Revoluce na obzoru? Elektromotory budou lehčí a efektivnější

Elektrický motor v kole, In-wheel drive

Elektrický motor v kole ProteanDrive

Od doby, co se nad elektromotory začalo uvažovat jako nad vážnou náhradou spalovacích agregátů, se v oboru objevilo hned několik typů zpracování. Mezi dodnes opomíjenými typy jsou takové, které se celé schovají do náboje kola. Doposud se těmito motory věnovalo jen několik málo společností. Mezi průkopníky patří například skupina GM, ale především společnost Protean Electric. Nyní se ukazuje, že právě tyto motory by mohly výrazně posunout celý elektrický segment vozidel.

Každé kolo funguje plně nezávisle

General Motors představil svůj koncept motoru v náboji kola (In-wheel motor, zkráceně IWM) ve svém projektu Autonomy již v roce 2002. Protean Electric na této technologii pracuje již 15 let. Do povědomé veřejnosti se ale více dostal teprve v roce 2017. Současná, již pátá generace, motorů ProteanDrive IWM PD18 nyní prošla důležitými schvalovacími procesy a nastaví světová měřítka pro další výrobce. Jediný motor disponuje výkonem 138 koní s 1500 Nm točivého momentu. To vše při pouhých 39 kilogramech hmotnosti.

Výhodou je skvělé škálování výkonu ve vozidlech. Motory nahrazují tradiční náboje a mohou tak být jak na přední, tak i na zadní nápravě. Výjimkou nemusí být ani kombinace s motorem na nápravě. Výkon motorů se sčítá a proto čtyřkolka může dosáhnout výkonu i přes 550 koní. Rychlost vozu v jakékoliv konfiguraci je zatím výrobně omezena na 225 kilometrů v hodině. Motor má navíc integrovanou i brzdnou soustavu. Velikostně odpovídá náboji a průměru brzdového kotouče pro 18″ kola. Nejnovější atestace umožňuje jeho použití i standardních osobních a lehkých užitkových vozidel.

Protean Electric, elektromotor v náboji kola

Protean Electric, elektromotor v náboji kola | foto: Protean Electric

Atestace pro provoz dopadly na jedničku

Podmínkou získání povolení k užití je garance životnosti 15 let a nájezdu 300 tisíc kilometrů. Během testování prošly motory silnou zátěží včetně otřesů, velkého teplotního rozsahu, i extrémním zátěžím na písku, ve sněhu, vodě i odolnosti vůči chemického poškození, jako například solného posypu silnic. Nespornou výhodou tohoto řešení je jeho kompaktní uložení. Každé kolo má v sobě zakomponované všechno potřebné, včetně invertoru proudu.

Takové uspořádání není u dnes standardních nápravových motorů možné. Díky rozdělení jednotek do kol je i možné kola více posouvat do rohu karoserie pro lepší jízdní vlastnosti a ovládání. Další výhodou je i zvětšení vnitřního prostoru pro cestující. Při odstranění dalších hnacích komponent se dále snižují přenosové ztráty energie a větší množství je předávané kolům a přímému pohonu. Aktuální generace motoru PD18 je připravena pro 400V palubní architekturu a pro vozy o hmotnosti až 5,2 tuny. Protean vyrábí i menší a lehčí variantu PD16, která je vhodná pro vozy do 3,2 tuny. U tohoto motoru je výkon jedné jednotky snížený na 107 koňských sil.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Revoluce na obzoru? Elektromotory budou lehčí a efektivnější

Elektrický motor v kole, In-wheel drive

Elektrický motor v kole ProteanDrive

Od doby, co se nad elektromotory začalo uvažovat jako nad vážnou náhradou spalovacích agregátů, se v oboru objevilo hned několik typů zpracování. Mezi dodnes opomíjenými typy jsou takové, které se celé schovají do náboje kola. Doposud se těmito motory věnovalo jen několik málo společností. Mezi průkopníky patří například skupina GM, ale především společnost Protean Electric. Nyní se ukazuje, že právě tyto motory by mohly výrazně posunout celý elektrický segment vozidel.

Každé kolo funguje plně nezávisle

General Motors představil svůj koncept motoru v náboji kola (In-wheel motor, zkráceně IWM) ve svém projektu Autonomy již v roce 2002. Protean Electric na této technologii pracuje již 15 let. Do povědomé veřejnosti se ale více dostal teprve v roce 2017. Současná, již pátá generace, motorů ProteanDrive IWM PD18 nyní prošla důležitými schvalovacími procesy a nastaví světová měřítka pro další výrobce. Jediný motor disponuje výkonem 138 koní s 1500 Nm točivého momentu. To vše při pouhých 39 kilogramech hmotnosti.

Výhodou je skvělé škálování výkonu ve vozidlech. Motory nahrazují tradiční náboje a mohou tak být jak na přední, tak i na zadní nápravě. Výjimkou nemusí být ani kombinace s motorem na nápravě. Výkon motorů se sčítá a proto čtyřkolka může dosáhnout výkonu i přes 550 koní. Rychlost vozu v jakékoliv konfiguraci je zatím výrobně omezena na 225 kilometrů v hodině. Motor má navíc integrovanou i brzdnou soustavu. Velikostně odpovídá náboji a průměru brzdového kotouče pro 18″ kola. Nejnovější atestace umožňuje jeho použití i standardních osobních a lehkých užitkových vozidel.

Protean Electric, elektromotor v náboji kola

Protean Electric, elektromotor v náboji kola | foto: Protean Electric

Atestace pro provoz dopadly na jedničku

Podmínkou získání povolení k užití je garance životnosti 15 let a nájezdu 300 tisíc kilometrů. Během testování prošly motory silnou zátěží včetně otřesů, velkého teplotního rozsahu, i extrémním zátěžím na písku, ve sněhu, vodě i odolnosti vůči chemického poškození, jako například solného posypu silnic. Nespornou výhodou tohoto řešení je jeho kompaktní uložení. Každé kolo má v sobě zakomponované všechno potřebné, včetně invertoru proudu.

Takové uspořádání není u dnes standardních nápravových motorů možné. Díky rozdělení jednotek do kol je i možné kola více posouvat do rohu karoserie pro lepší jízdní vlastnosti a ovládání. Další výhodou je i zvětšení vnitřního prostoru pro cestující. Při odstranění dalších hnacích komponent se dále snižují přenosové ztráty energie a větší množství je předávané kolům a přímému pohonu. Aktuální generace motoru PD18 je připravena pro 400V palubní architekturu a pro vozy o hmotnosti až 5,2 tuny. Protean vyrábí i menší a lehčí variantu PD16, která je vhodná pro vozy do 3,2 tuny. U tohoto motoru je výkon jedné jednotky snížený na 107 koňských sil.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."