Škoda chce zabránit konci spalovacích motorů. Vysvětlila, proč nesmí zaniknout

Diana Křížová
Klaus Zellmer, CEO automobilky z Mladé Boleslavi | foto: Škoda
Klaus Zellmer, CEO automobilky z Mladé Boleslavi | foto: Škoda

Škoda Auto klade důraz na udržitelnou mobilitu skrze elektromobily, plug-in hybridy a alternativní paliva, reflektující různorodé potřeby trhů.

V Mladé Boleslavi, sídle české automobilky, se formuje budoucnost automobilového průmyslu. Elektrifikace je sice klíčovým směrem, ale automobilka zdůrazňuje, že cesta k udržitelné mobilitě nemusí být jen o plně elektrických vozidlech. Škoda Auto navrhuje flexibilní přístup, který by umožnil využití plug-in hybridů a alternativních paliv vedle elektromobilů.

Hybridy jako most k udržitelné mobilitě

Plug-in hybridy kombinují výhody elektrického pohonu s možností tradičního spalování, což je ideální pro řidiče, kteří chtějí přecházet k elektromobilitě postupně. Škoda Auto vidí hybridy jako most mezi současnou technologií a budoucí plně elektrickou dopravou. „Hybridy mohou hrát zásadní roli v dekarbonizaci dopravy, především v oblastech, kde není infrastruktura pro elektromobily dostatečně rozvinutá,“ uvádí zástupci společnosti.

„Vidíme, že zákazníci si i nadále přejí mít možnost výběru z více variant pohonů, Abychom zůstali ekonomicky úspěšní, musíme tyto preference zákazníků respektovat a ponechat jim otevřené technologické možnosti na cestě k dekarbonizaci evropského vozového parku. V zájmu dosažení tohoto cíle bychom měli aktivně zkoumat další možnosti, včetně plug-in hybridů a alternativních paliv, což by mělo být zohledněno v regulačním rámci,“ uvedl Klaus Zellmer, CEO automobilky Škoda Auto po setkání s ministrem průmyslu a obchodu Lukášem Vlčkem.

Volant s novým logem automobilky | foto: Škoda Auto
Volant s novým logem automobilky | foto: Škoda Auto

Regulační rámec a podpora diverzity technologií

Jedním z hlavních požadavků je nastavení takového regulačního rámce, který by podporoval různorodost technologií a nezaměřoval se výhradně na plně elektrická vozidla. Automobilka apeluje na evropské instituce, aby při tvorbě nové legislativy v oblasti dekarbonizace dopravy zohlednily také plug-in hybridy a vozidla na alternativní paliva. Tento přístup by měl umožnit postupný a efektivní přechod k udržitelnější mobilitě, aniž by byla veřejnost nebo průmysl tlačena do radikálních změn, které mohou být pro některé trhy, infrastrukturu i zákazníky problematické.

Automobilky upozorňují, že regulační rámec by měl reflektovat rozdílné potřeby jednotlivých evropských trhů. Zatímco ve vyspělých zemích, jako je Německo či Nizozemsko, je přechod na elektromobily rychlejší díky dobré infrastruktuře, v jiných regionech, například ve východní Evropě nebo na Balkáně, je situace odlišná. V těchto oblastech může být efektivnějším řešením podpora hybridních vozů nebo přechod na vozidla poháněná alternativními palivy.

Škoda Epiq (2025) | foto: Škoda Auto
Škoda Epiq (2025) | foto: Škoda Auto

Směřování k uhlíkové neutralitě

Škoda Auto plánuje v příštích letech investovat více než 5,6 miliardy eur (přes 138 miliard korun) do vývoje elektromobilů a dalších technologií směřujících k uhlíkové neutralitě. Součástí této strategie je nejen vývoj nových plně elektrických modelů, ale také výroba bateriových systémů, které jsou klíčovou součástí každého elektromobilu.

Automobilka si klade za cíl dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2030. Kromě výroby elektromobilů se také zaměřuje na zlepšování efektivity ve výrobě a snižování emisí ve všech svých procesech. Pokud by regulační rámec umožňoval využití různých technologií, cesta k uhlíkové neutralitě by mohla být rychlejší a plynulejší. Podpora širší škály pohonů by navíc pomohla lépe reflektovat odlišné potřeby jednotlivých trhů i zákazníků.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Potravinářská chemie mě naučila, jak důležité je správné složení. Teď se stejným nadšením rozkládám problémy udržitelné energie. Fascinují mě technologie, které mění svět dopravy – od elektromobilů po vodíkové palivové články. Mám ráda inovace, které dnes vypadají jako sci-fi, ale brzy budou součástí našich každodenních životů.


Komentáře


Nejnovější články