Šéf Mazdy hodil vinu za neúspěch značky na poli elektromobilů na Teslu

Pavel Škopek
  • Mazdě ujíždí vlak v oblasti elektromobility
  • Šéf firmy svádí neúspěch na americkém trhu na Teslu
  • Automobilka nemá jediný konkurenceschopný elektromobil
Mazda MX-30 e-Skyactive R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactive R-EV

Mazda v současnosti nenabízí na americkém trhu žádný elektromobil poté, co z něj letos v létě stáhla elektrický crossover MX-30 kvůli špatným prodejům. Generální ředitel automobilky Masahiro Moro nedávno v rozhovoru pro časopis Fortune svedl neúspěch Mazdy na poli elektromobility na konkurenční Teslu, vedle níž se podle jeho slov nemá šanci nikdo prosadit.

Mazda hází do elektromobility vidle

Podle Mora, pokud elektromobil není Tesla, tak stojí neprodaný na parkovišti prodejce někde v Americe. „EV je naprosto důležitá technologie a my ji vyvíjíme. Ale (v USA) tvořily v loňském roce asi 6 % trhu. Letos je to 8 %. A z těchto 8 % tvořila 57 % Tesla. Ostatní elektromobily se neprodávají a zásoby se hromadí,“ řekl šéf Mazdy v rozhovoru. K harmonogramu vývoje portfolia s nulovými emisemi společnosti Mazda pak dále uvedl: „Kdy se dostaneme k nulovým emisím závisí na volbě spotřebitelů a sociální infrastruktuře.“

Pokud je Tesla tak silná, jak je tedy možné, že jiné automobilky představují jeden elektrický model za druhým a jejich prodeje rostou. Snaha udělat z elektromobility pouhý výstřelek tak spíše zastírá bezradnost Mazdy. Ta má teď v nabídce jediný elektromobil MX-30, který navíc celosvětově vyrábí v omezeném množství. Za celý loňský rok prodala pouze 5 849 kusů MX30 a mnohé z nich dokonce ani nebyly čisté bateriové elektromobily.

Mazda totiž nabízí verzi MX-30 nazvanou R-EV, která využívá rotační spalovací motor k nabíjení skromné 35,5kWh baterie vozu. Bez něj nabízí směšný dojezd 100 mil (161 km). S ním tak může konkurovat první generaci Nissanu Leaf nebo první generaci Volkswagenu e-Golf, ale ne moderním elektromobilům.

Mazda MX-30 e-Skyactive R-EV
Mazda MX-30 e-Skyactive R-EV

Čtěte také: 3 důvody, proč budou elektromobily již brzy výrazně levnější


Zlomí jí to vaz?

Se současným opatrným přístupem Mazdě nezadržitelně ujíždí vlak. Generální ředitel Mazdy North America Tom Donnelly nedávno řekl serveru Automotive News, že Mazda neuvede na americký trh další bateriový elektromobil dříve než v roce 2025 a u dalších modelů uvidí podle poptávky ze strany zákazníků.

To jen stěží pomůže Mazdě uchytit se na trhu s elektromobily. Ať se to Morovi líbí nebo ne, přechod k elektromobilitě už někdo stěží zastaví a ten, kdo to nepochopí, jednoduše skončí. U automobilky s tak bohatou historií, jakou má Mazda, by to ale byla škoda.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články