S tímto autem si člověk nezajezdí! Slouží ke zdokonalení techniky elektroaut

Pavel Škopek
Renault Filante Record 2025 | foto: Renault
Renault Filante Record 2025 | foto: Renault

Renault Filante Record 2025 je elektrický sportovní koncept zaměřený na efektivitu. Má aerodynamický design, jen 1000 kg a spoléhá na 87kWh baterii.

Laboratoř na kolech

Francouzská automobilka Renault představila svůj nový elektrický sportovní koncept Filante Record 2025. Neplánuje ho však nabídnout zákazníkům. Ve skutečnosti se jedná o „laboratoř na kolech“, jejímž hlavním cílem není ani tak lámání rekordů jako posouvání limitů energetické účinnosti. Díky pokročilým technologiím a inovativním materiálům se získané poznatky uplatní i v budoucích sériových vozech. Extrémně nízká hmotnost 1000 kg a optimalizovaná aerodynamika umožňují vozu dosahovat rekordního dojezdu na jedno nabití, čímž Renault získává cenná data pro vývoj elektromobilů.

Klíčem k těmto výkonům je aerodynamická karoserie inspirovaná historickými rekordními vozy Renault. Jednomístná konstrukce s minimálním odporem vzduchu vznikla ve spolupráci s Ligierem. Délka vozu činí 5,12 metru, šířka 1,71 metru a výška 1,19 metru, což napomáhá efektivnímu proudění vzduchu. Tyto rozměry výrazně zlepšují účinnost pohonného systému.

Baterie vyvinutá divizí Renault Ampere má kapacitu 87 kWh a využívá inovativní integraci článků bez mezimodulových prvků, čímž se optimalizuje prostor i hmotnost, kdy blok váží méně než 600 kg. Baterie má stejnou kapacitu jako u dvoutunového SUV Renaultu Scenic, který zvládne 610 km na jedno nabití. Filante však dosáhne výrazně delšího dojezdu, což Renaultu umožní získat cenné poznatky o efektivnějším využívání energie. Tyto inovace mohou v budoucnu vést k menším bateriím v běžných elektromobilech, které si přitom zachovají stejný dojezd, což sníží náklady na jejich výrobu.

Renault Filante Record 2025 | foto: Renault
Renault Filante Record 2025 | foto: Renault

Příslib do budoucnosti

Technologie použité v konceptu mohou podle serveru Autocar zásadně přispět ke snižování hmotnosti a zvyšování dojezdu budoucích elektromobilů. Použití ultra-lehkých materiálů, jako je uhlíkové vlákno a hliníková slitina z 3D tisku, umožní pevné a zároveň lehké karoserie s minimálním materiálovým odpadem.

Další klíčovou inovací jsou systémy steer-by-wire a brake-by-wire, které eliminují mechanické komponenty řízení a brzdění. Snižují hmotnost a zvyšují přesnost ovládání, přičemž se již blíží masové výrobě. Optimalizace aerodynamiky zahrnuje speciální kola a pneumatiky snižující tření, čímž se dále zvyšuje energetická efektivita.

Renault plánuje rozsáhlé testování Filante Record 2025, které začne na jaře ve větrných tunelech a následně na okruzích. Data z testů pomohou inženýrům dále vylepšit konstrukci elektromobilů pro maximální efektivitu v reálném provozu. Pro řidiče to znamená delší dojezd, nižší spotřebu energie a lepší jízdní vlastnosti. Renault tak dokazuje, že inovace z motoristického sportu přinášejí výhody i do běžného života.

Koncept Filante Record 2025 na videu

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Profesně i soukromě se dlouhá léta zajímám o moderní technologie všeho druhu, od mobilních telefonů až po elektromobily. Ve volném čase se věnuji především fotografováním, nepohrdnu dobrým filmem a knihou nebo jezdím na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články