Test Kia EV9 GT-Line – Elektrický gigant z budoucnosti

  • S neotřelým designem a jako z jiného světa 
  • Tak by se dala popsat námi testovaná Kia EV9 GT-Line
  • Detailně jsme ji prověřili na více než 1 500 najetých kilometrech
Kia EV9 GT-Line (2024)

Kia EV9 GT-Line (2024) | foto: vlastní

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér
» 2. Jízda, Spotřeba, Závěr testu


Kia EV9 je nejen ukázkou technologického pokroku korejské automobilky, ale i odrazem jejího sebevědomí. Design, automobilkou označovaný jako „spojené protiklady“, tohoto vozu neskrývá jeho velikost, naopak ji ještě zdůrazňuje. Čím častěji se na něj díváte, tím více vás zaujme. Ale je potřeba si na něj chvíli zvykat. Přestože délka a šířka mohou být ve městě překážkou, zejména při parkování v úzkých garážích, Kia EV9 nabízí skvělý komfort a moderní technologie, které tyto nedostatky vyváží.

Toto korejské SUV si připsalo celou řadu ocenění. Kia EV9 byla například vyhlášena Světovým autem roku, Světovým elektromobilem roku a Světovým ženským autem roku. Sdílená platforma E-GMP koncernu Hyundai Motor Group s 800V architekturou a dalšími špičkovými technologiemi ukazuje, že Korejci jsou v oblasti elektromobility na špici. Dokáže Kia EV9 naplnit vysoká očekávání? Na to se podíváme v našem testu.

Kia EV9 GT-Line: specifikace

Konstrukce SUV, rozměry: 5 015 × 1 980 × 1 780 mm, hmotnost: 2 648 kg (sedmimístná verze)
Pohon 2× synchronní elektromotor, pohon všech kol
Výkon 283 kW (384 k), točivý moment 700 Nm
Baterie Li-Ion, využitelná 99,8 kWh
Nabíjení AC 11 kW, DC až 240 kW
Spotřeba a dojezd 22,8 kWh/100 km (dle WLTP), dojezd u čtyřkolky až 505 (dle WLTP)
Výbava asistent pro zabránění kolizím při parkování PCA, adaptivní Dual LED přední světlomety, zatmavená skla zadních a pátých dveří, třízónová automatická klimatizace, 12,3″ integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services, Kia Connect, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, digitální přístrojový štít s 12,3″ displejem, head-up displej, čtečka na otisk prstů – pro přepínání uživatelských profilů, sedmimístné provedení, prémiová relaxační přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (řidičovo s pamětí), sedadlo řidiče s masážní funkcí, zásuvka 230V s výkonem až 3,6 kW (V2L), prémiový audiosystém Meridian (14 reproduktorů), tepelné čerpadlo, 360° parkovací systém, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním
Cena testovaného modelu 2 164 980  Kč (základní cena Kia EV9 GT-Line 7místná verze od 2 099 980 Kč)

Hranatý krasavec ze sci-fi filmu

Kia EV9 GT-Line působí impozantně díky svému pět metrů dlouhému a dva metry širokému tělu na 21palcových kolech. Ačkoli je design vozu svérázný, nepůsobí na mě až tak agresivně, ale možná je to jen tím, že už jsem si na „spojené protiklady“ (nový designový jazyk Kie – pozn. redakce) zvykl.

Hranatý tvar vozu se ukazuje jako praktický, zejména při řízení, kdy je snadné odhadnout, kde končí „čumák“ vozu. Nicméně při vjezdu do stísněných garáží, jako jsou ty v nákupním centru V Praze na Černém Mostě, nebo třeba sjezd do garáží OC Fénix, je třeba extrémní opatrnosti a počítání centimetrů.

Aerodynamika mu není cizí

Místo tradičních aerodynamických tvarů, které jsou u elektromobilů běžné, se EV9 pyšní ostrou přídí, netradičními světlomety a hranatými detaily. Navzdory tomu má koeficient odporu vzduchu pouze 0,28, což je dosaženo i díky kompletně zakrytovanému podvozku.

Jedním z unikátních prvků EV9 je velké prosklení střechy. Na rozdíl od moderních vozů, které mají vysoké vnitřní hrany oken, poskytuje EV9 vzdušnější interiér a skvělý výhled ven. Délka vozu 5010 mm, šířka 1980 mm a výška 1755 mm se promítají i do prostorného interiéru, který je díky těmto rozměrům velmi komfortní i pro sedm cestujících zároveň.

Maximum místa v interiér

Výměnou za prostorově výraznější karoserii nabízí EV9 prostorný interiér s místem až pro sedm cestujících, což je případ i námi testované vrcholné verze. Prostor v první a druhé řadě je fantastický, s vyhřívanými a ventilovanými sedadly, což zajišťuje maximální komfort i na delších trasách.

Třetí řada je sice o něco málo méně prostorná, ale k mému velkému překvapení jsem se pohodlně uvelebil i se svými 194 cm a více než 100 kg živé váhy, a ještě stále jsem měl pár centimetrů před koleny. Takto jsem se dokázal pohodlně usadit do všech tří řad sedadel a velice živě si dokážu představit jet i v té poslední nějakou delší trasu. Bonusem vám bude dvojice držáků na nápoje, USB-C nabíjecí port a tlačítko pro sklopení druhé řady sedadel před vámi.

„Stěhovák“ na kolech

Přístup do třetí řady sedadel je velmi pohodlný, a to díky velkým zadním dveřím, které se otevírají do širokého úhlu. Sedadla ve druhé řadě lze snadno sklopit pouhým stisknutím tlačítka. Když vozidlo stojí, můžete také otočit prostřední sedadla směrem dozadu, čímž se zvýší flexibilita interiéru.

Za třetí řadou se nachází prostorný zavazadlový prostor o objemu 308 litrů, který v dvoumístném provedení můžete zvětšit až 2 318 litrů (respektive 2 393 l u modelu s šesti sedadly). Ten doplňuje kufr pod přední kapotou, tzv. frunk, který je ideální pro uložení nabíjecích kabelů. Jedinou nevýhodou je vyšší nakládací hrana klasického zavazadlového prostoru, což je důsledek konstrukce vozu a umístění baterií.

Přední sedadla vynikají mimořádným pohodlím, jejich měkké opěrky hlavy připomínají luxusní polštářky z Mercedesu nebo BMW. Řidičská pozice je vyšší, jak se od SUV očekává, ale nastavení volantu by mohlo umožnit větší přiblížení k tělu řidiče. Kia klade důraz na udržitelné materiály, jako je veganská kůže, která je nečekaně jemná.

Šedé lakované detaily nahrazují tradiční chromové prvky a textilní povrchy na dveřích dodávají interiéru útulný pocit. Mezi předními sedadly je praktický prostor s plochou podlahou, který zahrnuje bezdrátové nabíjení telefonu.

Interiér Kie EV9 GT-Line

Interiér Kie EV9 GT-Line | foto: vlastní

Špičkové technologie na palubě jsou samozřejmostí

Kia EV9 GT-Line je vybavena třemi displeji spojenými v jeden panel s výborným rozlišením a rychlou odezvou. Head-up displej na čelním skle poskytuje mnoho informací, které můžete během své jízdy potřebovat. Bohužel displej s nastavením klimatizace je z pohledu řidiče téměř dokonale skrytý za věncem volantu, natožpak pokud držíte volant ve správné poloze oběma rukama, poté už nemáte absolutně tušení, že se zde nějaký displej nachází. Budiž útěchou, že na tomto displeji nic moc často nebudete muset nastavovat.

Pod hlavní obrazovkou jsou jak dotyková tlačítka rychlých zkratek do infotainmentu, tak i fyzická tlačítka pro klíčové funkce, jako je hlasitost a nastavení teploty klimatizace, což se dnes už moc nevidí. Nicméně například vypnutí otravného systému upozornění na překročení rychlosti je poněkud komplikované a vyžaduje několik kliknutí.

Na centrální konzole mě zaujala čtečka otisků prstů, která jednoduše slouží pro ověření a zpřístupnění vašeho profilu se vším personalizovaným nastavením. Dále můžete využít integrovaného displeje ve zpětném zrcátku, na který se vám promítá obraz ze zadní kamery vozu. Jednoduchým „překlapnutím“ si volíte mezi klasickým zpětným zrcátkem a zobrazením obrazu z kamery.

Plánování cesty vám může nepěkně zdržet

Rychlost infotainmentu je dostatečná, ocenil bych zejména matný povrch displeje, díky kterému neulpívají na jeho povrchu otisky prstů. Vestavěné mapy s možností plánování trasy fungují dobře a pomohou vám zdolat delší vzdálenosti bez většího plánování pomocí různých aplikací.

Ale k tomu bych měl jednu výtku, systém plánuje nabíjení na trase vždy do nastaveného limitu na DC/HPC nabíječce. Trvalo mi pěkných pár minut, než jsem zjistil, jak se systém chová a jak ho donutit nenabíjet vždy do 100 %, i když by stačilo jen „došťouchnout“ pár procent, abych dojel do cíle cesty.

Bohužel jsem nenašel jiný způsob, jak tuto věc obejít. Kdyby takto „slepě“ následoval pokyny navigace, dojel by v mém případě z Prahy do Chorvatského Umagu o 1,5 hodiny později, a to zcela zbytečně.

Dnes je u automobilek Hyundai-Kia prakticky samozřejmostí také funkce V2L (Vehicle to load – pozn. redakce), která umožňuje napájení elektrických spotřebičů z baterie výkonem až 3,7 kW, bez problému tak můžete nabít i další elektromobil.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér
» 2. Jízda, Spotřeba, Závěr testu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Kia EV9 GT-Line – Elektrický gigant z budoucnosti

  • S neotřelým designem a jako z jiného světa 
  • Tak by se dala popsat námi testovaná Kia EV9 GT-Line
  • Detailně jsme ji prověřili na více než 1 500 najetých kilometrech
Kia EV9 GT-Line (2024)

Kia EV9 GT-Line (2024) | foto: vlastní

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér
» 2. Jízda, Spotřeba, Závěr testu


Kia EV9 je nejen ukázkou technologického pokroku korejské automobilky, ale i odrazem jejího sebevědomí. Design, automobilkou označovaný jako „spojené protiklady“, tohoto vozu neskrývá jeho velikost, naopak ji ještě zdůrazňuje. Čím častěji se na něj díváte, tím více vás zaujme. Ale je potřeba si na něj chvíli zvykat. Přestože délka a šířka mohou být ve městě překážkou, zejména při parkování v úzkých garážích, Kia EV9 nabízí skvělý komfort a moderní technologie, které tyto nedostatky vyváží.

Toto korejské SUV si připsalo celou řadu ocenění. Kia EV9 byla například vyhlášena Světovým autem roku, Světovým elektromobilem roku a Světovým ženským autem roku. Sdílená platforma E-GMP koncernu Hyundai Motor Group s 800V architekturou a dalšími špičkovými technologiemi ukazuje, že Korejci jsou v oblasti elektromobility na špici. Dokáže Kia EV9 naplnit vysoká očekávání? Na to se podíváme v našem testu.

Kia EV9 GT-Line: specifikace

Konstrukce SUV, rozměry: 5 015 × 1 980 × 1 780 mm, hmotnost: 2 648 kg (sedmimístná verze)
Pohon 2× synchronní elektromotor, pohon všech kol
Výkon 283 kW (384 k), točivý moment 700 Nm
Baterie Li-Ion, využitelná 99,8 kWh
Nabíjení AC 11 kW, DC až 240 kW
Spotřeba a dojezd 22,8 kWh/100 km (dle WLTP), dojezd u čtyřkolky až 505 (dle WLTP)
Výbava asistent pro zabránění kolizím při parkování PCA, adaptivní Dual LED přední světlomety, zatmavená skla zadních a pátých dveří, třízónová automatická klimatizace, 12,3″ integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services, Kia Connect, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, digitální přístrojový štít s 12,3″ displejem, head-up displej, čtečka na otisk prstů – pro přepínání uživatelských profilů, sedmimístné provedení, prémiová relaxační přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (řidičovo s pamětí), sedadlo řidiče s masážní funkcí, zásuvka 230V s výkonem až 3,6 kW (V2L), prémiový audiosystém Meridian (14 reproduktorů), tepelné čerpadlo, 360° parkovací systém, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním
Cena testovaného modelu 2 164 980  Kč (základní cena Kia EV9 GT-Line 7místná verze od 2 099 980 Kč)

Hranatý krasavec ze sci-fi filmu

Kia EV9 GT-Line působí impozantně díky svému pět metrů dlouhému a dva metry širokému tělu na 21palcových kolech. Ačkoli je design vozu svérázný, nepůsobí na mě až tak agresivně, ale možná je to jen tím, že už jsem si na „spojené protiklady“ (nový designový jazyk Kie – pozn. redakce) zvykl.

Hranatý tvar vozu se ukazuje jako praktický, zejména při řízení, kdy je snadné odhadnout, kde končí „čumák“ vozu. Nicméně při vjezdu do stísněných garáží, jako jsou ty v nákupním centru V Praze na Černém Mostě, nebo třeba sjezd do garáží OC Fénix, je třeba extrémní opatrnosti a počítání centimetrů.

Aerodynamika mu není cizí

Místo tradičních aerodynamických tvarů, které jsou u elektromobilů běžné, se EV9 pyšní ostrou přídí, netradičními světlomety a hranatými detaily. Navzdory tomu má koeficient odporu vzduchu pouze 0,28, což je dosaženo i díky kompletně zakrytovanému podvozku.

Jedním z unikátních prvků EV9 je velké prosklení střechy. Na rozdíl od moderních vozů, které mají vysoké vnitřní hrany oken, poskytuje EV9 vzdušnější interiér a skvělý výhled ven. Délka vozu 5010 mm, šířka 1980 mm a výška 1755 mm se promítají i do prostorného interiéru, který je díky těmto rozměrům velmi komfortní i pro sedm cestujících zároveň.

Maximum místa v interiér

Výměnou za prostorově výraznější karoserii nabízí EV9 prostorný interiér s místem až pro sedm cestujících, což je případ i námi testované vrcholné verze. Prostor v první a druhé řadě je fantastický, s vyhřívanými a ventilovanými sedadly, což zajišťuje maximální komfort i na delších trasách.

Třetí řada je sice o něco málo méně prostorná, ale k mému velkému překvapení jsem se pohodlně uvelebil i se svými 194 cm a více než 100 kg živé váhy, a ještě stále jsem měl pár centimetrů před koleny. Takto jsem se dokázal pohodlně usadit do všech tří řad sedadel a velice živě si dokážu představit jet i v té poslední nějakou delší trasu. Bonusem vám bude dvojice držáků na nápoje, USB-C nabíjecí port a tlačítko pro sklopení druhé řady sedadel před vámi.

„Stěhovák“ na kolech

Přístup do třetí řady sedadel je velmi pohodlný, a to díky velkým zadním dveřím, které se otevírají do širokého úhlu. Sedadla ve druhé řadě lze snadno sklopit pouhým stisknutím tlačítka. Když vozidlo stojí, můžete také otočit prostřední sedadla směrem dozadu, čímž se zvýší flexibilita interiéru.

Za třetí řadou se nachází prostorný zavazadlový prostor o objemu 308 litrů, který v dvoumístném provedení můžete zvětšit až 2 318 litrů (respektive 2 393 l u modelu s šesti sedadly). Ten doplňuje kufr pod přední kapotou, tzv. frunk, který je ideální pro uložení nabíjecích kabelů. Jedinou nevýhodou je vyšší nakládací hrana klasického zavazadlového prostoru, což je důsledek konstrukce vozu a umístění baterií.

Přední sedadla vynikají mimořádným pohodlím, jejich měkké opěrky hlavy připomínají luxusní polštářky z Mercedesu nebo BMW. Řidičská pozice je vyšší, jak se od SUV očekává, ale nastavení volantu by mohlo umožnit větší přiblížení k tělu řidiče. Kia klade důraz na udržitelné materiály, jako je veganská kůže, která je nečekaně jemná.

Šedé lakované detaily nahrazují tradiční chromové prvky a textilní povrchy na dveřích dodávají interiéru útulný pocit. Mezi předními sedadly je praktický prostor s plochou podlahou, který zahrnuje bezdrátové nabíjení telefonu.

Interiér Kie EV9 GT-Line

Interiér Kie EV9 GT-Line | foto: vlastní

Špičkové technologie na palubě jsou samozřejmostí

Kia EV9 GT-Line je vybavena třemi displeji spojenými v jeden panel s výborným rozlišením a rychlou odezvou. Head-up displej na čelním skle poskytuje mnoho informací, které můžete během své jízdy potřebovat. Bohužel displej s nastavením klimatizace je z pohledu řidiče téměř dokonale skrytý za věncem volantu, natožpak pokud držíte volant ve správné poloze oběma rukama, poté už nemáte absolutně tušení, že se zde nějaký displej nachází. Budiž útěchou, že na tomto displeji nic moc často nebudete muset nastavovat.

Pod hlavní obrazovkou jsou jak dotyková tlačítka rychlých zkratek do infotainmentu, tak i fyzická tlačítka pro klíčové funkce, jako je hlasitost a nastavení teploty klimatizace, což se dnes už moc nevidí. Nicméně například vypnutí otravného systému upozornění na překročení rychlosti je poněkud komplikované a vyžaduje několik kliknutí.

Na centrální konzole mě zaujala čtečka otisků prstů, která jednoduše slouží pro ověření a zpřístupnění vašeho profilu se vším personalizovaným nastavením. Dále můžete využít integrovaného displeje ve zpětném zrcátku, na který se vám promítá obraz ze zadní kamery vozu. Jednoduchým „překlapnutím“ si volíte mezi klasickým zpětným zrcátkem a zobrazením obrazu z kamery.

Plánování cesty vám může nepěkně zdržet

Rychlost infotainmentu je dostatečná, ocenil bych zejména matný povrch displeje, díky kterému neulpívají na jeho povrchu otisky prstů. Vestavěné mapy s možností plánování trasy fungují dobře a pomohou vám zdolat delší vzdálenosti bez většího plánování pomocí různých aplikací.

Ale k tomu bych měl jednu výtku, systém plánuje nabíjení na trase vždy do nastaveného limitu na DC/HPC nabíječce. Trvalo mi pěkných pár minut, než jsem zjistil, jak se systém chová a jak ho donutit nenabíjet vždy do 100 %, i když by stačilo jen „došťouchnout“ pár procent, abych dojel do cíle cesty.

Bohužel jsem nenašel jiný způsob, jak tuto věc obejít. Kdyby takto „slepě“ následoval pokyny navigace, dojel by v mém případě z Prahy do Chorvatského Umagu o 1,5 hodiny později, a to zcela zbytečně.

Dnes je u automobilek Hyundai-Kia prakticky samozřejmostí také funkce V2L (Vehicle to load – pozn. redakce), která umožňuje napájení elektrických spotřebičů z baterie výkonem až 3,7 kW, bez problému tak můžete nabít i další elektromobil.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, Design, Interiér
» 2. Jízda, Spotřeba, Závěr testu

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."