Toto korejské SUV si připsalo celou řadu ocenění. Kia EV9 byla například vyhlášena Světovým autem roku, Světovým elektromobilem roku a Světovým ženským autem roku. Sdílená platforma E-GMP koncernu Hyundai Motor Group s 800V architekturou a dalšími špičkovými technologiemi ukazuje, že Korejci jsou v oblasti elektromobility na špici. Dokáže Kia EV9 naplnit vysoká očekávání? Na to se podíváme v našem testu.
Konstrukce | SUV, rozměry: 5 015 × 1 980 × 1 780 mm, hmotnost: 2 648 kg (sedmimístná verze) |
---|---|
Pohon | 2× synchronní elektromotor, pohon všech kol |
Výkon | 283 kW (384 k), točivý moment 700 Nm |
Baterie | Li-Ion, využitelná 99,8 kWh |
Nabíjení | AC 11 kW, DC až 240 kW |
Spotřeba a dojezd | 22,8 kWh/100 km (dle WLTP), dojezd u čtyřkolky až 505 (dle WLTP) |
Výbava | asistent pro zabránění kolizím při parkování PCA, adaptivní Dual LED přední světlomety, zatmavená skla zadních a pátých dveří, třízónová automatická klimatizace, 12,3″ integrovaná GPS navigace, zadní parkovací kamera vč. Kia Connected Services, Kia Connect, DAB, Android Auto/Apple CarPlay, digitální přístrojový štít s 12,3″ displejem, head-up displej, čtečka na otisk prstů – pro přepínání uživatelských profilů, sedmimístné provedení, prémiová relaxační přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce (řidičovo s pamětí), sedadlo řidiče s masážní funkcí, zásuvka 230V s výkonem až 3,6 kW (V2L), prémiový audiosystém Meridian (14 reproduktorů), tepelné čerpadlo, 360° parkovací systém, inteligentní parkovací asistent s dálkovým ovládáním |
Cena testovaného modelu | 2 164 980 Kč (základní cena Kia EV9 GT-Line 7místná verze od 2 099 980 Kč) |
Kia EV9 GT-Line působí impozantně díky svému pět metrů dlouhému a dva metry širokému tělu na 21palcových kolech. Ačkoli je design vozu svérázný, nepůsobí na mě až tak agresivně, ale možná je to jen tím, že už jsem si na „spojené protiklady“ (nový designový jazyk Kie – pozn. redakce) zvykl.
Hranatý tvar vozu se ukazuje jako praktický, zejména při řízení, kdy je snadné odhadnout, kde končí „čumák“ vozu. Nicméně při vjezdu do stísněných garáží, jako jsou ty v nákupním centru V Praze na Černém Mostě, nebo třeba sjezd do garáží OC Fénix, je třeba extrémní opatrnosti a počítání centimetrů.
[gallery size="full" link="file" ids="124185,124194,124203,124200,124205,124211"]
Místo tradičních aerodynamických tvarů, které jsou u elektromobilů běžné, se EV9 pyšní ostrou přídí, netradičními světlomety a hranatými detaily. Navzdory tomu má koeficient odporu vzduchu pouze 0,28, což je dosaženo i díky kompletně zakrytovanému podvozku.
Jedním z unikátních prvků EV9 je velké prosklení střechy. Na rozdíl od moderních vozů, které mají vysoké vnitřní hrany oken, poskytuje EV9 vzdušnější interiér a skvělý výhled ven. Délka vozu 5010 mm, šířka 1980 mm a výška 1755 mm se promítají i do prostorného interiéru, který je díky těmto rozměrům velmi komfortní i pro sedm cestujících zároveň.
[gallery columns="2" link="file" size="full" ids="124215,124196,124207,124208"]
Výměnou za prostorově výraznější karoserii nabízí EV9 prostorný interiér s místem až pro sedm cestujících, což je případ i námi testované vrcholné verze. Prostor v první a druhé řadě je fantastický, s vyhřívanými a ventilovanými sedadly, což zajišťuje maximální komfort i na delších trasách.
Třetí řada je sice o něco málo méně prostorná, ale k mému velkému překvapení jsem se pohodlně uvelebil i se svými 194 cm a více než 100 kg živé váhy, a ještě stále jsem měl pár centimetrů před koleny. Takto jsem se dokázal pohodlně usadit do všech tří řad sedadel a velice živě si dokážu představit jet i v té poslední nějakou delší trasu. Bonusem vám bude dvojice držáků na nápoje, USB-C nabíjecí port a tlačítko pro sklopení druhé řady sedadel před vámi.
[gallery link="file" size="full" ids="124217,124222,124229,124231,124235,124232"]
Přístup do třetí řady sedadel je velmi pohodlný, a to díky velkým zadním dveřím, které se otevírají do širokého úhlu. Sedadla ve druhé řadě lze snadno sklopit pouhým stisknutím tlačítka. Když vozidlo stojí, můžete také otočit prostřední sedadla směrem dozadu, čímž se zvýší flexibilita interiéru.
Za třetí řadou se nachází prostorný zavazadlový prostor o objemu 308 litrů, který v dvoumístném provedení můžete zvětšit až 2 318 litrů (respektive 2 393 l u modelu s šesti sedadly). Ten doplňuje kufr pod přední kapotou, tzv. frunk, který je ideální pro uložení nabíjecích kabelů. Jedinou nevýhodou je vyšší nakládací hrana klasického zavazadlového prostoru, což je důsledek konstrukce vozu a umístění baterií.
Přední sedadla vynikají mimořádným pohodlím, jejich měkké opěrky hlavy připomínají luxusní polštářky z Mercedesu nebo BMW. Řidičská pozice je vyšší, jak se od SUV očekává, ale nastavení volantu by mohlo umožnit větší přiblížení k tělu řidiče. Kia klade důraz na udržitelné materiály, jako je veganská kůže, která je nečekaně jemná.
Šedé lakované detaily nahrazují tradiční chromové prvky a textilní povrchy na dveřích dodávají interiéru útulný pocit. Mezi předními sedadly je praktický prostor s plochou podlahou, který zahrnuje bezdrátové nabíjení telefonu.
[caption id="attachment_124233" align="alignnone" width="1920"] Interiér Kie EV9 GT-Line | foto: vlastní
Kia EV9 GT-Line je vybavena třemi displeji spojenými v jeden panel s výborným rozlišením a rychlou odezvou. Head-up displej na čelním skle poskytuje mnoho informací, které můžete během své jízdy potřebovat. Bohužel displej s nastavením klimatizace je z pohledu řidiče téměř dokonale skrytý za věncem volantu, natožpak pokud držíte volant ve správné poloze oběma rukama, poté už nemáte absolutně tušení, že se zde nějaký displej nachází. Budiž útěchou, že na tomto displeji nic moc často nebudete muset nastavovat.
Pod hlavní obrazovkou jsou jak dotyková tlačítka rychlých zkratek do infotainmentu, tak i fyzická tlačítka pro klíčové funkce, jako je hlasitost a nastavení teploty klimatizace, což se dnes už moc nevidí. Nicméně například vypnutí otravného systému upozornění na překročení rychlosti je poněkud komplikované a vyžaduje několik kliknutí.
Na centrální konzole mě zaujala čtečka otisků prstů, která jednoduše slouží pro ověření a zpřístupnění vašeho profilu se vším personalizovaným nastavením. Dále můžete využít integrovaného displeje ve zpětném zrcátku, na který se vám promítá obraz ze zadní kamery vozu. Jednoduchým „překlapnutím“ si volíte mezi klasickým zpětným zrcátkem a zobrazením obrazu z kamery.
Rychlost infotainmentu je dostatečná, ocenil bych zejména matný povrch displeje, díky kterému neulpívají na jeho povrchu otisky prstů. Vestavěné mapy s možností plánování trasy fungují dobře a pomohou vám zdolat delší vzdálenosti bez většího plánování pomocí různých aplikací.
Ale k tomu bych měl jednu výtku, systém plánuje nabíjení na trase vždy do nastaveného limitu na DC/HPC nabíječce. Trvalo mi pěkných pár minut, než jsem zjistil, jak se systém chová a jak ho donutit nenabíjet vždy do 100 %, i když by stačilo jen „došťouchnout“ pár procent, abych dojel do cíle cesty.
Bohužel jsem nenašel jiný způsob, jak tuto věc obejít. Kdyby takto „slepě“ následoval pokyny navigace, dojel by v mém případě z Prahy do Chorvatského Umagu o 1,5 hodiny později, a to zcela zbytečně.
Dnes je u automobilek Hyundai-Kia prakticky samozřejmostí také funkce V2L (Vehicle to load – pozn. redakce), která umožňuje napájení elektrických spotřebičů z baterie výkonem až 3,7 kW, bez problému tak můžete nabít i další elektromobil.
Kia EV9 je vybavena velkým akumulátorem o využitelné kapacitě 99,8 kWh a primárně pohání zadní kola elektromotorem o výkonu 150 kW. Verze s pohonem všech kol disponuje dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 283 kW (385 koní) a točivým momentem 600 Nm. Tento model zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých šest sekund, a s příplatkovou funkcí Boost, která krátkodobě zvýší točivý moment na 700 Nm, dokonce za 5,3 sekundy.
Na cestách také oceníte perfektně nastavitelnou úroveň rekuperace od automatické, úrovně 1 až 3, plachtění a také iPedal, kdy můžete řídit jen jedním pedálem s úplným zastavením, jako to můžeme znát z elektromobilů Tesla. Sílu rekuperace si můžete snadno a rychle nastavit pádly pod volantem.
Verze s pohonem zadních kol a největší baterií má dojezd až 563 km (dle WLTP), zatímco čtyřkolka nabídne 505 km. I v zimě, při správném temperování baterie a interiéru, lze ujet v kombinovaném režimu a s lehkou nohou 400 až 450 km na jedno nabití.
Nabíjení z 10 na 80 % kapacity trvá přibližně 24 minut, pokud má baterie správnou teplotu. Kia EV9 GT-Line je vybavena pokročilými jízdními asistenty, připravenými i na třetí úroveň autonomie, která v Evropě zatím není schválená. V dálničním režimu autopilota funguje přirozeně, nevyžaduje pevné držení volantu, stačí se ho dotýkat díky kapacitním senzorům.
Akustické odhlučnění je vynikající, stejně jako omezení vibrací. EV9 poskytuje vysoký jízdní komfort na všech typech povrchů, tlumiče zabraňují typickým pohybům vysokých vozů v příčné ose. Přestože není stavěna na ostré zatáčky, díky nízkému těžišti zůstává vůz překvapivě neutrální v táhlých zatáčkách a řidič má pocit, že řídí mnohem menší auto.
Během našeho testování Kie EV9 GT-Line jsme se zaměřili na spotřebu energie v různých jízdních podmínkách. Testovací trasa zahrnovala dálnice, městské a mimoměstské cesty, přičemž jsme ujeli celkem 1530 km při teplotách mezi 16-20 °C. Na dálnici jsme se setkali s občasným mrholením.
Na dálnici s tempomatem nastaveným na 130 km/h se spotřeba pohybovala mezi 28 až 30 kWh/100 km, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu přijatelná hodnota. Počítat tak můžete s maximálním dojezdem okolo 350 km. Po 24 minutách nabíjení na HPC stanici do 80 % se můžete vydat na dalších zhruba 250 km dálniční jízdy.
Ve městě a na mimoměstských cestách byla spotřeba výrazně nižší, dosahující 17,5–18,5 kWh/100 km, což by vzhledem k velikosti baterie vystačilo na ujetí zhruba 540 km. Celková průměrná spotřeba za celý test byla 25,4 kWh/100 km, přičemž dvě třetiny ujeté vzdálenosti tvořila dálnice.
Tato čísla ukazují, že Kia EV9 GT-Line je schopna udržet rozumnou spotřebu energie i při delších dálničních jízdách. V městském a mimoměstském provozu pak vůz nabídne jen o něco málo vyšší spotřebu jako má například Škodou Enyaq.
Díky spotřebě, která se v mixu bude pohybovat pod 25 kWh/100 km, a 800V architektuře lze dobít už za 15 minut energii na ujetí až 249 km, respektive 226 km u verze s pohonem všech kol.
EV9 boduje svým netradičním vzhledem a uživatelsky přívětivým, neuvěřitelně prostorným interiérem, který zahrnuje plně funkční třetí řadu sedadel. Díky jedné z nejpokročilejších elektrických platforem E-GMP nabízí slušnou spotřebu, extrémně rychlé nabíjení a relativně dlouhý dojezd, když vezmeme do úvahy rozměry tohoto vozu.
Jízda je tichá a komfortní, což přidává na celkovém zážitku. Ovšem i zde je třeba počítat s vyšší cenou, námi testovaný sedmimístný model s pohonem všech kol začíná na částce 2 099 980 korun.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
extrémně rychlé nabíjení | občas zmatené kliky dveří |
komfort a atmosféra na palubě | displej s nastavením klimatizace |
technologie V2L | plánování trasy potřebuje doladit |
skvěle nastavitelná rekuperace | |
použité materiály v interiéru |
Kia EV9 GT-Line působí impozantně díky svému pět metrů dlouhému a dva metry širokému tělu na 21palcových kolech. Ačkoli je design vozu svérázný, nepůsobí na mě až tak agresivně, ale možná je to jen tím, že už jsem si na „spojené protiklady“ (nový designový jazyk Kie – pozn. redakce) zvykl.
Hranatý tvar vozu se ukazuje jako praktický, zejména při řízení, kdy je snadné odhadnout, kde končí „čumák“ vozu. Nicméně při vjezdu do stísněných garáží, jako jsou ty v nákupním centru V Praze na Černém Mostě, nebo třeba sjezd do garáží OC Fénix, je třeba extrémní opatrnosti a počítání centimetrů.
[gallery size="full" link="file" ids="124185,124194,124203,124200,124205,124211"]
Místo tradičních aerodynamických tvarů, které jsou u elektromobilů běžné, se EV9 pyšní ostrou přídí, netradičními světlomety a hranatými detaily. Navzdory tomu má koeficient odporu vzduchu pouze 0,28, což je dosaženo i díky kompletně zakrytovanému podvozku.
Jedním z unikátních prvků EV9 je velké prosklení střechy. Na rozdíl od moderních vozů, které mají vysoké vnitřní hrany oken, poskytuje EV9 vzdušnější interiér a skvělý výhled ven. Délka vozu 5010 mm, šířka 1980 mm a výška 1755 mm se promítají i do prostorného interiéru, který je díky těmto rozměrům velmi komfortní i pro sedm cestujících zároveň.
[gallery columns="2" link="file" size="full" ids="124215,124196,124207,124208"]
Výměnou za prostorově výraznější karoserii nabízí EV9 prostorný interiér s místem až pro sedm cestujících, což je případ i námi testované vrcholné verze. Prostor v první a druhé řadě je fantastický, s vyhřívanými a ventilovanými sedadly, což zajišťuje maximální komfort i na delších trasách.
Třetí řada je sice o něco málo méně prostorná, ale k mému velkému překvapení jsem se pohodlně uvelebil i se svými 194 cm a více než 100 kg živé váhy, a ještě stále jsem měl pár centimetrů před koleny. Takto jsem se dokázal pohodlně usadit do všech tří řad sedadel a velice živě si dokážu představit jet i v té poslední nějakou delší trasu. Bonusem vám bude dvojice držáků na nápoje, USB-C nabíjecí port a tlačítko pro sklopení druhé řady sedadel před vámi.
[gallery link="file" size="full" ids="124217,124222,124229,124231,124235,124232"]
Přístup do třetí řady sedadel je velmi pohodlný, a to díky velkým zadním dveřím, které se otevírají do širokého úhlu. Sedadla ve druhé řadě lze snadno sklopit pouhým stisknutím tlačítka. Když vozidlo stojí, můžete také otočit prostřední sedadla směrem dozadu, čímž se zvýší flexibilita interiéru.
Za třetí řadou se nachází prostorný zavazadlový prostor o objemu 308 litrů, který v dvoumístném provedení můžete zvětšit až 2 318 litrů (respektive 2 393 l u modelu s šesti sedadly). Ten doplňuje kufr pod přední kapotou, tzv. frunk, který je ideální pro uložení nabíjecích kabelů. Jedinou nevýhodou je vyšší nakládací hrana klasického zavazadlového prostoru, což je důsledek konstrukce vozu a umístění baterií.
Přední sedadla vynikají mimořádným pohodlím, jejich měkké opěrky hlavy připomínají luxusní polštářky z Mercedesu nebo BMW. Řidičská pozice je vyšší, jak se od SUV očekává, ale nastavení volantu by mohlo umožnit větší přiblížení k tělu řidiče. Kia klade důraz na udržitelné materiály, jako je veganská kůže, která je nečekaně jemná.
Šedé lakované detaily nahrazují tradiční chromové prvky a textilní povrchy na dveřích dodávají interiéru útulný pocit. Mezi předními sedadly je praktický prostor s plochou podlahou, který zahrnuje bezdrátové nabíjení telefonu.
[caption id="attachment_124233" align="alignnone" width="1920"] Interiér Kie EV9 GT-Line | foto: vlastní
Kia EV9 GT-Line je vybavena třemi displeji spojenými v jeden panel s výborným rozlišením a rychlou odezvou. Head-up displej na čelním skle poskytuje mnoho informací, které můžete během své jízdy potřebovat. Bohužel displej s nastavením klimatizace je z pohledu řidiče téměř dokonale skrytý za věncem volantu, natožpak pokud držíte volant ve správné poloze oběma rukama, poté už nemáte absolutně tušení, že se zde nějaký displej nachází. Budiž útěchou, že na tomto displeji nic moc často nebudete muset nastavovat.
Pod hlavní obrazovkou jsou jak dotyková tlačítka rychlých zkratek do infotainmentu, tak i fyzická tlačítka pro klíčové funkce, jako je hlasitost a nastavení teploty klimatizace, což se dnes už moc nevidí. Nicméně například vypnutí otravného systému upozornění na překročení rychlosti je poněkud komplikované a vyžaduje několik kliknutí.
Na centrální konzole mě zaujala čtečka otisků prstů, která jednoduše slouží pro ověření a zpřístupnění vašeho profilu se vším personalizovaným nastavením. Dále můžete využít integrovaného displeje ve zpětném zrcátku, na který se vám promítá obraz ze zadní kamery vozu. Jednoduchým „překlapnutím“ si volíte mezi klasickým zpětným zrcátkem a zobrazením obrazu z kamery.
Rychlost infotainmentu je dostatečná, ocenil bych zejména matný povrch displeje, díky kterému neulpívají na jeho povrchu otisky prstů. Vestavěné mapy s možností plánování trasy fungují dobře a pomohou vám zdolat delší vzdálenosti bez většího plánování pomocí různých aplikací.
Ale k tomu bych měl jednu výtku, systém plánuje nabíjení na trase vždy do nastaveného limitu na DC/HPC nabíječce. Trvalo mi pěkných pár minut, než jsem zjistil, jak se systém chová a jak ho donutit nenabíjet vždy do 100 %, i když by stačilo jen „došťouchnout“ pár procent, abych dojel do cíle cesty.
Bohužel jsem nenašel jiný způsob, jak tuto věc obejít. Kdyby takto „slepě“ následoval pokyny navigace, dojel by v mém případě z Prahy do Chorvatského Umagu o 1,5 hodiny později, a to zcela zbytečně.
Dnes je u automobilek Hyundai-Kia prakticky samozřejmostí také funkce V2L (Vehicle to load – pozn. redakce), která umožňuje napájení elektrických spotřebičů z baterie výkonem až 3,7 kW, bez problému tak můžete nabít i další elektromobil.
Kia EV9 je vybavena velkým akumulátorem o využitelné kapacitě 99,8 kWh a primárně pohání zadní kola elektromotorem o výkonu 150 kW. Verze s pohonem všech kol disponuje dvěma elektromotory s kombinovaným výkonem 283 kW (385 koní) a točivým momentem 600 Nm. Tento model zvládne zrychlení z 0 na 100 km/h za pouhých šest sekund, a s příplatkovou funkcí Boost, která krátkodobě zvýší točivý moment na 700 Nm, dokonce za 5,3 sekundy.
Na cestách také oceníte perfektně nastavitelnou úroveň rekuperace od automatické, úrovně 1 až 3, plachtění a také iPedal, kdy můžete řídit jen jedním pedálem s úplným zastavením, jako to můžeme znát z elektromobilů Tesla. Sílu rekuperace si můžete snadno a rychle nastavit pádly pod volantem.
Verze s pohonem zadních kol a největší baterií má dojezd až 563 km (dle WLTP), zatímco čtyřkolka nabídne 505 km. I v zimě, při správném temperování baterie a interiéru, lze ujet v kombinovaném režimu a s lehkou nohou 400 až 450 km na jedno nabití.
Nabíjení z 10 na 80 % kapacity trvá přibližně 24 minut, pokud má baterie správnou teplotu. Kia EV9 GT-Line je vybavena pokročilými jízdními asistenty, připravenými i na třetí úroveň autonomie, která v Evropě zatím není schválená. V dálničním režimu autopilota funguje přirozeně, nevyžaduje pevné držení volantu, stačí se ho dotýkat díky kapacitním senzorům.
Akustické odhlučnění je vynikající, stejně jako omezení vibrací. EV9 poskytuje vysoký jízdní komfort na všech typech povrchů, tlumiče zabraňují typickým pohybům vysokých vozů v příčné ose. Přestože není stavěna na ostré zatáčky, díky nízkému těžišti zůstává vůz překvapivě neutrální v táhlých zatáčkách a řidič má pocit, že řídí mnohem menší auto.
Během našeho testování Kie EV9 GT-Line jsme se zaměřili na spotřebu energie v různých jízdních podmínkách. Testovací trasa zahrnovala dálnice, městské a mimoměstské cesty, přičemž jsme ujeli celkem 1530 km při teplotách mezi 16-20 °C. Na dálnici jsme se setkali s občasným mrholením.
Na dálnici s tempomatem nastaveným na 130 km/h se spotřeba pohybovala mezi 28 až 30 kWh/100 km, což je vzhledem k velikosti a hmotnosti vozu přijatelná hodnota. Počítat tak můžete s maximálním dojezdem okolo 350 km. Po 24 minutách nabíjení na HPC stanici do 80 % se můžete vydat na dalších zhruba 250 km dálniční jízdy.
Ve městě a na mimoměstských cestách byla spotřeba výrazně nižší, dosahující 17,5–18,5 kWh/100 km, což by vzhledem k velikosti baterie vystačilo na ujetí zhruba 540 km. Celková průměrná spotřeba za celý test byla 25,4 kWh/100 km, přičemž dvě třetiny ujeté vzdálenosti tvořila dálnice.
Tato čísla ukazují, že Kia EV9 GT-Line je schopna udržet rozumnou spotřebu energie i při delších dálničních jízdách. V městském a mimoměstském provozu pak vůz nabídne jen o něco málo vyšší spotřebu jako má například Škodou Enyaq.
Díky spotřebě, která se v mixu bude pohybovat pod 25 kWh/100 km, a 800V architektuře lze dobít už za 15 minut energii na ujetí až 249 km, respektive 226 km u verze s pohonem všech kol.
EV9 boduje svým netradičním vzhledem a uživatelsky přívětivým, neuvěřitelně prostorným interiérem, který zahrnuje plně funkční třetí řadu sedadel. Díky jedné z nejpokročilejších elektrických platforem E-GMP nabízí slušnou spotřebu, extrémně rychlé nabíjení a relativně dlouhý dojezd, když vezmeme do úvahy rozměry tohoto vozu.
Jízda je tichá a komfortní, což přidává na celkovém zážitku. Ovšem i zde je třeba počítat s vyšší cenou, námi testovaný sedmimístný model s pohonem všech kol začíná na částce 2 099 980 korun.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
extrémně rychlé nabíjení | občas zmatené kliky dveří |
komfort a atmosféra na palubě | displej s nastavením klimatizace |
technologie V2L | plánování trasy potřebuje doladit |
skvěle nastavitelná rekuperace | |
použité materiály v interiéru |