Svět se zbavuje zastaralých rychlonabíječek. Bude Česko opět poslední?
- Svět se musí začít postupně zbavovat pomalých „rychlonabíjecích“ stanic
- Nové elektromobily vyžadují mnohem vyšší nabíjecí výkon
- Nabíjecí standard se od dob prvních elektroaut výrazně změnil

Spojené státy americké zažívají masivní výměnu stejnosměrných napájecích stanic, které po většinu svého provozu poskytovaly výkon padesáti kilowattů. Dnes však již 50 kW není považováno za rychlé nabíjení a tak čeká většinu modernizace či výměna.
Energetický úřad zmiňuje, že v prvním kvartálu letošního roku má již zhruba 3500 veřejně přístupných stanic nabíjecí výkon nad 50 kW. Jedna desetina pak dokonce i výkon nad 300 kW.
Svět se zbavuje pomalých „rychlonabíječek“
Před deseti lety, v době prvních elektro vlaštovek Nissanu Leaf nebo Mitsubishi i-MIEV, stačily “rychlé” nabíječky k tomu, aby tyto vozy mohly nabít z 0 na 80 % za třicet minut. Ale to byl počátek celé éry nastupujících elektromobilů.
Větší baterie potřebují větší příkon, aby mohly být na hranici 80 % nabité za půl hodiny nebo i kratší dobu. Standardy stejnosměrných nabíječek také prošly revizemi, a proto ani řídící jednotky těchto stanic již nejsou aktuální.

Čtěte také: Bude nabíjení rychlejší než tankování? Xpeng ukazuje, že nejde o pouhý sen
Pomalé nabíjecí stanice již nejsou žádoucí
V roce 2012 představila Tesla svůj první Supercharger, tehdy s výkonem 120 kW. Dnes mají Superchargery ve verzi V3 výkon až 250 kW. Veřejná nabíjecí síť během posledních pár let posílila umisťování ultra rychlých nabíječek s výkony mezi 150 a 350 kW.
Předpokládáme, že neuplyne příliš mnoho času a většina stejnosměrných nabíječek bude poskytovat výkon nad 250 kW. Jednoduše kvůli tomu, že baterie budou mít větší kapacitu a i kvůli potřebné vytíženosti nabíjecích stanic. Zde samozřejmě platí přímá úměra a více nabitých vozidel znamená i větší zisky pro dodavatele elektrické energie.
Kdy přijde řada na Česko?
V tuto chvíli lze jen těžko říct, kdy Česká republika začne ve větším množství nasazovat ultrarychlé nabíjecí stanice, jejichž výkon bude alespoň 150 kW. Současný stav dovoluje gigantům jako ČEZ, PRE nebo E.ON stavět ve větším množství právě zastaralé 50kW nabíječky a pokusy o rychlejší řešení se vyskytují výjimečně. Svou roli v tom hrají dotace, plánování „označkovaného“ území a další věci, se kterými běžný spotřebitel nehne.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.