Stačí jediný obrázek a hned pochopíte, proč elektromobily ovládnou svět

Matouš Vrchota
  • Stačí jediný obrázek, který porovnává svět spalovacích a elektrických aut
  • Klíčem do budoucna je efektivní a čistá výroba energie
  • Proč prostě dříve nebo později přejde na elektromobil každý?
Grafika, výroba paliva pro spalovací auta vs výroba elektřiny pro elektrická auta
Grafika, výroba paliva pro spalovací auta vs výroba elektřiny pro elektrická auta

Občas stačí pouhý jeden obrázek, aby donutil člověka k zamyšlení. Skutečně je dobré zůstat u současného řešení, když nové technologie nabízí v mnohém úspory, lepší životní podmínky a ve finále má jít o významný prvek ze snížení lidské uhlíkové stopy? Systém a funkčnost spalovacích vozidel se vyvíjí přes sto let a můžeme říci, že vozy fungují velmi dobře. Proč by ale mělo být správné hromadně přejít k elektrickým vozům?

Cesta pohonných hmot ke spotřebiteli se výrazně liší

Tuto otázku dnes rozhodně nevyřešíme. S čím dál vyšší popularitou elektrických aut se k nám ale dostává velké množství informací, které si můžeme racionálně rozebrat. Vždy se najdou odpůrci jednoho řešení a naopak fanatici té druhé. Spalovacím vozidlům nelze upřít jejich pohodlnost tankování, nízkou pořizovací cenu, i vcelku levné provozní náklady. Vždy tomu tak ale nebylo. Už to by měl být podnět k tomu dát elektromobilům šanci. Nešťastně je ovšem zvolená cesta, kterou jsou auta na elektřinu pomalu všem téměř až nucená.

Velmi zajímavé je především sledovat zmíněné provozní náklady. Obecně je známé, že údržba elektromobilu je úspornější díky jednodušším pohonným systémům. Ta je na počátku vykompenzována vyšší pořizovací cenou. V průběhu životního cyklu se ale skutečně miska vah dokáže přehoupnout na tu lepší stranu. Čím více elektromobil využíváte, tím se vlastně jeho návratnost a výhody objeví dříve.


Čtěte také: Elektřina zvítězí nad benzínem. Budoucnost ostré řady BMW M je prý jasná


Elektřina teče do vozu téměř ihned ze zdroje

Pravděpodobně tou nejdiskutovanější záležitostí je doplňování energie potřebné k pohybu. U spalováků jsme zvyklí na příjezd k čerpací stanici a po zasunutí pistole je nádrž zpravidla v řádech minut doplněna a vůz ujede dalších 600 až 1 000 kilometrů bez nutné zastávky. Jenže proces za těžbou, zpracováním a logistikou fosilních paliv do našich nádrží je velmi dlouhá, energeticky náročná a to i po emisní stránce. U elektromobilů se tato cesta zdá být přeci jen kratší.

Elektřina se sice vyrobí ze stejných zdrojů jako v případě fosilních paliv, jenže poté jejich cesta vede přímo do nabíjecích stanic. Není potřeba žádný další proces zpracování či převozu vlaky či nákladními vozy. Z tohoto hlediska je cesta „paliva“ pro elektromobily násobně šetrnější i levnější. V této otázce nebereme v potaz srovnání nákladů na výstavbu stojanů a čerpacích stanic. Stejně tak jdou stranou výrobní procesy a náklady na výrobu samotných vozidel.

Fotovoltaické panely, ilustrační
Fotovoltaické panely, ilustrační

Vyrábíte si doma benzín? Jistěže ne. Elektřinu pro elektromobily můžete

Elektromobily mají navíc ještě jednu další „tankovací“ výhodu. Zatímco spalovák si doma z vlastních zdrojů nenatankujete, elektřinu pro elektromobil takto získat můžete. Jestliže vlastníte rodinný dům s fotovoltaickou elektrárnou, můžete vůz dobít prakticky zdarma. Opět se v tomto článku nebudeme zabývat výstavbou a návratností domácí FVE. Lze tak ušetřit nemalé prostředky na nabíjení prostřednictvím veřejných nabíječek a každé ráno můžete odjíždět s plnou baterií. Pro běžné denní jízdy dojezd často přesahující 300 kilometrů z praxe plně postačuje.

I při dnešních cenách elektrické energie lze s elektromobily jezdit a cenu kolem dvou korun za kilometr. A to bereme v potaz ceny za použití rychlých nabíječek s výkonem přesahující 50 kW. Ve srovnání s většinou spalovacích vozů tak budete jezdit maximálně za stejnou cenu, ne-li o něco levnější. Dáte elektrickým automobilům v dohledné budoucnosti šanci? Dokáže vás podobná grafika donutit k zamyšlení?

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články