První stát na světě zavádí silniční daň pro elektromobily. Na kolik vyjde km?

Petr Bergmann
  • Island jako první stát na světě zavádí silniční daň pro elektromobily
  • Důvodem tohoto opatření je pokles daně z pohonných hmot
  • Provozování elektromobilu bude i nadále levnější
Tesla Model 3, elektromobil, elektroauto
Tesla Model 3, elektromobil, elektroauto

Tak, jak se elektromobily začínají stávat běžnou realitou na cestách, pomalu se mění také podmínky jejich provozování. Dokladem toho je i například Island, který jako první stát zavádí daň za ujetý kilometr pro elektromobily a plug-in hybridní vozy. Ostrovní stát tak dohání deficit spotřební daně z pohonných hmot.

Každý najetý kilometr bude stát motoristu až 6 islandských korun

V souvislosti s velkým rozmachem elektromobility zaznamenala od roku 2018 islandská ekonomika významný pokles spotřební daně z pohonných hmot. Z tohoto důvodu dospěla země k rozhodnutí zavést pro řidiče elektromobilů, plug-in hybridů, ale i vozidel poháněných vodíkem poplatek z každého ujetého kilometru.

Ten činí u plug-in hybridů 2 islandské koruny (0,33 Kč) a u čistých elektromobilů a vozidel poháněných vodíkem 6 islandských korun (1 Kč). Při průměrném ročním nájezdu 14 000 kilometrů tak běžný řidič elektromobilu odevzdá navíc 84 000 islandských korun (asi 13 744 Kč), provozování plug-in hybridu bude stát přibližně 28 000 islandských korun (přibližně 4500 Kč).

ELATEC EV Charging
ELATEC EV Charging

Čtěte také: Spalovací auta končí! Toto je seznam všech 53 zemí, které je zakazují


U spalovacích vozidel se počítá s podobným zdaněním

Evidence ročního nájezdu bude probíhat na státních webových stránkách, do kterých ho budou muset majitelé výše zmíněných automobilů hlásit alespoň jednou ročně. Na začátku letošního roku čeká na každého řidiče povinnost nahlásit do systému výchozí stav najetých kilometrů. Platby za ujeté kilometry musí být následně hrazeny v měsíčních intervalech.

Plán islandské vlády počítá s tím, že do roku 2025 bude stejný poplatek zaveden také pro spalovací motory, ten ale nahradí daně z pohonných hmot. Kalkulace odborníků říkají, že i po zavedení poplatků bude v zemi výhodnější provozovat elektromobil v porovnání se spalovacím vozem. Jeho provoz má být oproti elektromobilu o přibližně 160 000 islandských korun (26 200 Kč) dražší. Výpočet se vždy vztahuje k průměrnému ročnímu nájezdu 14 000 km, zahrnuje vyšší daň z přidané hodnoty, vyšší daň z vozidla a také emisní, uhlíkovou daň.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články