Test Sencor Scooter One (2020) – Jako elektrokoloběžka od Xiaomi, ale za super cenu

Luboš Srb

Vypadá jako populární a po všech stránkách hodně povedená elektrokoloběžka od Xiaomi, ale není to elektrokoloběžka od Xiaomi. Je to nová elektrická koloběžka Sencor Scooter One (2020), která se se svým čínským vzorem může nejen rovnat, ale v některých ohledech jej dokonce předčí. Po dvou týdnech testování mohu říct, že jde o více než jen levnější alternativu k dnes asi stále nejznámější a nejpopulárnější elektrokoloběžce. Chcete se dozvědět více? Přečtěte si celý dnešní test!

Super cena

Když o Sencoru mluvím jako o levnější alternativě ke koloběžce Xiaomi (test), kdy porovnávám s verzí vybavenou takřka stejně velkou baterií, tak jde ne pouze o nějakou zanedbatelnou pársetkorunovou úsporu, ale o nabídku, která je řádově o tisícovky výhodnější. Sencor Scooter One (2020) vychází konkrétně jen na 7 999 Kč včetně DPH, což je řekl bych cena opravdu hodně agresivní. Co teď asi na to říkají v Číně, která vždy platila a stále platí za továrnu nejlevnějšího zboží? Nicméně ano, aby to bylo férové, tak Sencor je sice japonská značka, kterou nyní drží česká firma, ovšem její výrobky se pochopitelně z ekonomických důvodů taktéž vyrábějí v zemi draka a ne nikde jinde po světě.

Design vypadá hodně povědomě

Jak jsem hned na úvod prozradil, elektrokoloběžka od Sencoru vypadá téměř stejně, jako ta velmi populární od konkurenční značky. A teď neberu jen velikost, konstrukci včetně skládacího mechanismu, ale také design jako takový a de facto včetně barevného provedení. Jestli vám to vadí nebo ne, nechám na vás. Každopádně za mě co můžu ocenit, je kvalitní provedení. Výrobce použil letecký hliník, který snižuje hmotnost koloběžky na 12,5 kg, přesto by měl vydržet i nějaké to horší zacházení. Scooter One na mě působil celkem bytelným dojmem, navíc nechybí i odolnost IP54, se kterou by koloběžce nemělo vadit ani mírné prašné prostředí či lehký déšt, popřípadě menší louže na vozovce.

V rozloženém stavu má koloběžka rozměry 108 x 44 x 110 cm, takže v pohodě uveze i většího chlapa. Nosnost je až 120 kg. Problematické však může být až nemožnost si výškově nastavit řidítka, ale v mém případě Sencor koloběžka padla k mému vzrůstu (173 cm) i hmotnosti (70 kg) řekl bych takřka ideálně. Pro snadné přenášení pak můžete koloběžku rychle a jednoduše složit, pak jsou rozměry jen 108 x 44 x 50 cm. Skládací mechanismus funguje tak, že jen odjistíte řidítka, sklopíte je a páčkou zaháknete za výčnělek na blatníku zadního kola. Koloběžku pak uchopíte chytře za sklopená řidítka, která slouží v tu chvíli jako pevné držadlo. Případně se dá za 150 korun dokoupit popruh, se kterým si nosíte koloběžku přes rameno. Za mě to ale není vzhledem k hmotnosti koloběžky úplně nejlepší nápad.

Stejně tak jsme měli od Sencoru u nás v redakci Elektrickevozy.cz zapůjčené i další příslušenství, které se dá k elektrokoloběžce kdykoliv dokoupit. Scooter One (2020) si tak můžete vytunit například o držák na telefon (400 korun), držák na batoh (200 korun), či brašnu na řidítka (500 korun). Zde bych se rád pozastavil snad jenom u držáku na telefon, který vzhledem ke své stoprocentně kovové konstrukci působí bytelně a bytelný také opravdu je, na druhou stranu pokud nebudete mít na telefon nějaké odolnější pouzdro, pak se vám jeho ostré hroty klidně provrtají naskrz, a to byste asi nechtěli.

Jelikož jsem ale zastáncem jednoduchosti, žádné z příslušenství bych mimo testování kvůli recenzi nevyužil. Vše potřebné už totiž na koloběžce najdete, ať už jde o základní a na slunci celkem dobře čitelný displej (se zobrazením aktuální rychlosti, zbývající kapacity baterie, či režimu a ovládání světel), zvonek, blatník, LED světla (bílé přední a červené zadní, které bliká vždy při brzdění a může společně s předním světlem svítit, pokud jedete například v noci) nebo samozřejmě i praktický stojánek, o který můžete Scooter One (2020) snadno a bytelně opřít.

Je to spíš sprinter než maratonec

Elektrokoloběžka od Sencoru není žádné ořezávátko. A platí to jak o výkonu, tak o odolnosti. Přední kolo pohání elektromotor s výkonem až 350 W, což je více než u konkurenční Xiaomi koloběžky (250 W). Výhodu to má takovou, že můžete s elektrickou koloběžkou rychleji akcelerovat a také dosáhnout vyšší maximální rychlosti, nehledě samozřejmě na to, že s koloběžkou byste měli být schopni vyjet větší kopec nebo mít lepší jízdní vlastnosti i v případě vyšší hmotnosti řidiče. Sencor Scooter One (2020) má dle legislativy omezenou maximálku na 25 km/h, nicméně v nastavení přes aplikaci v telefonu lze hodnotu zvýšit až na 30 km/h, a to už je pak zatraceně znát.

Nastavit se dá ovšem více věcí. Třeba můžete přepínat mezi režimem standardním a sportovním, nebo si aktivovat tempomat, který vám pak bude udržovat po dosažení určité rychlosti stálou rychlost, aniž byste museli neustále držet páčku s akcelerací. To může být docela šikovné, zejména při delších cestách. Ovšem jen někde po rovině a kde moc nebrzdíte. Při mé trase z domova do práce je to spíše brzda plyn a v takovém případě už mi přišlo opakované hlasité zapípání při aktivaci tempomatu hodně otravné. Škoda, že tohle nelze přes aplikaci také poupravit k obrazu svému. Jinak si ale můžete nastavit rychlost, při které se vám tempomat spustí. Co bych také ocenil, je nastavení rekuperace. Dle aplikace vidím, že je adaptivní, ovšem někdy bych raději, aby koloběžka spíše plachtila a jindy aby rekuperovala více energie a tedy i intenzivněji brzdila.

Nicméně pokud jde o brzdy, Sencor Scooter One (2020) má jednak klasické mechanické (kotoučové) brzdy, tak i elektrické, kdy brzdí právě s pomocí elektromotoru. Stačí jen stisknout brzdu na levém řídítku a elektrokoloběžka okamžitě brzdí oběma možnostmi, takže celkem intenzivně a koloběžka ochotně zastaví. Někdy dokonce jen stačí sundat prst z páčky pro akceleraci a rekuperace už brzdění zařídí sama. Pokud jde o jízdní vlastnosti, tak vše se odvíjí od 8,5palcových pneumatik, které jsou v případě Sencoru perforované. To vede na jednu stranu k tomu, že je pak jízda tvrdší a rozhodně o něco méně pohodlná, na druhou stranu to zase zvyšuje šance, že s koloběžkou nepíchnete jako právě v případě Xiaomi. Takže zde je to odolnost vs pohodlnost, obojí mít nelze. V případě Sencoru bych pak ještě doplnil, že po týdnu se mi začalo v předním kole ozývat jakési lehké švitoření, ale zatím jsem nebyl schopen přijít na příčinu.

Bacha na kopce

Pokud jde o dojezd, samozřejmě strašně záleží na mnoha faktorech, které to ovlivňují. Výrobce sám uvádí, že 55kg člověk může v případě elektrokoloběžky Sencor Scooter One (2020) vybavené 7,5Ah Li-Ion baterií počítat s až 25 km na jedno nabití, kdežto 90kg chlap maximálně s 20 km. A pak také záleží na tom, jestli jezdíte po rovině, nebo to vezmete občas i přes nějaké kopce, apod. Za mě mohu říct, že se svými 70 kg jsem v terému po Praze (jízda z Malešic do Hloubětína), kde bylo po cestě i pár větších kopců (třeba na Jarově), dosahoval dojezdu s přehledem přes 20 km. Při úspornější jízdě potažmo jízdě více po rovině jsem však atakoval dokonce až 30 km. Takže dojezd je za mě super.

Co je ovšem už horší, je omezení, které má softwarově koloběžka nastavené. Stačí, že budete někde šplhat přes pár kopců a za chvíli vám začne klesat maximální dostupný výkon. Například se mi stalo, že jsem koloběžku po pár delších a prudších kopcích vybil ze 100 % jen na 70 % a po rovině mi pak koloběžka jela jen maximálně lehce pod 15 km/h. Takže na tohle je třeba dávat pozor a jízdu tomu přizpůsobit a vybrat si třeba lepší, i když třeba delší, cestu. Nebo je za mě dost omezující, že již při cca 30 % baterie dochází k omezení maximální rychlosti, a to na nějakých 15 km/h a při 25 % baterie pak dokonce jen na 10 km/h, čímž se stává elektrokoloběžka dále prakticky nepoužitelná a je potřeba ji dobít.

Pokud jde o zvládnutí kopců, tak Sencor uvádí, že koloběžka zvládne na elektrický pohon až 15stupňové stoupání, což jsem sice nijak v terénu nepočítal ani jinak nezjišťoval, ale můžu potvrdit, že i například prudký kopec v Malešickém parku zvládl bez ztráty kytičky. U větších kopců prostě koloběžce trochu pomůžete a odrazíte se jednou nohou. Stejně, jako když se na koloběžce chcete teprve rozjet, musíte taktéž vyvinout rychlost alespoň 5 km/h, aby vám šel zapnout elektropohon. Následné nabíjení je možné přes klasickou zásuvku, kde počítejte se 4-5 hodinami. Zde bych si dokázal představit i rychlejší nabíjení, což by bylo mnohem praktičtější, ale chápu, že takto to alespoň bude lepší pro delší životnost baterie.

Všechno možné pak můžete šikovně sledovat přes aplikaci Sencor ve smartphonu, ať už máte Android nebo iOS. Přesně řečeno, pouze s výjimkou situace, kdy elektrokoloběžku nabíjíte. V takovém případě ji nelze zapnout a tedy ani mít přes Bluetooth 4.1 spárovanou s telefonem. Aplikace je kompletně v češtině a umí zobrazit všechny údaje, ať už jde o stav nabití, ujetou vzdálenost či dojezd, čas provozu, rychlost, atd. Chytře zní funkce pro zamknutí koloběžky, která má zamezit odcizení, nicméně když se na ni zloděj nedokáže rozjet, stále ji může odnést a tomu už tato funkce logicky nezabrání, takže stejně je potřeba koloběžku na veřejnosti raději klasicky zamykat se zámkem.

Zhodnocení

Je elektrokoloběžka od Sencoru lepší než ta od Xiaomi? To bude asi nejčastější otázka, kterou si zákazník před pořízením položí. Za mě zde záleží nejprve na základních specifikacích, jako je výkon a dojezd. Už i Xiaomi má totiž elektrokoloběžky, které mají delší dojezd či vyšší výkon, ale zase pak stojí dvojnásob toho, co Sencor Scooter One (2020). Pokud je pro vás ideální dojezd kolem 20-25 km, pak proti sobě stojí právě Sencor a Xiaomi, které se odlišují především cenou (Sencor je mnohem levnější), výkonem (Sencor je o něco výkonnější) a odolností (Sencor má odolnější pneumatiky), ovšem koloběžka od Xiaomi je díky odlišným pneumatikám zase pohodlnější a lépe žehlí nerovnosti. Každopádně oba produkty nemají ve svých cenových relacích řekl bych žádné větší slabiny, a tak je to jen čistě na preferencích zákazníka.

Co se nám líbí?Co se nám nelíbí?
Plus nízká cena, potažmo skvělý poměr kvalita/cena/výkonPlus řidítka nejsou výškově nastavitelná
Plus design a skládací konstrukcePlus už při cca 30 % baterie se automaticky snižuje rychlost
Plus dojezd 20 km+ (až 30 km)Plus pomalejší nabíjení, trvá 4-5 hodin
Plus odolné perforované pneumatiky
Plus aplikace do telefonu
Plus dokoupitelné příslušenství
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články