Tesla Model 3 letící po dálnici rychlostí 233 km/hod zdatně vzdoruje přehřívání
Je obecně známo, že se elektromobily při vyšších rychlostech a hlavně pak na závodních okruzích poměrně ochotně přehřívají a vlastně pak ani nemusí dojet závod, pro který zkrátka zatím nebyly stavěné.
Tip: Velké vylepšování u Tesly? Modely S/X mají dostat 3 elektromotory a modernější baterie
Důvodem je samozřejmě přehřátí bateriového systému nebo i elektromotoru a elektronika pak prostě rozhodne, že výkon raději omezí, aby nedošlo k poškození komponent. Je jedno, jestli jedete Teslou, Audi, Jaguarem nebo jinými plně elektrickými vozy.
Známý propagátor elektromobility a elektromobilů, Bjorn Nyland, se však rozhodl tento náročný test provést na svém novém Modelu 3 Performance a výsledky ho, ale i nás, velmi mile překvapily. Ve zkratce si nová Tesla vedla výrazně lépe než současné Modely S a X, u kterých se omezení stále objevují a kritika odpůrců elektromobilů je tak v tomto ohledu podložená.
Nyland si pro otestování superrychlé jízdy v běžném provozu vybral německou dálnici, kde nejsou rychlostní omezení. A kromě toho ještě obul svůj elektromobil Tesla do speciálních sportovních pneumatik Nokian. Pokud by prý ještě Model 3 (test) osadil zadním spoilerem, šlo by softwarově odemknout ještě vyšší výkon a maximálku něco přes 260 km/hod. V rámci jeho testu bylo možné jet max. rychlostí 233 km/hod.
A jaký byl průběh a výsledky testu? Vzhledem k tomu, že nejel na uzavřeném okruhu, ale na dálnici s ostatními auty, musel se často omezovat a čekat, než auta předjíždějící se navzájem uvolnily rychlejší levý pruh. Může to být způsobené i tím, že Model 3 nevypadá na dálku nijak extra sportovně a nadupaně, jako třeba některé výkonné supersporty. Nicméně vždy netrvalo dlouho a během pár vteřin vytáhl maximálku opět na 233 km/hod, ve které vydržel jet něco přes 10 vteřin a poté zase musel brzdit, ať už kvůli provozu nebo omezení systému. I nejnovějšímu elektromobilu od Tesly nesvědčí takto rychlá jízda a po chvíli přišlo omezení na 227 km/hod. Ovšem po krátké době, kdy došlo během jízdy ke zchlazení, bylo opět možné využívat maximální výkon.
Test ke konci trochu ovlivnila i chyba s tlakem v pneumatikám, kterou zaznamenal systém. Zřejmě za to mohly otřesy právě při vyšší rychlosti, které pak mohou čidla trochu zmást. Po sjezdu z dálnice bylo slyšet poměrně hlasité chlazení bateriového a pohonného systému, které ovšem během pár minut odvedlo svou práci a elektromobil se stal opět maximálně tichým autem. Podle Nylanda odvedla Tesla výbornou práci, protože výsledky Modelu 3 jsou ještě lepší, než jaké předváděl nejvýkonnější Model S P100D. Důvodem je výrazně lepší baterie včetně účinnějšího chlazení a také modernější elektromotory, kdy jeden je řekněme výkonnější a druhý úspornější. Dá se předpokládat, že podobné vylepšení přinesou také chystané nové Modely S a X, které mají dorazit ještě v letošním roce. A co teprve očekávaný supersport Tesla Roadster (2020), který má poslat spalovací supersporty do důchodu? Hlavně u něj pak tušíme, že přijde s něčím, co jsme ještě neviděli, a jízda v plné rychlosti po delší dobu by měla být jedním z potřebných vylepšení.
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.