé prvenství. Jde totiž o první osobní vlak poháněný vodíkovými palivovými články na celém světě. Palivové články vyrábějí elektrickou energii potřebnou pro provoz, přičemž jediné emise, které vlak vytváří, jsou dle společnosti kondenzovaná voda a pára.

Od 17. až do 25. května bude v rámci tzv. Coradia iLint Railshow k vidění na české železnici. Počáteční zastávkou bude Praha, odkud se vodíkový vlak vydá na předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a Mníšku pod Brdy. Později se během Railshow vlak podívá i do dalších měst, mezi kterými je Česká Třebová, Olomouc, Ostrava, Hradec Králové, Liberec, Česká Lípa a další. Svou cestu Českem ukončí v Ústí nad Labem.

Vodíkový vlak Coradia iLint, interiér

Pohled do interiéru vodíkového osobního vlaku | foto: Alstom


Čtěte také: Je vodík palivem budoucnosti? Nová studie předpovídá (téměř) nemožné


Je vodík naší budoucností?

Velkou výhodou vodíkového vlaku je, že nepotřebuje elektrické vedení. V naší zemi je totiž asi 70 % veškeré železniční sítě závislé na konvenčních způsobech pohonu jako je diesel. Dle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by se tak vodík mohl stát skvělým alternativním pohonem, který by nahradil dieselové vlaky na úsecích, kde se elektrifikace železnice zkrátka nevyplatí.

Vodíku jako alternativnímu pohonu je pak otevřený i samotný šéf Českých drah, Michal Krapinec. Ten vidí ve vodíkových pohonech velkou naději a dobrý způsob, jak do budoucna zajistit bezemisní dopravu i na regionálních vlakových linkách. Zatím však neprozradil, zda mají České dráhy nějaké konkrétní plány.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

V Česku bude k vidění první osobní vodíkový vlak na světě. Kde na něj narazíte?

  • Do České republiky brzy zamíří světový unikát
  • Jde o francouzský osobní vlak poháněný vodíkem
  • Čeká nás na železnici vodíková budoucnost?
Vodíkový vlak Coradia iLint

Vodíkový vlak Coradia iLint | foto: Alstom

Francouzská společnost Alstom představila první osobní vlak s vodíkovým pohonem. Ten nese jméno Coradia iLint, přičemž je prvním svého druhu na celém světě. Osobní vlak se během příštího týdne vydá na výlet napříč celou Českou republikou, cílem bude jeho představení našim dopravcům a úřadům.

První vodíkový vlak na světě zamíří do Česka

Společnost Alstom si se svým vodíkovým vlakem Coradia iLint zajistila nemalé prvenství. Jde totiž o první osobní vlak poháněný vodíkovými palivovými články na celém světě. Palivové články vyrábějí elektrickou energii potřebnou pro provoz, přičemž jediné emise, které vlak vytváří, jsou dle společnosti kondenzovaná voda a pára.

Od 17. až do 25. května bude v rámci tzv. Coradia iLint Railshow k vidění na české železnici. Počáteční zastávkou bude Praha, odkud se vodíkový vlak vydá na předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a Mníšku pod Brdy. Později se během Railshow vlak podívá i do dalších měst, mezi kterými je Česká Třebová, Olomouc, Ostrava, Hradec Králové, Liberec, Česká Lípa a další. Svou cestu Českem ukončí v Ústí nad Labem.

Vodíkový vlak Coradia iLint, interiér

Pohled do interiéru vodíkového osobního vlaku | foto: Alstom


Čtěte také: Je vodík palivem budoucnosti? Nová studie předpovídá (téměř) nemožné


Je vodík naší budoucností?

Velkou výhodou vodíkového vlaku je, že nepotřebuje elektrické vedení. V naší zemi je totiž asi 70 % veškeré železniční sítě závislé na konvenčních způsobech pohonu jako je diesel. Dle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by se tak vodík mohl stát skvělým alternativním pohonem, který by nahradil dieselové vlaky na úsecích, kde se elektrifikace železnice zkrátka nevyplatí.

Vodíku jako alternativnímu pohonu je pak otevřený i samotný šéf Českých drah, Michal Krapinec. Ten vidí ve vodíkových pohonech velkou naději a dobrý způsob, jak do budoucna zajistit bezemisní dopravu i na regionálních vlakových linkách. Zatím však neprozradil, zda mají České dráhy nějaké konkrétní plány.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."