Tesle uniklo 100 GB utajovaných dat! Její autopilot má větší problémy, než se myslelo
- Masivní únik informací poukazuje na utajování řady problémů
- Chyby Autopilota vedly k řadě nehod
- Tesla místo odpovědí poslala na novináře právníky

Čtěte také: Autonomní software Tesla FSD Beta je k dispozici i mimo USA. Má to ale háček
Místo odpovědi vyslala automobilka právníka
Handelsblatt položil Tesle v souvislosti s daty 65 otázek, ale kromě výhrůžného právního dopisu se od americké automobilky nedočkal odpovědi. Uniklá data obsahují více než 2400 stížností týkajících se náhodného zrychlování vozidel a více než 1 500 problémů s brzdnými funkcemi, včetně 139 případů nechtěného nouzového brzdění a tzv. fantomového brzdění na základě chybného varování před srážkou.
Informace současně hovoří o více než 1000 způsobených nehodách. Nejstarší stížnosti pocházejí z roku 2015, nejnovější z března 2022. Během tohoto období Tesla dodala okolo 2,6 milionů vozidel vybavených softwarem Autopilot. I když většina záznamů pochází od amerických zákazníků, stížnosti přicházejí údajně také z Evropy a Asie. Vzhledem k tomu, že součástí dat jsou i kontaktní údaje zákazníků, novináři některé z nich kontaktovali a informace si nechali potvrdit.
Tesla je obviněna z klamání spotřebitele
V červnu 2022 uvedl Elon Musk, že budoucí hodnota Tesly bude úzce záviset na vývoji funkčního systému Autopilot. V současné době je ale Autopilot pouhým asistenčním systémem řízení. Jak ve Spojených státech, tak v Evropě jsou zákazníci ze zákona povinni mít neustále ruce na volantu a musí se plně věnovat řízení. To je také jasně uvedeno v příručkách Tesly, které jsou dodávány se všemi vozidly.
Zásadní nesoulad ale přichází nejen z divného chování Autopilota v řadě případů, ale také ze skutečnosti, že Tesla prodává jeho nejdražší verzi jako Full Self-Driving. Řada kritiků z tohoto důvodu Teslu i jejího generálního ředitele obviňuje z klamání zákazníků.

Teslu kritizují i známé osobnosti
Po analýze uniklých dat poukazuje deník Handelsblatt také na to, že zakladatel Tesly Martin Eberhard řekl, že: „Považuje za velmi nebezpečné nechávat autonomní vozidlo na silnici dříve, než bude stoprocentně bezpečné a spolehlivé.“ Pro úplnost připomeňme, že Eberhard založil Teslu v roce 2003 a později byl odvolán Muskem, který do firmy vstoupil jako investor.
Další prominentní kritika pochází od Stewa Wozniaka, který letos v květnu řekl, že se ho Elon Musk snažil přesvědčit, aby si Teslu koupil s příslibem, že vozidlo bude schopné jezdit po Spojených státech do konce roku 2016 bez asistence řidiče. Wozniak říká, že: „To není ani vzdáleně realistické a že by se zákazníci měli bát, že se je Autopilot pokusí zabít při každé příležitosti.“
Tesla řeší také řadu problémů v Číně, kde od začátku května místní úřad pro regulaci trhu požaduje, aby společnost z důvodu možného bezpečnostního rizika aktualizovala software asi 1,1 milionu vozidel. Jedná se přibližně o 97 % všech vozů, které Tesla v Číně prodala.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".