Data, která unikla do německého deníku Handelsblatt, naznačují, že Tesla má se svým asistenčním systémem Autopilot ještě větší technické problémy, než se dosud myslelo. Informátoři zaslali do deníku 100 GB dat, o kterých tvrdí, že pocházejí z IT systému Tesly.
Tým 13 novinářů pracoval na analýze 23 000 souborů, jejichž obsahem jsou kromě řady citlivých údajů také informace o problémech asistenčního systému Tesla Autopilot, déle než půl roku. Autenticitu uniklých informací si deník Handelsblatt nechal potvrdit u Fraunhoferova institutu pro bezpečnost informačních technologií, který jejich pravost potvrdil.
Tesla se pokusila zveřejnění obsahu zamezit zásahem právníka, který uvedl, že se automobilka domnívá, že jde o pomstu bývalého nespokojeného zaměstnance, který zneužil přístup k datům automobilky a před odchodem z firmy informace odcizil. Tím porušil nejen podepsanou smlouvu o mlčenlivosti, ale také zásady a postupy Tesly pro správu dat a zákony Evropské unie a Německa.
Čtěte také: Autonomní software Tesla FSD Beta je k dispozici i mimo USA. Má to ale háček
Handelsblatt položil Tesle v souvislosti s daty 65 otázek, ale kromě výhrůžného právního dopisu se od americké automobilky nedočkal odpovědi. Uniklá data obsahují více než 2400 stížností týkajících se náhodného zrychlování vozidel a více než 1 500 problémů s brzdnými funkcemi, včetně 139 případů nechtěného nouzového brzdění a tzv. fantomového brzdění na základě chybného varování před srážkou.
Informace současně hovoří o více než 1000 způsobených nehodách. Nejstarší stížnosti pocházejí z roku 2015, nejnovější z března 2022. Během tohoto období Tesla dodala okolo 2,6 milionů vozidel vybavených softwarem Autopilot. I když většina záznamů pochází od amerických zákazníků, stížnosti přicházejí údajně také z Evropy a Asie. Vzhledem k tomu, že součástí dat jsou i kontaktní údaje zákazníků, novináři některé z nich kontaktovali a informace si nechali potvrdit.
V červnu 2022 uvedl Elon Musk, že budoucí hodnota Tesly bude úzce záviset na vývoji funkčního systému Autopilot. V současné době je ale Autopilot pouhým asistenčním systémem řízení. Jak ve Spojených státech, tak v Evropě jsou zákazníci ze zákona povinni mít neustále ruce na volantu a musí se plně věnovat řízení. To je také jasně uvedeno v příručkách Tesly, které jsou dodávány se všemi vozidly.
Zásadní nesoulad ale přichází nejen z divného chování Autopilota v řadě případů, ale také ze skutečnosti, že Tesla prodává jeho nejdražší verzi jako Full Self-Driving. Řada kritiků z tohoto důvodu Teslu i jejího generálního ředitele obviňuje z klamání zákazníků.
Po analýze uniklých dat poukazuje deník Handelsblatt také na to, že zakladatel Tesly Martin Eberhard řekl, že: „Považuje za velmi nebezpečné nechávat autonomní vozidlo na silnici dříve, než bude stoprocentně bezpečné a spolehlivé.“ Pro úplnost připomeňme, že Eberhard založil Teslu v roce 2003 a později byl odvolán Muskem, který do firmy vstoupil jako investor.
Další prominentní kritika pochází od Stewa Wozniaka, který letos v květnu řekl, že se ho Elon Musk snažil přesvědčit, aby si Teslu koupil s příslibem, že vozidlo bude schopné jezdit po Spojených státech do konce roku 2016 bez asistence řidiče. Wozniak říká, že: „To není ani vzdáleně realistické a že by se zákazníci měli bát, že se je Autopilot pokusí zabít při každé příležitosti.“
Tesla řeší také řadu problémů v Číně, kde od začátku května místní úřad pro regulaci trhu požaduje, aby společnost z důvodu možného bezpečnostního rizika aktualizovala software asi 1,1 milionu vozidel. Jedná se přibližně o 97 % všech vozů, které Tesla v Číně prodala.
Data, která unikla do německého deníku Handelsblatt, naznačují, že Tesla má se svým asistenčním systémem Autopilot ještě větší technické problémy, než se dosud myslelo. Informátoři zaslali do deníku 100 GB dat, o kterých tvrdí, že pocházejí z IT systému Tesly.
Tým 13 novinářů pracoval na analýze 23 000 souborů, jejichž obsahem jsou kromě řady citlivých údajů také informace o problémech asistenčního systému Tesla Autopilot, déle než půl roku. Autenticitu uniklých informací si deník Handelsblatt nechal potvrdit u Fraunhoferova institutu pro bezpečnost informačních technologií, který jejich pravost potvrdil.
Tesla se pokusila zveřejnění obsahu zamezit zásahem právníka, který uvedl, že se automobilka domnívá, že jde o pomstu bývalého nespokojeného zaměstnance, který zneužil přístup k datům automobilky a před odchodem z firmy informace odcizil. Tím porušil nejen podepsanou smlouvu o mlčenlivosti, ale také zásady a postupy Tesly pro správu dat a zákony Evropské unie a Německa.
Čtěte také: Autonomní software Tesla FSD Beta je k dispozici i mimo USA. Má to ale háček
Handelsblatt položil Tesle v souvislosti s daty 65 otázek, ale kromě výhrůžného právního dopisu se od americké automobilky nedočkal odpovědi. Uniklá data obsahují více než 2400 stížností týkajících se náhodného zrychlování vozidel a více než 1 500 problémů s brzdnými funkcemi, včetně 139 případů nechtěného nouzového brzdění a tzv. fantomového brzdění na základě chybného varování před srážkou.
Informace současně hovoří o více než 1000 způsobených nehodách. Nejstarší stížnosti pocházejí z roku 2015, nejnovější z března 2022. Během tohoto období Tesla dodala okolo 2,6 milionů vozidel vybavených softwarem Autopilot. I když většina záznamů pochází od amerických zákazníků, stížnosti přicházejí údajně také z Evropy a Asie. Vzhledem k tomu, že součástí dat jsou i kontaktní údaje zákazníků, novináři některé z nich kontaktovali a informace si nechali potvrdit.
V červnu 2022 uvedl Elon Musk, že budoucí hodnota Tesly bude úzce záviset na vývoji funkčního systému Autopilot. V současné době je ale Autopilot pouhým asistenčním systémem řízení. Jak ve Spojených státech, tak v Evropě jsou zákazníci ze zákona povinni mít neustále ruce na volantu a musí se plně věnovat řízení. To je také jasně uvedeno v příručkách Tesly, které jsou dodávány se všemi vozidly.
Zásadní nesoulad ale přichází nejen z divného chování Autopilota v řadě případů, ale také ze skutečnosti, že Tesla prodává jeho nejdražší verzi jako Full Self-Driving. Řada kritiků z tohoto důvodu Teslu i jejího generálního ředitele obviňuje z klamání zákazníků.
Po analýze uniklých dat poukazuje deník Handelsblatt také na to, že zakladatel Tesly Martin Eberhard řekl, že: „Považuje za velmi nebezpečné nechávat autonomní vozidlo na silnici dříve, než bude stoprocentně bezpečné a spolehlivé.“ Pro úplnost připomeňme, že Eberhard založil Teslu v roce 2003 a později byl odvolán Muskem, který do firmy vstoupil jako investor.
Další prominentní kritika pochází od Stewa Wozniaka, který letos v květnu řekl, že se ho Elon Musk snažil přesvědčit, aby si Teslu koupil s příslibem, že vozidlo bude schopné jezdit po Spojených státech do konce roku 2016 bez asistence řidiče. Wozniak říká, že: „To není ani vzdáleně realistické a že by se zákazníci měli bát, že se je Autopilot pokusí zabít při každé příležitosti.“
Tesla řeší také řadu problémů v Číně, kde od začátku května místní úřad pro regulaci trhu požaduje, aby společnost z důvodu možného bezpečnostního rizika aktualizovala software asi 1,1 milionu vozidel. Jedná se přibližně o 97 % všech vozů, které Tesla v Číně prodala.