Elektrickevozy.cz

Trendy: hledáme redaktory | ankety Elektrickevozy.cz | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Také Nizozemsko oznámilo dotace na elektromobily

  |  Luboš Srb  |  14 komentářů

V Evropě se postupně přidávají země, které oznamují dotace na elektromobily. Po Německu a Řecku je to teď i Nizozemsko, které bude dotovat jak nákup nových elektroaut, tak i pořízení ojetých elektromobilů.

Za dotaci bude samozřejmě možné koupit třeba i Teslu | foto: Tesla

TIP: Německo zvyšuje dotace na elektromobily

Každá dotace pomáhá elektromobilitě

V Nizozemsku však dotace nebude tak štědrá, jako v Německu, kde dostane člověk (ne firma) prakticky až 9 tisíc eur slevu, tedy nějakých 250 tisíc korun. Země tulipánů oznámila, že bude dávat dotaci ve výši 4 000 eur (tedy nějakých 100 tisíc korun) při nákupu nového elektromobilu a poloviční dvoutisícieurovou dotaci (nějakých 50 tisíc korun) v případě nákupu ojetého elektromobilu. Není to moc, ale i tak to dokáže výrazně zatraktivnit elektrické vozy.

Pokud jde o další podmínky, tak cena auta musí být vyšší než 12 tisíc eur a nižší než 45 tisíc eur. Dojezd musí být nejméně 120 kilometrů. Platnost bude již od 1. července 2020 až do 1. července 2025, ovšem budget od státu má být jen 17,2 milionů eur pro rok 2020 (10 milionů eur v případě nových elektromobilů a 7,2 milionů eur u ojetých elektroaut), což by vycházelo na pouhých asi 2 500 nových a 3 600 ojetých elektromobilů, na které dotace vystačí.

Vzhledem k tomu, že už teď se prodeje v Nizozemsku pohybují v řádu tisíců elektroaut měsíčně, tak to nezní jako výrazná podpora elektromobility. Ale pořád lepší něco, než nic. Státy teď v postkoronavirové době chtějí znovunastartovat své ekonomiky s využitím automobilového průmyslu a když už to tedy dají peníze, tak raději na ekologičtější elektrické vozy, než na konvenční. Existují mnohé studie, podle kterých se to státu vyplatí třeba i kvůli zlepšení životního prostředí a zdravotního stavu obyvatel.

zdroj: insideEVs

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
5 Comment threads
9 Thread replies
2 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
8 Comment authors
OhnicekVencaDušanMrazikRoman Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Mrazik
Mrazik

Proc, ptam se proc se rozdavaji penize vsech danovych poplatniku na dotace na nakup EV? Vzdyt to postrada logiku. Lide EV nechteji a ani s dotacema jsou prodeje mizerne. Proboha a argumenty s ekologii si nechte pro deti, ja uz jsem na pohadky stary

Roll
Roll

Protože ty dotace pak shrábnou bohatí majitelé firem a další kamarádi politiků. Kdo má milion na auto?
Kdyby radši udělali šrotovné, které by opravdu pomohlo snížit emise, když by se zrušili dvacet let staré nafty. Takhle si boháč koupí ke svému SUV s euro 6 ještě elektromobil.

Apofis
Apofis

Nemluvte za lidi mluvte za sebe.

Mrazik
Mrazik

Vzdyt ma pravdu.

Dušan
Dušan

Ale pán hovorí za ľudí …. to Vy za seba.

Realita je jasná. Ľudia elektromobilitu bez dotácií nechcú a kde skončili dotácie, tam padli i predaje elektromobilov na minimum.

Tom
Tom

Mimochodem, loni mělo Nizozemsko program na elektromobilitu. Na nákup elektromobilu dostal zákazník státní dotaci, na nákup spalovacího motoru pokutu. A výsledek ? V západních zemích něco neuvěřitelného a nepochopitelného. Během 1 roku stoupl prodej ojetých aut v Nizozemsku o neskutečných 49% ! A tak byl celý projekt k prvnímu lednu okamžitě zrušen !
Asi jim to nestačilo.

Roman
Roman

Nějaká přiměřená podpora na nákup elektromobilu by se určitě hodila. Brzy se začne prodávat nová Škoda Enyaq a tohle k lidem a přírodě šetrné auto by se tím mohlo nabízet za nižší cenu.

Mrazik
Mrazik

Opet to bude cena pres 1 milion, takze pro bezneho spotrebitele nedostupne. Museli by prispivat aspon pul milionem, aby o koupi zacalo premyslet vic lidi.
Proboha na EV autu neni nic ekologickeho. Jeho zatez je stejna jako spalovak. Uz se probudte.
Jedine prirode setrne auto je slapaci auticko.

Ohnicek
Ohnicek

Praveze je. Nevim, jak vase elektricke auto, ale kazde elektricke auto, na rozdil od toho spalovaciho, nic nespaluje a proto nevypousti emise tak jako smradlava auta. Pokud tomu neverite, zkuste se v garazi na hodinu zavrit s nastartovanym autem se spalovacim motorem a elektrickym autem.

Dušan
Dušan

Povedzme si pravdu. Elektromobil je pre bežného človeka bez dotácií nedodstupný. Je to skrátka nekonkuriencieschopný produkt, ktorý živia len nadšenci a masívne dotácie. Cena je vysoká preto, že jeho výroba je energeticky náročná a prípadné nižšie dopady počas prevádzky to nevyvážia. Samozrejme isté špecifické segmenty trhu sú ideálne pre elektromobily – mestské taxíky, vnútropodnikové vozidlá, vozidlá do hál a pod., ale pre “normálneho človeka” je to vozidlo nepoužiteľné – ak jazdí dlhšie trate a ak by sa mu i oplatil, tak je zas nedostupný cenou. Principiálne je naozaj absurdné, že v konečnom dôsledku cez dotácie dotujú chudobní elektromobily pre tých… Číst vice »

Venca
Venca

Záleží jak definujete běžného člověka. Běžný Němec si to dovolit může v pohodě. Běžný Čech už moc ne a běžný Slovák ještě trochu míň(bez urážky). Zkusím trochu čísel. V roce 1998 stála nová Oktávia s trochou výbavy zhruba 400 tisíc Kč. Průměrný plat byl tehdy cca 12 tisíc, takže to vychází na 33 ročních průměrných platů. Průměrný plat v roce 2019 byl cca 34 tisíc Kč. Z toho vyplívá, že lidem kterým byla dostupná nová Oktávie v roce 1998, tak si dnes mohou koupit s vynaložením stejného počtu svých platů auto za 1,1 milionu Kč. Za to už koupíte celkem… Číst vice »

Dušan
Dušan

Len taký “detail” …

Bežné vozidlá platia cez spotrebné dane astronomické sumy do štátneho rozpočtu ….myslím u nás … nie niekde v USA.

A i tak sa EV málokomu bez dotácii vyplatia.

Čo sa stane ak začnú elektromobily vytláčať bežné vozidlá a a tým začne klesať výnos spotrebných daní z palív ?

Môj tip. EV budú povinné a budú sa z nich platiť spotrebné dane. Zrejme pri kúpe…. aby sa tomu nik nemohol vyhnúť : )

A už len potom sa budeme čudovať koľko stojí “lacná” prevádzka elektromobilu ….

Venca
Venca

Ročně je to v ČR 90 miliard (cca 6% rozpočtu), takže zase tak astronomické to není. Problém je, že většina lidí neví, že z těch 90 mld je jen asi z 10% přímo navázaných na investice do silnic. Zbytek investic do silnic jde z jiných kapitol rozpočtu než přímo ze spotřební daně na pohonné hmoty. Paradoxně, i kdyby šlo všech 90 mld přímo do dopravy, tak stejně bude muset být dotována z jiných zdrojů. Proto nejde tvrdit, že výpadek spotřební daně se musí hned nutně někde promítnout jinde, protože ten výpadek už tu dávno je. Osobně nejsem proti aby i… Číst vice »

Dušan
Dušan

I keď si o elektromobiloch myslím svoje, tak som si len tak zauvažoval kúpiť elektromobil pre rodičov. Chodia krátka trate, nabíjať môžu pri baráku, čiže ideálni kandidáti. Vzhľadom na to, že tieto v podstate nepredajné “čudá” sú masívne dotované a všade v EÚ sa blúzni o tom, že “zachránia” svet tak som odpočítal 10 tisíc eúr ako dotáciu. Otec je po úraze, takže nejaké elektrické “pidiautá” som vylúčil, musí to mať vyšší podvozok. Prešiel som si cenníky aút a výsledkom je, že je výhodnejšie je kúpiť dobre vybavený benzín ako elektromobil s dotáciu 10 tis. eúr. Cena “normálneho” auta je… Číst vice »

Mobilní zobrazení