Japonská automobilka Toyota má za sebou úspěšný rok. Podařilo se jí jako první automobilce v historii prodat 11,2 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 7,2 procenta. Současně však o 8,6 procenta zvýšila výrobu na 11,5 milionu aut. Právem si tak už čtvrtý rok v řadě udržela pozici nejúspěšnějšího automobilového výrobce. Současně se však musí vedení automobilky vypořádávat s řadou skandálů.
Dlouhodobý úspěch Toyoty je nezpochybnitelný. Vždy za posledních deset let překročily celosvětové prodeje automobilky hranici 10 milionů prodaných vozů hned devětkrát. Jedinou výjimkou byl rok 2020, což ovšem nebylo vinou Toyoty, ale probíhající pandemie Covid-19.
Největší konkurent japonské automobilky, skupina Volkswagen, kam patří i mladoboleslavská Škoda Auto, skončila loni druhá s 9,24 milionu prodaných vozů. To podle automobilky představuje meziroční nárůst o 12 procent. Hlavními tahouny přitom byla Evropa (+19,7 procent) a Severní Amerika (17,9 procent).
Na rozdíl od Toyoty, která má aktuálně na trhu pouze jeden čistě bateriový model bZ4X a navíc ho nijak zvlášť nepropaguje, je celá skupina Volkswagen aktivní i v segmentu bateriových elektromobilů (BEV). V roce 2023 vzrostl jejich podíl na celkových dodávkách na 8,3 z předloňských 6,9 procent. Celkem loni Volkswagen prodal 771 100 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 34,7 procenta. Pro srovnání Toyota prodala v loňském roce pouze 104 018 bateriových elektromobilů, ale na druhou stranu více než 3,4 milionu hybridů.
Čtěte také: Toyota je na internetu nejvyhledávanější automobilovou značkou
Rekordní výsledky Toyoty za uplynulý rok kalí několik vážných problémů, se kterými se musí automobilka v poslední době vypořádat. Podle agentury Reuters mohou potenciálně ohrozit pověst automobilky jako výrobce bezpečných a spolehlivých automobilů.
První z nich se týká dceřiných společností Daihatsu, Hino Motors a Toyota Industries, které mají problémy s certifikací aut a dieselových motorů. Zvláštní vyšetřovací komise zjistila nesrovnalosti při testování výkonu v koňských silách pro certifikaci tří modelů dieselových motorů.
V případě Daihatsu Motor, který se zaměřuje na malá auta, se navíc provalilo, že se v továrně přes 30 let manipulovalo s bezpečnostními testy některých vozů. Týkat by se to mělo 64 modelů, z nichž více než dvacet prodává Toyota pod svou značkou. Tím však problémy japonské automobilky nekončí. V pondělí vyzvala majitele 50 000 starších amerických vozů k okamžité návštěvě servisu kvůli nebezpečnému airbagu.
Japonská automobilka Toyota má za sebou úspěšný rok. Podařilo se jí jako první automobilce v historii prodat 11,2 milionu vozů, což představuje meziroční nárůst o 7,2 procenta. Současně však o 8,6 procenta zvýšila výrobu na 11,5 milionu aut. Právem si tak už čtvrtý rok v řadě udržela pozici nejúspěšnějšího automobilového výrobce. Současně se však musí vedení automobilky vypořádávat s řadou skandálů.
Dlouhodobý úspěch Toyoty je nezpochybnitelný. Vždy za posledních deset let překročily celosvětové prodeje automobilky hranici 10 milionů prodaných vozů hned devětkrát. Jedinou výjimkou byl rok 2020, což ovšem nebylo vinou Toyoty, ale probíhající pandemie Covid-19.
Největší konkurent japonské automobilky, skupina Volkswagen, kam patří i mladoboleslavská Škoda Auto, skončila loni druhá s 9,24 milionu prodaných vozů. To podle automobilky představuje meziroční nárůst o 12 procent. Hlavními tahouny přitom byla Evropa (+19,7 procent) a Severní Amerika (17,9 procent).
Na rozdíl od Toyoty, která má aktuálně na trhu pouze jeden čistě bateriový model bZ4X a navíc ho nijak zvlášť nepropaguje, je celá skupina Volkswagen aktivní i v segmentu bateriových elektromobilů (BEV). V roce 2023 vzrostl jejich podíl na celkových dodávkách na 8,3 z předloňských 6,9 procent. Celkem loni Volkswagen prodal 771 100 elektromobilů, což představuje meziroční nárůst o 34,7 procenta. Pro srovnání Toyota prodala v loňském roce pouze 104 018 bateriových elektromobilů, ale na druhou stranu více než 3,4 milionu hybridů.
Čtěte také: Toyota je na internetu nejvyhledávanější automobilovou značkou
Rekordní výsledky Toyoty za uplynulý rok kalí několik vážných problémů, se kterými se musí automobilka v poslední době vypořádat. Podle agentury Reuters mohou potenciálně ohrozit pověst automobilky jako výrobce bezpečných a spolehlivých automobilů.
První z nich se týká dceřiných společností Daihatsu, Hino Motors a Toyota Industries, které mají problémy s certifikací aut a dieselových motorů. Zvláštní vyšetřovací komise zjistila nesrovnalosti při testování výkonu v koňských silách pro certifikaci tří modelů dieselových motorů.
V případě Daihatsu Motor, který se zaměřuje na malá auta, se navíc provalilo, že se v továrně přes 30 let manipulovalo s bezpečnostními testy některých vozů. Týkat by se to mělo 64 modelů, z nichž více než dvacet prodává Toyota pod svou značkou. Tím však problémy japonské automobilky nekončí. V pondělí vyzvala majitele 50 000 starších amerických vozů k okamžité návštěvě servisu kvůli nebezpečnému airbagu.