Strach z krátkého dojezdu? Přežitek, který v myšlenkách lidí stále přetrvává

  • I dnes se stále najdou lidé, pro které mají elektromobily příliš malý dojezd
  • Tito lidé nejsou nároční na své cesty, jen mají strach z malé kapacity baterií
  • Řešení je pouze jediné a psycholog vám s tím neporadí
Elektrický Mercedes EQC

Elektrický Mercedes EQC, ilustrační | foto: Mercedes

Jeden z často zavedených pojmů a obav spojených s provozem elektromobilů je strach z krátkého dojezdu. Takzvaná range-anxiety může v mnoha případech za to, že si lidé, pro které by jinak byl elektromobil skvělou volbou, sáhnou po běžných a dlouhými roky ověřených spalovacích vozidlech.

Devadesát procent jízd je kratších než 200 kilometrů

Dojezd elektromobilů se neustále zvyšuje. Stejně tak roste i počet nabíjecích stanic a infrastruktury podporující jízdu na elektrický pohon bez lokálních emisí. Kupodivu ale i tato rostoucí čísla ve spoustě případů zájemce nepřesvědčí. Podle serveru Nature Energy a studie ze Spojených států a Německa, jíž se účastnilo na 2 tisíce řidičů, se ukazuje, že velká část majitelů chronicky podceňuje schopnosti elektromobilů pokrýt své denní jízdy.

Třetina dotázaných se pak mýlí v tom, že běžná baterie nepokryje ani jejich pravidelné cesty do práce, na nákupy a jiné městské cesty. Vědci zjistili, že 90 % jízd lze pokrýt na vzdálenosti do 200 kilometrů. To jsou běžně splnitelné hodnoty dojezdů naprosté většiny dnešních elektromobilů. I menší vozy typu Nissan Leaf nebo Chevrolet Bolt s menšími bateriemi ujedou 240, respektive 415 kilometrů na jedno nabití.

Kia EV6 má nabíjecí port vzadu u světel

I na dlouhých cestách můžete nabíjet rychle. Ani zde se tedy obava z krátkého dojezdu již nenaplní | foto: Kia


Čtěte také: Revoluce na obzoru? BMW iX otestuje baterii s neuvěřitelným dojezdem 965 kilometrů


Problémem jsou dlouhé cesty! I toto heslo platí méně než dříve

Kde se tedy začíná obava právoplatně naplňovat, je v oněch zbylých 10 % případů cest. Mezi ně se zařadí delší cesty, jak přes vlastní zemi, tak do zahraničí. Zvláště z našeho pohledu je situace s nabíjecími stanicemi po hlavních trasách k moři nebo do hor stále lepší a kvalitnější než v Česku. I tento problém by tedy měl mít vcelku snadné řešení.

Obava z krátkého dojezdu byla oprávněná v počátcích elektromobility. Ano, není to stále tak daleko, aby se na to dalo rychle zapomenout. Velké pokroky a vylepšení ze strany kapacity baterií, lepší efektivity využití energie i lepší nabíjecí sítě dnes ale dávají rozumné podklady k tomu, aby se „range-anxiety“ stala snad nadobro minulostí. Podle výzkumu z MIT byl tento trend překonán již v roce 2016. Psychologicky ale zůstává zakořeněn v myšlenkách mnohých řidičů.

Rychlonabíjecí stanice E-pit

Mnoho dálničních stanic nabídne prostor pro současné nabíjení většího počtu vozidel


Čtěte také: Tesla Model Y z Německa má zajímavá vylepšení. Projeví se to na dojezdu elektromobilu?


Nejjednodušší je, udělat si vlastní zkušenost

Vědci ale tvrdí, že jestli něco skutečně od strachu pomůže, je více zkušeností. Zájemci by se proto neměli bát si elektromobil vypůjčit nebo v lepším případě rovnou pořídit. Jen to je cesta, jak se rychle a efektivně obav zbavit.

Toto odvětví je i přes pár překážek neustále na vzestupu. Proto se noví zájemci nemusí obávat, že by se najednou přestaly vyvíjet jak nové baterie, technologie vozidel, tak i nové nabíjecí stanice pro větší komfort při cestování elektromobily.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Strach z krátkého dojezdu? Přežitek, který v myšlenkách lidí stále přetrvává

  • I dnes se stále najdou lidé, pro které mají elektromobily příliš malý dojezd
  • Tito lidé nejsou nároční na své cesty, jen mají strach z malé kapacity baterií
  • Řešení je pouze jediné a psycholog vám s tím neporadí
Elektrický Mercedes EQC

Elektrický Mercedes EQC, ilustrační | foto: Mercedes

Jeden z často zavedených pojmů a obav spojených s provozem elektromobilů je strach z krátkého dojezdu. Takzvaná range-anxiety může v mnoha případech za to, že si lidé, pro které by jinak byl elektromobil skvělou volbou, sáhnou po běžných a dlouhými roky ověřených spalovacích vozidlech.

Devadesát procent jízd je kratších než 200 kilometrů

Dojezd elektromobilů se neustále zvyšuje. Stejně tak roste i počet nabíjecích stanic a infrastruktury podporující jízdu na elektrický pohon bez lokálních emisí. Kupodivu ale i tato rostoucí čísla ve spoustě případů zájemce nepřesvědčí. Podle serveru Nature Energy a studie ze Spojených států a Německa, jíž se účastnilo na 2 tisíce řidičů, se ukazuje, že velká část majitelů chronicky podceňuje schopnosti elektromobilů pokrýt své denní jízdy.

Třetina dotázaných se pak mýlí v tom, že běžná baterie nepokryje ani jejich pravidelné cesty do práce, na nákupy a jiné městské cesty. Vědci zjistili, že 90 % jízd lze pokrýt na vzdálenosti do 200 kilometrů. To jsou běžně splnitelné hodnoty dojezdů naprosté většiny dnešních elektromobilů. I menší vozy typu Nissan Leaf nebo Chevrolet Bolt s menšími bateriemi ujedou 240, respektive 415 kilometrů na jedno nabití.

Kia EV6 má nabíjecí port vzadu u světel

I na dlouhých cestách můžete nabíjet rychle. Ani zde se tedy obava z krátkého dojezdu již nenaplní | foto: Kia


Čtěte také: Revoluce na obzoru? BMW iX otestuje baterii s neuvěřitelným dojezdem 965 kilometrů


Problémem jsou dlouhé cesty! I toto heslo platí méně než dříve

Kde se tedy začíná obava právoplatně naplňovat, je v oněch zbylých 10 % případů cest. Mezi ně se zařadí delší cesty, jak přes vlastní zemi, tak do zahraničí. Zvláště z našeho pohledu je situace s nabíjecími stanicemi po hlavních trasách k moři nebo do hor stále lepší a kvalitnější než v Česku. I tento problém by tedy měl mít vcelku snadné řešení.

Obava z krátkého dojezdu byla oprávněná v počátcích elektromobility. Ano, není to stále tak daleko, aby se na to dalo rychle zapomenout. Velké pokroky a vylepšení ze strany kapacity baterií, lepší efektivity využití energie i lepší nabíjecí sítě dnes ale dávají rozumné podklady k tomu, aby se „range-anxiety“ stala snad nadobro minulostí. Podle výzkumu z MIT byl tento trend překonán již v roce 2016. Psychologicky ale zůstává zakořeněn v myšlenkách mnohých řidičů.

Rychlonabíjecí stanice E-pit

Mnoho dálničních stanic nabídne prostor pro současné nabíjení většího počtu vozidel


Čtěte také: Tesla Model Y z Německa má zajímavá vylepšení. Projeví se to na dojezdu elektromobilu?


Nejjednodušší je, udělat si vlastní zkušenost

Vědci ale tvrdí, že jestli něco skutečně od strachu pomůže, je více zkušeností. Zájemci by se proto neměli bát si elektromobil vypůjčit nebo v lepším případě rovnou pořídit. Jen to je cesta, jak se rychle a efektivně obav zbavit.

Toto odvětví je i přes pár překážek neustále na vzestupu. Proto se noví zájemci nemusí obávat, že by se najednou přestaly vyvíjet jak nové baterie, technologie vozidel, tak i nové nabíjecí stanice pro větší komfort při cestování elektromobily.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."