Elektromobilová revoluce se blíží! Ceny baterií klesají rychleji, než se čekalo

  • Baterie pro elektromobily začínají opět zlevňovat
  • Do roku 2025 klesnou na 99 dolarů za kWh, tvrdí Goldman Sachs Research
  • Očekává se obrovský dopad na celý automobilový průmysl
Baterie

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Pokud vedle sebe postavíme výbavou srovnatelný elektromobil a auto se spalovacím motorem, stále ještě bývá elektromobil řádově o stovky tisíc korun dražší. Důvodem jsou baterie, které tvoří podstatnou část hodnoty vozu. Jejich cena po dočasném růstu opět začala klesat a podle údajů společnosti Goldman Sachs Research to vypadá, že rychleji, než se dosud předpokládalo. Píše o tom server Electrek.

Na poklesu se budou nejvíc podílet ceny kovů

Goldman Sachs Research aktualizoval svou prognózu vývoje cen baterií. Ty během posledního období v důsledku prudkého nárůstu nákladů na některé vzácné kovy a obecné inflací rostly, ale nyní opět začínají klesat.

Podle prognózy by ceny baterií do roku 2025 měly klesnout na 99 dolarů za kilowatthodinu (kWh) úložné kapacity, což je 40% pokles oproti roku 2022. Předchozí prognóza přitom počítala, že pokles ceny bude pouze třetinový. „Naši analytici odhadují, že téměř polovina poklesu bude pocházet z klesajících cen surovin pro elektromobily, jako je lithium, nikl a kobalt. Očekává se, že ceny baterií budou v letech 2023 až 2030 klesat v průměru o 11 % ročně,“ píše ve zprávě týmu Nikhil Bhandari, spoluvedoucí výzkumu asijsko-pacifických přírodních zdrojů a čisté energie společnosti Goldman Sachs Research.

Je důležité si uvědomit, že se Goldman Sachs dívá na náklady na úrovni baterií nikoli jednotlivých buněk. Pokud jde o celé baterie, náklady se napříč celým odvětvím značně liší, protože výrobci používají různé technologie a způsoby při výrobě baterií. Někteří jsou tak dnes již hluboko pod současnými průměrnými 140 dolary za kWh, jiní jsou však stále vysoko nad nimi.

LG Chem LiFePo baterie pro automobily

LG již baterie pro elektromobily vyrábí | foto: LG E


Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody


Probudí to novou vlnu zájmu o elektromobily?

Pokud proto klesne průměrná cena na 99 dolarů za kWh, bude to mít v příštích dvou letech obrovský dopad na celý automobilový průmysl. Pro ten by mohlo být několik příštích let skutečně velmi zajímavých.

S rychlejším poklesem nákladů na baterie se i samotné elektromobily stanou cenově konkurenceschopnější. To by mohlo k elektromobilitě přivést i spotřebitele, které dosud odrazovala vysoká pořizovací cena elektrických aut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Elektromobilová revoluce se blíží! Ceny baterií klesají rychleji, než se čekalo

  • Baterie pro elektromobily začínají opět zlevňovat
  • Do roku 2025 klesnou na 99 dolarů za kWh, tvrdí Goldman Sachs Research
  • Očekává se obrovský dopad na celý automobilový průmysl
Baterie

Baterie | foto: zhengjun/Depositphotos

Pokud vedle sebe postavíme výbavou srovnatelný elektromobil a auto se spalovacím motorem, stále ještě bývá elektromobil řádově o stovky tisíc korun dražší. Důvodem jsou baterie, které tvoří podstatnou část hodnoty vozu. Jejich cena po dočasném růstu opět začala klesat a podle údajů společnosti Goldman Sachs Research to vypadá, že rychleji, než se dosud předpokládalo. Píše o tom server Electrek.

Na poklesu se budou nejvíc podílet ceny kovů

Goldman Sachs Research aktualizoval svou prognózu vývoje cen baterií. Ty během posledního období v důsledku prudkého nárůstu nákladů na některé vzácné kovy a obecné inflací rostly, ale nyní opět začínají klesat.

Podle prognózy by ceny baterií do roku 2025 měly klesnout na 99 dolarů za kilowatthodinu (kWh) úložné kapacity, což je 40% pokles oproti roku 2022. Předchozí prognóza přitom počítala, že pokles ceny bude pouze třetinový. „Naši analytici odhadují, že téměř polovina poklesu bude pocházet z klesajících cen surovin pro elektromobily, jako je lithium, nikl a kobalt. Očekává se, že ceny baterií budou v letech 2023 až 2030 klesat v průměru o 11 % ročně,“ píše ve zprávě týmu Nikhil Bhandari, spoluvedoucí výzkumu asijsko-pacifických přírodních zdrojů a čisté energie společnosti Goldman Sachs Research.

Je důležité si uvědomit, že se Goldman Sachs dívá na náklady na úrovni baterií nikoli jednotlivých buněk. Pokud jde o celé baterie, náklady se napříč celým odvětvím značně liší, protože výrobci používají různé technologie a způsoby při výrobě baterií. Někteří jsou tak dnes již hluboko pod současnými průměrnými 140 dolary za kWh, jiní jsou však stále vysoko nad nimi.

LG Chem LiFePo baterie pro automobily

LG již baterie pro elektromobily vyrábí | foto: LG E


Čtěte také: Levné elektromobily na obzoru? Hyundai vyvíjí LFP baterie, které mají i jiné výhody


Probudí to novou vlnu zájmu o elektromobily?

Pokud proto klesne průměrná cena na 99 dolarů za kWh, bude to mít v příštích dvou letech obrovský dopad na celý automobilový průmysl. Pro ten by mohlo být několik příštích let skutečně velmi zajímavých.

S rychlejším poklesem nákladů na baterie se i samotné elektromobily stanou cenově konkurenceschopnější. To by mohlo k elektromobilitě přivést i spotřebitele, které dosud odrazovala vysoká pořizovací cena elektrických aut.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."