Učebnicová „malá domů“? CATL dramaticky zlevní baterie pro čínské automobilky

Tomáš Richter
  • CATL pokračuje v expanzi na evropských trzích
  • Čínský lídr na poli baterií do elektromobilů zkrouhne ceny
  • S největší pravděpodobností jen pro domácí automobilky
LG Chem LiFePo baterie pro automobily
LG Chem LiFePo baterie pro automobily

V posledním ohlédnutí jsme vás informovali, že CATL pokračuje ve spanilé jízdě a i nadále zvyšuje svůj konkurenční náskok, jehož výsledkem je upevnění pozice globálního lídra. Čínský výrobce baterií a přední technologická společnost jen za loňský rok v rámci globálních metrik z pomyslného koláče ukrojila 37,1 % s tím, že v rámci téhož roku zaznamenala více jak 100% meziroční navýšení prodeje.

CATL je jednička na trhu

Jen pro názornost, BYD, což je další konkurent rovněž čínské provenience, si vloni oproti roku 2021 optikou tržeb polepšil více než dvojnásobně, přesto za CATL citelně zaostává s 12,3 % na druhém místě. Z toho je zřejmé, že poptávka po elektrických vozech celosvětově roste, což vydatně podporuje zvýšený zájem o elektromobily zejména na čínském trhu.

Tomuto pozitivnímu vývoji do budoucna nahrává i fakt, že CATL otevřel novou továrnu v sousedním Německu a další je prý v plánu i v Maďarsku. Díky tomu se zkrátí nejen tranzitní čas, ale obecně se očekává i lepší cenotvorba z pohledu nákladů pro automobilky jako Volkswagen, Škoda Auto nebo Mercedes-Benz.

Podle čínských médií je však CATL svolný jít s cenami baterií ještě níže, informuje Electrive. A to i navzdory tomu, že ceny některých vstupů (zejména lithia) potřebných pro výrobu akumulátorů významně vzrostly. S ohledem na poptávku vytvořil čínský podnik mechanismus, dle kterého vychází z fixní ceny lithia v rámci tří let bez ohledu na aktuální situaci na trhu.

Logo společnosti CATL
Logo společnosti CATL

Čtěte také3 důvody, proč nákup elektromobilu rozhodně nedává smysl


Zneužívá dominantního postavení?

To, do jaké míry takový krok dává smysl, je spíše otázkou na výrobce. Nemáme k dispozici další podrobnosti, proč nastavil takové mantinely. Jestliže tuna uhličitanu lithného v současnosti vychází na 470 000 jüanů (cca 1 500 000 korun), firma ji v rámci tříletky drží fixně na 200 000 jüanech, což je podhodnocené o nějakých 45 %. A to není všechno.

Server dodává, že existuje seznam „vyvolených“, kteří se můžou těšit z toho, že budou nakupovat baterie za mnohem zajímavější ceny. Jde ponejvíce o automobilky čínské provenience NIO, Li Auto, Zeekr, dokonce Huawei a další přibývají. Není to ale jen tak. Podmínkou je alespoň 80% odběr právě od CATLu.

V tomto kontextu se však začínají ozývat hlasy, že čínský lídr začíná zneužívat svého dominantního postavení, což může v důsledku poškodit nejen zavedenou konkurenci, ale i menší značky. A jen tak mimochodem – Tesla není na seznamu. Buď to znamená, že na podmínkách s CATLem jedná, nebo jde o prostředek, jak na Teslu vyvíjet tlak.


Komentáře


Nejnovější články