Pokud vedle sebe postavíme výbavou srovnatelný elektromobil a auto se spalovacím motorem, stále ještě bývá elektromobil řádově o stovky tisíc korun dražší. Důvodem jsou baterie, které tvoří podstatnou část hodnoty vozu. Jejich cena po dočasném růstu opět začala klesat a podle údajů společnosti Goldman Sachs Research to vypadá, že rychleji, než se dosud předpokládalo. Píše o tom server Electrek.
Goldman Sachs Research aktualizoval svou prognózu vývoje cen baterií. Ty během posledního období v důsledku prudkého nárůstu nákladů na některé vzácné kovy a obecné inflací rostly, ale nyní opět začínají klesat.
Podle prognózy by ceny baterií do roku 2025 měly klesnout na 99 dolarů za kilowatthodinu (kWh) úložné kapacity, což je 40% pokles oproti roku 2022. Předchozí prognóza přitom počítala, že pokles ceny bude pouze třetinový. „Naši analytici odhadují, že téměř polovina poklesu bude pocházet z klesajících cen surovin pro elektromobily, jako je lithium, nikl a kobalt. Očekává se, že ceny baterií budou v letech 2023 až 2030 klesat v průměru o 11 % ročně,“ píše ve zprávě týmu Nikhil Bhandari, spoluvedoucí výzkumu asijsko-pacifických přírodních zdrojů a čisté energie společnosti Goldman Sachs Research.
Je důležité si uvědomit, že se Goldman Sachs dívá na náklady na úrovni baterií nikoli jednotlivých buněk. Pokud jde o celé baterie, náklady se napříč celým odvětvím značně liší, protože výrobci používají různé technologie a způsoby při výrobě baterií. Někteří jsou tak dnes již hluboko pod současnými průměrnými 140 dolary za kWh, jiní jsou však stále vysoko nad nimi.
Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody
Pokud proto klesne průměrná cena na 99 dolarů za kWh, bude to mít v příštích dvou letech obrovský dopad na celý automobilový průmysl. Pro ten by mohlo být několik příštích let skutečně velmi zajímavých.
S rychlejším poklesem nákladů na baterie se i samotné elektromobily stanou cenově konkurenceschopnější. To by mohlo k elektromobilitě přivést i spotřebitele, které dosud odrazovala vysoká pořizovací cena elektrických aut.
Pokud vedle sebe postavíme výbavou srovnatelný elektromobil a auto se spalovacím motorem, stále ještě bývá elektromobil řádově o stovky tisíc korun dražší. Důvodem jsou baterie, které tvoří podstatnou část hodnoty vozu. Jejich cena po dočasném růstu opět začala klesat a podle údajů společnosti Goldman Sachs Research to vypadá, že rychleji, než se dosud předpokládalo. Píše o tom server Electrek.
Goldman Sachs Research aktualizoval svou prognózu vývoje cen baterií. Ty během posledního období v důsledku prudkého nárůstu nákladů na některé vzácné kovy a obecné inflací rostly, ale nyní opět začínají klesat.
Podle prognózy by ceny baterií do roku 2025 měly klesnout na 99 dolarů za kilowatthodinu (kWh) úložné kapacity, což je 40% pokles oproti roku 2022. Předchozí prognóza přitom počítala, že pokles ceny bude pouze třetinový. „Naši analytici odhadují, že téměř polovina poklesu bude pocházet z klesajících cen surovin pro elektromobily, jako je lithium, nikl a kobalt. Očekává se, že ceny baterií budou v letech 2023 až 2030 klesat v průměru o 11 % ročně,“ píše ve zprávě týmu Nikhil Bhandari, spoluvedoucí výzkumu asijsko-pacifických přírodních zdrojů a čisté energie společnosti Goldman Sachs Research.
Je důležité si uvědomit, že se Goldman Sachs dívá na náklady na úrovni baterií nikoli jednotlivých buněk. Pokud jde o celé baterie, náklady se napříč celým odvětvím značně liší, protože výrobci používají různé technologie a způsoby při výrobě baterií. Někteří jsou tak dnes již hluboko pod současnými průměrnými 140 dolary za kWh, jiní jsou však stále vysoko nad nimi.
Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody
Pokud proto klesne průměrná cena na 99 dolarů za kWh, bude to mít v příštích dvou letech obrovský dopad na celý automobilový průmysl. Pro ten by mohlo být několik příštích let skutečně velmi zajímavých.
S rychlejším poklesem nákladů na baterie se i samotné elektromobily stanou cenově konkurenceschopnější. To by mohlo k elektromobilitě přivést i spotřebitele, které dosud odrazovala vysoká pořizovací cena elektrických aut.