Jednou nohou v budoucnosti? Supersport Piëch GT přinese nabíjení z říše snů!
- Elektrický supersport Piëch GT šokuje svou rychlonabíjecí schopností
- Za vším stojí převratný objev čínských vědců z firmy Desten
- Nabíjecí výkon by se mohl pohybovat u hodnoty až 900 kW

Pro většinu řidičů jsou na dlouhých trasách stále jednoznačnou volbou vznětové motory. Pokud tito lidé musí použít elektrické auto, volí přinejlepším plug-in hybridy. Pro mnohé z nich čistý elektromobil nepřichází v úvahu. Z jakého důvodu? Tankování elektřiny každých 200 až 300 km a přestávky v trvání průměrných 30 minut i na rychlých nabíječkách jsou nepřijatelné. Co když ale bude zastávka trvat jen 5 minut? Baterie, která by to dokázala, by mohla způsobit v elektromobilitě revoluci.
Piëch GT šokuje svým nabíjecím výkonem!
Elektromobilní start-up Piëch ale přesně tohle slibuje. Použitím vhodné ultra rychlé nabíječky dokáže nabít baterii na 80 % kapacity za pouhých pět minut. Tak rychlé nabíjení není u většiny stávajících modelů možné, i když se jejich nabíjecí výkon pohybuje v třímístných hodnotách. Důvodem je teplota – jelikož se články baterií při tak rychlém nabíjení velice zahřívají, musí se nabíjecí výkon po krátké době snížit, aby bylo možné zvyšující se teplotu korigovat. Dokonce i takové elektromobily jako Porsche Taycan nebo Hyundai Ioniq 5 musí v některých okamžicích čerpat energii na úrovni Renaultu Zoe.
Jak nabíjecí dilema vyřešila firma Piëch? V podstatě velmi jednoduše. Její bateriové články se ani během super rychlého nabíjení nezahřívají. Dodavatel těchto baterií, firma Desten, která byla založena v roce 2015 v Hongkongu, slibuje speciální články pro lithium-iontové baterie, které se ani v nejnáročnějších podmínkách nezahřívají víc než o 15 stupňů Celsia. Řečeno jinak, za pouhé 4 minuty a 40 sekund dokáže baterie, napájená výkonem 900 kW, získat energii pro dalších 500 km jízdy.
Články mají minimální vnitřní odpor
Vědcům z Destenu se podařilo dosáhnout minimalizace vnitřního odporu článku baterie, který může za vysoký nárůst teploty. Číňané mluví o zvýšení o pouhých 12 stupňů v případě, kdy baterií protéká proud 190 A. Důvodem jsou prý „převratné objevy v materiálech a jejich buněčné struktuře“. Bližší informace jsou samozřejmě přísně utajovány. Přesto tyto hodnoty po důkladné analýze potvrdily 3 univerzity, včetně univerzity aplikovaných věd v Esslingenu.
Výrobce také slibuje spolehlivé a vysoce výkonné napájení pro pohon a dlouhou životnost bateriových článků. Baterie by měla být schopna po absolvování 3000 nabíjecích cyklů stále poskytovat minimálně 80 % původní kapacity. Tím by měl být současně zaručen celkový nájezd, pohybující se v rozsahu sedmimístných čísel. Nutno podotknout, že takové hodnoty u běžného automobilu ani nečekáme.

Čtěte také: Majitel luxusních supersportů vyzkoušel elektrické Porsche, překvapilo ho i nabíjení
Baterie skutečně bez chlazení?
Díky příkladnému řízení teploty bateriového článků také není potřeba kapalinové chlazení. Šetři se tím nejen hmotnost, což je u sporťáku obzvlášť žádoucí, ale nabízí se možnost dalšího zaplnění bateriového prostoru více články. To na jedné straně zvýší dojezd a také by to mělo zmírnit jednu nevýhodu. Baterie má totiž relativně nízký energetický obsah. Společnost udává hodnotu 160 Wh/kg. Jen pro srovnání, baterie Nissanu Leaf dokáže uložit 224 Wh/kg a nová baterie Tesla 4680 by měla dosáhnout až 380 Wh/kg.
Pokud by se ale auto nabíjelo výkonem 900 kW, došlo by pravděpodobně k vyhození veškerých jističů v okolí nabíjecího bodu. Firma již představila své řešení. Je jím vlastní systém bateriového úložiště, který dokáže vysoký nabíjecí výkon poskytnout, ale sám ke svému nabití používá hodnoty běžné sítě. To, zda bude vše fungovat, jak firmy slibují, se dozvíme nejpozději uprostřed roku 2024, kdy by měl Piëch GT dorazit na trh.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".