Test Kia EV9 GT-Line – Elektrický gigant z budoucnosti

Zdeněk Buček
  • S neotřelým designem a jako z jiného světa 
  • Tak by se dala popsat námi testovaná Kia EV9 GT-Line
  • Detailně jsme ji prověřili na více než 1 500 najetých kilometrech
Kia EV9 GT-Line (2024)
Kia EV9 GT-Line (2024)

Špičkové technologie na palubě jsou samozřejmostí

Kia EV9 GT-Line je vybavena třemi displeji spojenými v jeden panel s výborným rozlišením a rychlou odezvou. Head-up displej na čelním skle poskytuje mnoho informací, které můžete během své jízdy potřebovat. Bohužel displej s nastavením klimatizace je z pohledu řidiče téměř dokonale skrytý za věncem volantu, natožpak pokud držíte volant ve správné poloze oběma rukama, poté už nemáte absolutně tušení, že se zde nějaký displej nachází. Budiž útěchou, že na tomto displeji nic moc často nebudete muset nastavovat.

Pod hlavní obrazovkou jsou jak dotyková tlačítka rychlých zkratek do infotainmentu, tak i fyzická tlačítka pro klíčové funkce, jako je hlasitost a nastavení teploty klimatizace, což se dnes už moc nevidí. Nicméně například vypnutí otravného systému upozornění na překročení rychlosti je poněkud komplikované a vyžaduje několik kliknutí.

Na centrální konzole mě zaujala čtečka otisků prstů, která jednoduše slouží pro ověření a zpřístupnění vašeho profilu se vším personalizovaným nastavením. Dále můžete využít integrovaného displeje ve zpětném zrcátku, na který se vám promítá obraz ze zadní kamery vozu. Jednoduchým „překlapnutím“ si volíte mezi klasickým zpětným zrcátkem a zobrazením obrazu z kamery.

Plánování cesty vám může nepěkně zdržet

Rychlost infotainmentu je dostatečná, ocenil bych zejména matný povrch displeje, díky kterému neulpívají na jeho povrchu otisky prstů. Vestavěné mapy s možností plánování trasy fungují dobře a pomohou vám zdolat delší vzdálenosti bez většího plánování pomocí různých aplikací.

Ale k tomu bych měl jednu výtku, systém plánuje nabíjení na trase vždy do nastaveného limitu na DC/HPC nabíječce. Trvalo mi pěkných pár minut, než jsem zjistil, jak se systém chová a jak ho donutit nenabíjet vždy do 100 %, i když by stačilo jen „došťouchnout“ pár procent, abych dojel do cíle cesty.

Bohužel jsem nenašel jiný způsob, jak tuto věc obejít. Kdyby takto „slepě“ následoval pokyny navigace, dojel by v mém případě z Prahy do Chorvatského Umagu o 1,5 hodiny později, a to zcela zbytečně.

Dnes je u automobilek Hyundai-Kia prakticky samozřejmostí také funkce V2L (Vehicle to load – pozn. redakce), která umožňuje napájení elektrických spotřebičů z baterie výkonem až 3,7 kW, bez problému tak můžete nabít i další elektromobil.

Výkon mu nechybí

Kia EV9 je vybavena velkým akumulátorem o využitelné kapacitě 99,8 kWh a primárně pohání zadní kola elektromotorem o výkonu 150 kW. Verze s pohonem všech kol disponuje dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 283 kW (385 koní) a točivým momentem 600 Nm. Tento model zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých šest sekund, a s příplatkovou funkcí Boost, která krátkodobě zvýší točivý moment na 700 Nm, dokonce za 5,3 sekundy.

Kia EV9 GT-Line
Kia EV9 GT-Line

Perfektní na dlouhé i krátké přesuny

Na cestách také oceníte perfektně nastavitelnou úroveň rekuperace od automatické, úrovně 1 až 3, plachtění a také iPedal, kdy můžete řídit jen jedním pedálem s úplným zastavením, jako to můžeme znát z elektromobilů Tesla. Sílu rekuperace si můžete snadno a rychle nastavit pádly pod volantem.

Verze s pohonem zadních kol a největší baterií má dojezd až 563 km (dle WLTP), zatímco čtyřkolka nabídne 505 km. I v zimě, při správném temperování baterie a interiéru, lze ujet v kombinovaném režimu a s lehkou nohou 400 až 450 km na jedno nabití.

Nabíjení z 10 na 80 % kapacity trvá přibližně 24 minut, pokud má baterie správnou teplotu. Kia EV9 GT-Line je vybavena pokročilými jízdními asistenty, připravenými i na třetí úroveň autonomie, která v Evropě zatím není schválená. V dálničním režimu autopilota funguje přirozeně, nevyžaduje pevné držení volantu, stačí se ho dotýkat díky kapacitním senzorům.

Akustické odhlučnění je vynikající, stejně jako omezení vibrací. EV9 poskytuje vysoký jízdní komfort na všech typech povrchů, tlumiče zabraňují typickým pohybům vysokých vozů v příčné ose. Přestože není stavěna na ostré zatáčky, díky nízkému těžišti zůstává vůz překvapivě neutrální v táhlých zatáčkách a řidič má pocit, že řídí mnohem menší auto.

Nabíjení Kie EV9 GT-Line
Nabíjení Kie EV9 GT-Line

Žrout trávy kolem silnice?

Během našeho testování Kie EV9 GT-Line jsme se zaměřili na spotřebu energie v různých jízdních podmínkách. Testovací trasa zahrnovala dálnice, městské a mimoměstské cesty, přičemž jsme ujeli celkem 1530 km při teplotách mezi 16-20 °C. Na dálnici jsme se setkali s občasným mrholením.

Na dálnici s tempomatem nastaveným na 130 km/h se spotřeba pohybovala mezi 28 až 30 kWh/100 km, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu přijatelná hodnota. Počítat tak můžete s maximálním dojezdem okolo 350 km. Po 24 minutách nabíjení na HPC stanici do 80 % se můžete vydat na dalších zhruba 250 km dálniční jízdy.

Ve městě a na mimoměstských cestách byla spotřeba výrazně nižší, dosahující 17,5–18,5 kWh/100 km, což by vzhledem k velikosti baterie vystačilo na ujetí zhruba 540 km. Celková průměrná spotřeba za celý test byla 25,4 kWh/100 km, přičemž dvě třetiny ujeté vzdálenosti tvořila dálnice.

Tato čísla ukazují, že Kia EV9 GT-Line je schopna udržet rozumnou spotřebu energie i při delších dálničních jízdách. V městském a mimoměstském provozu pak vůz nabídne jen o něco málo vyšší spotřebu jako má například Škodou Enyaq.

Díky spotřebě, která se v mixu bude pohybovat pod 25 kWh/100 km, a 800V architektuře lze dobít už za 15 minut energii na ujetí až 249 km, respektive 226 km u verze s pohonem všech kol.

Finální spotřeba Kie EV9 GT-Line
Finální spotřeba Kie EV9 GT-Line

Závěr testu

EV9 boduje svým netradičním vzhledem a uživatelsky přívětivým, neuvěřitelně prostorným interiérem, který zahrnuje plně funkční třetí řadu sedadel. Díky jedné z nejpokročilejších elektrických platforem E-GMP nabízí slušnou spotřebu, extrémně rychlé nabíjení a relativně dlouhý dojezd, když vezmeme do úvahy rozměry tohoto vozu.

Jízda je tichá a komfortní, což přidává na celkovém zážitku. Ovšem i zde je třeba počítat s vyšší cenou, námi testovaný sedmimístný model s pohonem všech kol začíná na částce 2 099 980 korun.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
extrémně rychlé nabíjení
občas zmatené kliky dveří
komfort a atmosféra na palubě
displej s nastavením klimatizace
technologie V2L
plánování trasy potřebuje doladit
skvěle nastavitelná rekuperace
použité materiály v interiéru
Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články