Tesla Model Y si udržela první místo, ale s výrazně nižšími prodeji
Čínským značkám se v Evropě daří
Největším evropským prodejcem je skupina Volkswagen, kam patří Škoda Auto
Trh s elektrickými vozidly v Evropě má za sebou první polovinu roku 2024. Počet registrací čistě elektrických vozů byl o 2 % vyšší ve srovnání s prvním pololetím roku 2023, když podle údajů Jato Dynamics vyjelo do ulic necelých 950 000 nových elektromobilů. V žádném případě tedy nelze hovořit o rekordních úspěších.
Evropský automobilový trh roste velmi pomalu
Pro srovnání, celkový počet registrací nových automobilů ve 28 evropských zemích, na které se vztahují statistiky Jato (včetně benzinových, naftových, hybridních, mild-hybridních a plug-in hybridních modelů), vzrostl v prvním pololetí o 4 % s celkovým počtem 6,85 milionů aut. Jinými slovy, Evropa má za sebou náročných šest měsíců s nižším než očekávaným růstem. Mezitím prodeje elektromobilů v USA vzrostly za stejné období o 7,3 %.
Pokud jde o čistě elektrická auta, pojďme se podívat na zajímavé poznatky. Stále populárnější Tesla Model Y sice udržela pozici nejprodávanějšího evropského elektromobilu s počtem registrací převyšujícím hodnotu 100 000 kusů, ale ve srovnání se stejným obdobím loňského roku model zaznamenal masivní pokles (o 26 %). Jeho modernizovaný bratr, sedan Model 3, se umístil na druhém místě s 37% nárůstem registrací.
Na vzestupu jsou elektromobily čínské výroby, například Volvo EX30 a MG4. Čínská Geely Group, která mimo jiné vlastní Volvo, Polestar a Lotus, zaznamenala nárůst registrací elektromobilů o 52 %, čímž v první polovině roku překonala v Evropě Hyundai, Kia, Mercedes-Benz a Renault Group. Největší čínský výrobce automobilů, BYD, zaregistroval 17 000 elektromobilů, což je o neuvěřitelných 14 000 více než v 1. pololetí 2023, přičemž překonal prodeje značek Nissan, Smart, Toyota, Polestar, Citroen, Dacia, Ford, Mini, Porsche a Mazda.
Menší čínské automobilky nemají na prodejích tak velký podíl v absolutních číslech, ale jejich růst byl významný procentuálně. XPeng zaregistroval 2 215 EV ve srovnání s pouhými 51 v první polovině loňského roku. Great Wall Motor umístil na trh 2 123 kusů, což je dvojnásobek oproti loňskému roku. Zeekr loni neprodal žádný automobil, ale letos jich bylo 821.
Největším hráčem na evropském trhu s elektromobily byla Volkswagen Group se 178 000 registrovanými vozy v prvním pololetí, ale její dominance by mohla skončit, protože objem registrací byl o 14 % nižší než loni. Na vzestupu je BMW Group, která si zajistila téměř 10% podíl na trhu v sektoru EV, oproti 7,5% v loňském roce.
Pořadí evropských prodejů za první pololetí 2024
1. Tesla Model Y – 101 181 ks (-26 %)
2. Tesla Model 3 – 58 400 ks (+37 %)
3. Volvo EX30 – 36 980 ks (letos nový model)
4. MG4 31 922 ks (+4 %)
5. Volkswagen ID.4 – 29 146 ks (-30 %)
6. Volkswagen ID.3 – 29 136 ks (-17 %)
7. Škoda Enyaq iV – 25 248 ks (-2 %)
8. Volvo EX40 – 25 223 ks (-5 %)
9. BMW iX1 – 24 506 ks (+53 %)
10. Audi Q4 – 24 456 ks (+9 % ve srovnání s 1. pololetím 2023)
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".