Skateboardový design s umisťováním baterií do podvozku je zastaralý, tvrdí Musk

Michal Zamastil
  • Stávající skateboard design podvozku a baterií u Tesly (a konečně také i u tradičních automobilek) je podle Muska zastaralý
  • Nahradit ho má způsob uložení článků 4680, tedy kdy se rám vozu chová zároveň i jako akumulátor
  • Stejný způsob integrování již využívají letadla
Tesla, baterie v podvozku
Tesla, baterie v podvozku

Musk uvedl, že skateboard design nakonec zastará, ale bude to chvíli trvat. První Tesla původně nebyla elektromobilem. Ve skutečnosti je původní Tesla Roadster v podstatě spalovacím autem přestavěným na elektrický. Nebyl to zrovna nejlepší způsob jak dělat elektromobily, tak se Tesla rozhodla pro vývoj vlastní platformy.

Tesla Model S (test) jako první použila designový koncept „skateboardu“. Jak je vidět z výše uvedeného obrázku, podvozek vypadá jako skateboard a baterie v něm leží v podlaze vozu. Tím se uvolní prostor v kabině a vytvoří se vyvážené těžiště. Mnoho dalších výrobců automobilů nyní používá podobný koncept ve svých elektromobilech.

Je něco lepšího?

Na základě informací, které byly odhaleny na akci Tesla Battery Day 2020 a potvrzeny během konferenčního hovoru společnosti, již v budoucnu Tesla nemusí využívat design skateboardu. Je to proto, že Tesla plánuje vložit své nové bateriové články 4680 do struktury vozu. Rám vozu v zásadě slouží také jako akumulátor.

Tesla Model 3, výroba
Tesla Model 3, výroba

Během nedávného konferenčního hovoru se analytik Jefferies Philippe Houchois zeptal Elona Muska, zda Tesla plánuje „vyřadit“ skateboardovou platformu. Šéf Tesly připustil, že v budoucnu se stane „zastaralou“. Proces přesunu všech vozidel na novou konstrukční platformu však bude trvat roky. Musk vysvětlil, dle serveru Teslarati: „Není to tak, že by stávající auta přestala mít hodnotu. Je to jen to, že pokud máte strukturální balíček, kde balíček přispívá ke strukturální hodnotě automobilu –  něco jako kompozitní voštinový efekt přenosu sdílení mezi horní a dolní deskou, pak vše, co to nedělá, bude muset mít duplicitní hardware. Bude to více vážit. Bude to stát víc. Totéž platí pro přední a zadní odlitky. Upřímně řečeno, snažíme se udělat auto tak, jako byste si udělali hračku. Kdybyste měli model autíčka, pak to musí být opravdu levné a vypadat skvěle. A jak byste to udělali? Uděláte odlitek.“

Musk dále porovnával vývoj s vývojem letadel. Je to nezbytný a přirozený postup. Letadla používaly pro palivové nádrže samostatnou skořepinu, ale nyní je integrována do křídel.


Čtěte také: Elon Musk prorokuje, že plně elektrická letadla přijdou do 3 let


Mnoho výrobců začíná vyrábět elektromobily na právě skateboard designu (nebo z něho vychází), tudíž je velice nepravděpodobné, že by někdo z nich změnil kompletní design platformy jako se chystá Tesla. Že by to byla pro největšího výrobce elektromobilů na světě další zásadní, konkurenční výhoda? To teprve uvidíme.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články