Toyota bije na poplach! Elektromobily silně podcenila, teď hodlá kopírovat Teslu
- Toyotě ujel s elektromobily vlak, ale pokusí se o restart
- Vybraná skupina specialistů pracuje na novém byznys plánu pro EV
- Dříve neškodná Tesla se má stát hlavní inspirací

Japonská automobilka se u svého prvního čistokrevného elektromobilu zahnala do kouta. Model Toyota bZ4X se příliš nepovedl a firma přemýšlí, jak z této šlamastyky ven. Jednou z možností se nabízí kompletní přepracování strategie a začít cestu elektrifikace od nuly. Za svůj vzor si chce japonská automobilka vzít Teslu.
Zaspala Toyota na poli elektromobilů?
Úžasný boom a úspěch, na který je Toyota zvyklá se svými hybridními vozy, se bohužel nemůže porovnávat s vývojem, kterým značka postupuje u bateriových elektromobilů. Proto je celý projekt pozastavený. Čtyři osoby zúčastněné v procesu se k elektrifikaci značky vyjádřily.
Toyota si dávala se vstupem do tohoto segmentu na čas a vozy uvádí jako jeden z posledních velkých producentů. Když vloni společnost představila svůj plán, obsahoval také investici ve výši 38 miliard dolarů. Jenže tento plán by se měl nyní kompletně přepracovat.
Jak uvádí server Reuters, Toyota přiznává, že se chce vydat směrem veleúspěšné elektrické automobilky Tesla. Pracovní skupina vytvořená uvnitř společnosti má nyní na starosti přepracování dosavadních plánů. Jednou z cest je razantní vylepšení chystaných modelů nebo rovnou přechod na úplně novou architekturu a platformu.

Čtěte také: Dlouhé 3 měsíce! Toyota obnovuje výrobu elektromobilu, u kterého hrozilo upadnutí kol
Třicet modelů u ledu. Dostanou se některé na trh?
V prosinci minulého roku Toyota s velkou slávou představila vizi svých třiceti projektů. Nyní jsou všechny zastaveny a čekají na rozhodnutí, zda se na ně v budoucnu vůbec dostane. Patří mezi ně i o ohlášené modely Compact Cruiser nebo Crown. Automobilka se ani v nejmenším nechce vzdát svých cílů dosažení uhlíkové neutrality. Proto je práce na nové generaci elektrických vozidel pro výrobce klíčová.
Co však téměř jisté je, že další produkce bateriových elektromobilů se výrazně zpomalí. Pokud to ale výrobci pomůže s designem nových a více kompetitivních modelů, bude to jen ve prospěch věci. Momentálně je poptávka po čistě elektrickém modelu Toyota bZ4X nulová a pro společnost jde o fiasko opravdu nevídaného rozsahu.

Toyota se s předpovědí velmi sekla. O desítky let!
Jedním z důvodů, proč Toyota vyčkávala s vývojem i uvolněním prvního elektrického modelu na trh, je ten, že předpokládala nárůst poptávky po těchto vozidlech mnohem později. Některé zdroje uvádí i desítky let. Jejich aktuální platforma e-TNGA byla navržena tak, aby se nové vozy daly vyrábět na stejných výrobních linkách jako oblíbené spalovací a hybridní modely. Předpoklady totiž mířily objem prodejů elektromobilů v jedné třetině produkce až v roce 2030.
Jenže trh předčil veškerá očekávání. Dnešní odhady předpokládají rovný podíl 50 % prodaných EV a spalovacích vozidel ve zmíněném roce. Aby se Toyota ještě mohla dostat do konkurenceschopnosti, komunikují její specialisté s dodavateli, zda by stálo za to vylepšit platformu e-TNGA. Navíc by chtěli výrazně snížit výrobní náklady. I zde je jim velkou inspirací Tesla například se svým Gigapressem.

Perfektní baterie jako klíč ke comebacku
Další důležitou součástí v honbě za snižováním nákladů má být špičkový teplotní management baterií. Pokud se totiž podařilo optimalizovat provozní i nabíjecí teplotu modulů, lze do vozů montovat menší, lehčí i levnější baterie. Pro Toyotu se jedná o nejvyšší prioritu.
Ještě před deseti lety obě značky – Toyota a Tesla – spolupracovaly na unikátní elektrické Toyotě RAV4. Tehdy ale japonská automobilka v americkém začátečníkovi v čele s Elonem Muskem žádnou hrozbu nespatřovala. Když v roce 2018 Toyota založila bezemisní divizi, Tesla již měla na silnicích tři své modely. A aktuálně vyrábí zhruba 2 miliony elektromobilů ročně a je nejcennější automobilkou na burze. Inu, svět se mění…
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.