3 důvody, proč budou elektromobily již brzy výrazně levnější
- Vysoká cena je jedním z hlavních faktorů, které odrazují zájemce od koupě elektromobilů
- Některé automobilky musely kvůli propadu poptávky omezit výrobu
- Nové baterie, výrobní metody a vylepšené dobíjecí sítě však přispějí k poklesu cen

Když si vezmete auto se spalovacím motorem a elektromobil se srovnatelnou výbavou, tak to s elektrickým pohonem stále vychází o pár set tisíc korun dráž. Některé zájemce vysoká cena odradí a ty, kteří by si i chtěli nějaký elektromobil pořídit, si ho mnohdy nemohou dovolit. Jak připomíná server Business Insider, na trhu prostě není dostatek levných elektromobilů. To je důvod, proč některé automobilky jako například Ford musely přehodnotit své plány a odložit některé své investice do elektromobility.
Proč nejsou elektromobily levné?
Zdaleka nejdražší součástí každého elektromobilu jsou baterie. Jejich prudké zdražování v loňském roce tvrdě zasáhlo výrobce automobilů. Nyní se však situace obrací a vrací se k dlouhodobému trendu, který směřuje k levnějším bateriovým sadám. Podle společnosti Goldman Sachs by mohly ceny baterií klesnout do roku 2025 až o 40 %. Automobilky se také intenzivně věnují vývoji dalších typů baterií, jako jsou sodíkovo-iontové nebo polovodičové, které jsou nákladově efektivnější než dnes nejrozšířenější napájecí články na bázi lithia.
Další překážkou pro masovější přijetí elektromobilů je stále ještě nedostatečná dobíjecí infrastruktura. I přes masivní rozvoj v posledních letech není síť dobíječek zdaleka tak hustá jako u čerpacích stanic. Pokud by se však podařilo dobíjecí infrastrukturu dostatečně zahustit. Umožnilo by to výrobcům elektromobilů přestat klást takový důraz na výkonné baterie s dlouhým dojezdem. Mohli by tak snáze nabídnout vozidla s menší kapacitou baterie, která by byla lehčí, levnější na výrobu, a tedy i s nižší cenou pro zákazníka.
S tím souvisí i třetí důvod. Dnes je jedním z klíčových bolehlavů automobilového průmyslu mantra, že nejlepším způsobem, jak snížit náklady na výrobu elektromobilů, je prostě vyrábět jich víc. To je pro tradiční automobilky, které se tváří v tvář zpomalující poptávce, snaží stále častě snižovat cíle výroby, problém. Je třeba zcela změnit způsob pásové výroby, který se od dob Henryho Forda a jeho Modelu T příliš nezměnil. Některá společnosti, jako například Tesla nebo Toyota, si to už uvědomily a zavádějí nové metody, které umožňují vyrábět lehčí a levnější automobily.

Čtěte také: Kolik stojí aktuálně nejlevnější elektromobil na trhu?
Kdy budou stát elektromobily jako spalovací auta?
Problém klesající poptávky po elektromobilech je komplexní. Žádný z těchto tří důvodů, které jsme vám předložili, nepomůže sám o sobě. Prostě, vše souvisí se vším. Když řeknete A, musíte říct i B. Společně však mají šanci prolomit ten bludný kruh. Když se podaří snížit výrobní náklady, zlevní se i elektromobily pro zákazníky. Podle společnosti Goldman Sachs by dokonce mohly elektromobily dosáhnout cenové parity s auty se spalovacími motory už v polovině tohoto desetiletí.
Autor článku

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.
Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.