Jak dobře znáte Teslu? Tohle je 10 největších zajímavostí o společnosti

  • Věděli jste, odkud pochází název společnosti Tesla?
  • Baterie vozů jsou poskládané z „tužkových“ článků pro lepší servisovatelnost
  • Připravuje se elektromobil s dojezdem přes 1 000 kilometrů
Tesla logo

Logo společnosti Tesla | foto: Unsplash

Americký výrobce elektrických vozidel Tesla se dnes řadí mezi jedny z nejhodnotnějších společností světa. Na tuto pozici se vypracovala za pouhých pár let. Její dominance na domácím trhu je znatelná a postupně si podmaňuje i další trhy. Co jste o společnosti určitě nevěděli a jaké je vlastně její poselství?

Automobilka srdcem, technologický gigant duší

Tesla sama sebe již dále neprofiluje jako automobilku. Jde o technologickou společnost 21. století. Ředitel Elon Musk již několikrát na konferencích zmínil, že nepředpokládá, že by automobilová divize v budoucnosti hrála primární roli v cash flow společnosti. Mnohem více se do popředí dostávají technologie umělé inteligence AI, automatizace i robotizace. Musk má ještě více ultimátní cíl a tím je pomoc lidské rase jako takové. V první řadě jde o udržitelnost a přežití. Mnohem více pak zapadají do jeho myšlení nápady s osidlováním Marsu.

První model otevřel Muskovi oči

Pamatujete si ještě na první model Tesly, sportovní Roadster? Mnohým automobilovým fanouškům vždy až příliš nápadně připomínal podobný vůz od Lotusu. Že Roadster jako z oka vypadl modelu Elise? Podobnost není náhodná. První model Tesly vznikl jako předělávka spalovacího vozu. První pokusy nicméně dopadly příšerně. Baterie byly příliš těžké a vozidlo bylo neřiditelné. Společnost se nakonec nevyhnula razantnějším úpravám. Musk dodnes na tuto zkušenost pamatuje jako na absolutně nesmyslný začátek.

První generace Tesly Roadster

První generace Tesly Roadster | foto: Tesla

Není Tesla jako Tesla. Kde má název firmy kořeny?

S českou Teslou nemá ta americká nic společného. Zato se srbským vynálezcem již více. Nikdo z firmy, ani samotný ředitel nemá k Nikolu Teslovi žádné historické ani genetické vazby, jeho jméno si půjčili jako odkaz toho, o co se slavný a nedoceněný vynálezce postaral. Byl to právě on, kdo dal světu myšlenku a prototyp elektrického motoru.

Tesla byla v roce 2018 blízko krachu

Pět let po uvedení prvního a čistokrevně elektrického modelu automobilky, Modelu S, se automobilka připravovala na razantní změnu. Stávající platformu měla nahradit nová a s ní přijít první levný elektromobil značky, Model 3. Nové výrobní postupy i technologie i vyžádaly velké investice, které firma v tu dobu nedokázala zabezpečit.

Se strachem v očích se tedy řešilo, zda bude Tesla vůbec schopná pokračovat a zda projekt neskončí fiaskem a bankrotem. Cílevědomý Musk nicméně nepolevil, na vše osobně dohlížel a po pár dalších letech získal post nejen nejbohatšího muže planety, ale i status jedné z nejhodnotnějších firem současnosti.

Tesla Model 3, výrobní linka

Výroba vozu Tesla Model 3

Nejrozšířenější síť nabíječek na světě

Sítí veřejných nabíječek je na celém světě stovky. Většina z nich se ale jen snaží držet krok a dohnat náskok Tesly. Ta je se svojí sítí Superchargerů stále na první příčce a jen tak jí z této pozice nikdo nesesadí. V roce 2024 nabízí více jak 50 tisíc přístupových bodů pro nabíjení. Tesla postupně odemyká nabíječky i pro vozy cizích značek a potvrzuje i svůj status. I v České republice se síť neustále rozšiřuje.

Rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharger

Rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharger | foto: Tesla

Muskův Master Plan

Možná si vzpomenete, že v průběhu posledních let jsme se často dozvídali o nových součástech výroby Tesla právě za hranice elektrických vozidel. Aktuálně se Muskova vize nachází ve třetí fázi jeho mistrovského plánu. Kromě robota Optima jde i o robotizaci v automobilech. I proto se letos připravuje představení autonomního robotaxi. Jeho cílem je paradoxně i snížení osobních automobilů na silnicích a přesun uživatelů do sdílených vozidel místo běžného vlastnického modelu.

Tesla jezdí na „tužkovky“

Jestli jste měli někdy možnost nahlédnout pod pokličku výrobců na složení baterií, víte, že se bateriové moduly skládají v několika vrstvách do hliníkového obalu. Tesla jde ale opět proti proudu a její revoluční baterie vypadají velmi podobně jako tužkové baterie. Nebojte se, AA baterie skutečně Tesla do vozů neskládá. Jde o cylindrické články podobného vzhledu, ale větších rozměrů. Články 18650 by měly brzy nahradit větší a odolnější cylindry 4680, které se už testují u Cybertrucku. Označení napovídá rozměr. Baterie má v průměru 46 mm, na výšku pak 80 mm. Tvar a velikost baterie má pomoci s výměnou vadných článků v případě poruchy.

Baterie Tesla

Panasonic bude výrábět baterie pro Teslu | foto: teslarati

Páčky pod volantem již odpočívají v pokoji

Při představení omlazené verze Modelu 3 přišla Tesla s vcelku velkou změnou v interiéru vozu. Volant ve tvaru leteckého kniplu přišel již dříve. I když bylo jeho uvedení také velmi kontroverzní, nakonec se Tesla rozhodla nabízet oba typy volantu. Mnohem větší rozruch ale výrobce vyvolal odstraněním páček, bez kterých si běžnou jízdu neumíme představit. Ovládání stěračů a světel se napříč značkami pohybuje po interiéru a přístrojové desce všelijak, blinkry ale byly vždy nedílnou součástí levé páčky. Pro Teslu šlo o zbytečně zastaralou vlastnost a rozhodla se vše potřebné integrovat do haptických dotykových tlačítek přímo na volantu.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Celý volant

Dálkový ovladač je pro fosily!

Startovací klíč byste u Tesly hledali marně. S příchodem bezkontaktní technologie mnohem více automobilek používá bezklíčový přístup. A když vlastně ovladač nemusíte ani vytahovat z kapsy, proč vlastně nějaký vůbec nosit. Tesla se nejdříve spoléhala na plastovou kartu, poté umožnila přístup do vozu prostřednictvím telefonu a dnes si vůz otevřete i pomocí chytrých hodinek. Toto sice oficiální aplikace od Tesly ještě neumí, použít ale můžete nezávislou aplikaci Tessie, která digitální možnosti Tesly ještě více otevírá.

Tessie Tesla app v chytrých hodinkách Apple Watch

Tessie Tesla app v chytrých hodinkách Apple Watch | foto: vlastní

Dojezd přes 1 000 km

Když si dnes do vyhledávání zadáte elektromobily s dojezdem nad tisíc kilometrů, překvapivě se na předních příčkách objeví vozidlo, které si zatím nekoupíte. Tesla Roadster se ve své nové reinkarnaci chystá na trh pravděpodobně během příštího roku a má zájemcům nabídnout dosud velmi zřídka vídaný dojezd přes 1 000 kilometrů na jedno nabití. Zasloužit se o to má baterie s kapacitou 200 kWh a proslulá spotřeba a efektivita pohonného ústrojí. Tyto úžasné parametry ale budou vykoupené vysokou pořizovací cenou přesahující 5,5 milionu korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Jak dobře znáte Teslu? Tohle je 10 největších zajímavostí o společnosti

  • Věděli jste, odkud pochází název společnosti Tesla?
  • Baterie vozů jsou poskládané z „tužkových“ článků pro lepší servisovatelnost
  • Připravuje se elektromobil s dojezdem přes 1 000 kilometrů
Tesla logo

Logo společnosti Tesla | foto: Unsplash

Americký výrobce elektrických vozidel Tesla se dnes řadí mezi jedny z nejhodnotnějších společností světa. Na tuto pozici se vypracovala za pouhých pár let. Její dominance na domácím trhu je znatelná a postupně si podmaňuje i další trhy. Co jste o společnosti určitě nevěděli a jaké je vlastně její poselství?

Automobilka srdcem, technologický gigant duší

Tesla sama sebe již dále neprofiluje jako automobilku. Jde o technologickou společnost 21. století. Ředitel Elon Musk již několikrát na konferencích zmínil, že nepředpokládá, že by automobilová divize v budoucnosti hrála primární roli v cash flow společnosti. Mnohem více se do popředí dostávají technologie umělé inteligence AI, automatizace i robotizace. Musk má ještě více ultimátní cíl a tím je pomoc lidské rase jako takové. V první řadě jde o udržitelnost a přežití. Mnohem více pak zapadají do jeho myšlení nápady s osidlováním Marsu.

První model otevřel Muskovi oči

Pamatujete si ještě na první model Tesly, sportovní Roadster? Mnohým automobilovým fanouškům vždy až příliš nápadně připomínal podobný vůz od Lotusu. Že Roadster jako z oka vypadl modelu Elise? Podobnost není náhodná. První model Tesly vznikl jako předělávka spalovacího vozu. První pokusy nicméně dopadly příšerně. Baterie byly příliš těžké a vozidlo bylo neřiditelné. Společnost se nakonec nevyhnula razantnějším úpravám. Musk dodnes na tuto zkušenost pamatuje jako na absolutně nesmyslný začátek.

První generace Tesly Roadster

První generace Tesly Roadster | foto: Tesla

Není Tesla jako Tesla. Kde má název firmy kořeny?

S českou Teslou nemá ta americká nic společného. Zato se srbským vynálezcem již více. Nikdo z firmy, ani samotný ředitel nemá k Nikolu Teslovi žádné historické ani genetické vazby, jeho jméno si půjčili jako odkaz toho, o co se slavný a nedoceněný vynálezce postaral. Byl to právě on, kdo dal světu myšlenku a prototyp elektrického motoru.

Tesla byla v roce 2018 blízko krachu

Pět let po uvedení prvního a čistokrevně elektrického modelu automobilky, Modelu S, se automobilka připravovala na razantní změnu. Stávající platformu měla nahradit nová a s ní přijít první levný elektromobil značky, Model 3. Nové výrobní postupy i technologie i vyžádaly velké investice, které firma v tu dobu nedokázala zabezpečit.

Se strachem v očích se tedy řešilo, zda bude Tesla vůbec schopná pokračovat a zda projekt neskončí fiaskem a bankrotem. Cílevědomý Musk nicméně nepolevil, na vše osobně dohlížel a po pár dalších letech získal post nejen nejbohatšího muže planety, ale i status jedné z nejhodnotnějších firem současnosti.

Tesla Model 3, výrobní linka

Výroba vozu Tesla Model 3

Nejrozšířenější síť nabíječek na světě

Sítí veřejných nabíječek je na celém světě stovky. Většina z nich se ale jen snaží držet krok a dohnat náskok Tesly. Ta je se svojí sítí Superchargerů stále na první příčce a jen tak jí z této pozice nikdo nesesadí. V roce 2024 nabízí více jak 50 tisíc přístupových bodů pro nabíjení. Tesla postupně odemyká nabíječky i pro vozy cizích značek a potvrzuje i svůj status. I v České republice se síť neustále rozšiřuje.

Rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharger

Rychlonabíjecí stanice Tesla Supercharger | foto: Tesla

Muskův Master Plan

Možná si vzpomenete, že v průběhu posledních let jsme se často dozvídali o nových součástech výroby Tesla právě za hranice elektrických vozidel. Aktuálně se Muskova vize nachází ve třetí fázi jeho mistrovského plánu. Kromě robota Optima jde i o robotizaci v automobilech. I proto se letos připravuje představení autonomního robotaxi. Jeho cílem je paradoxně i snížení osobních automobilů na silnicích a přesun uživatelů do sdílených vozidel místo běžného vlastnického modelu.

Tesla jezdí na „tužkovky“

Jestli jste měli někdy možnost nahlédnout pod pokličku výrobců na složení baterií, víte, že se bateriové moduly skládají v několika vrstvách do hliníkového obalu. Tesla jde ale opět proti proudu a její revoluční baterie vypadají velmi podobně jako tužkové baterie. Nebojte se, AA baterie skutečně Tesla do vozů neskládá. Jde o cylindrické články podobného vzhledu, ale větších rozměrů. Články 18650 by měly brzy nahradit větší a odolnější cylindry 4680, které se už testují u Cybertrucku. Označení napovídá rozměr. Baterie má v průměru 46 mm, na výšku pak 80 mm. Tvar a velikost baterie má pomoci s výměnou vadných článků v případě poruchy.

Baterie Tesla

Panasonic bude výrábět baterie pro Teslu | foto: teslarati

Páčky pod volantem již odpočívají v pokoji

Při představení omlazené verze Modelu 3 přišla Tesla s vcelku velkou změnou v interiéru vozu. Volant ve tvaru leteckého kniplu přišel již dříve. I když bylo jeho uvedení také velmi kontroverzní, nakonec se Tesla rozhodla nabízet oba typy volantu. Mnohem větší rozruch ale výrobce vyvolal odstraněním páček, bez kterých si běžnou jízdu neumíme představit. Ovládání stěračů a světel se napříč značkami pohybuje po interiéru a přístrojové desce všelijak, blinkry ale byly vždy nedílnou součástí levé páčky. Pro Teslu šlo o zbytečně zastaralou vlastnost a rozhodla se vše potřebné integrovat do haptických dotykových tlačítek přímo na volantu.

Nová Tesla Model 3 (2024) alias Highland test

Celý volant

Dálkový ovladač je pro fosily!

Startovací klíč byste u Tesly hledali marně. S příchodem bezkontaktní technologie mnohem více automobilek používá bezklíčový přístup. A když vlastně ovladač nemusíte ani vytahovat z kapsy, proč vlastně nějaký vůbec nosit. Tesla se nejdříve spoléhala na plastovou kartu, poté umožnila přístup do vozu prostřednictvím telefonu a dnes si vůz otevřete i pomocí chytrých hodinek. Toto sice oficiální aplikace od Tesly ještě neumí, použít ale můžete nezávislou aplikaci Tessie, která digitální možnosti Tesly ještě více otevírá.

Tessie Tesla app v chytrých hodinkách Apple Watch

Tessie Tesla app v chytrých hodinkách Apple Watch | foto: vlastní

Dojezd přes 1 000 km

Když si dnes do vyhledávání zadáte elektromobily s dojezdem nad tisíc kilometrů, překvapivě se na předních příčkách objeví vozidlo, které si zatím nekoupíte. Tesla Roadster se ve své nové reinkarnaci chystá na trh pravděpodobně během příštího roku a má zájemcům nabídnout dosud velmi zřídka vídaný dojezd přes 1 000 kilometrů na jedno nabití. Zasloužit se o to má baterie s kapacitou 200 kWh a proslulá spotřeba a efektivita pohonného ústrojí. Tyto úžasné parametry ale budou vykoupené vysokou pořizovací cenou přesahující 5,5 milionu korun.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."