Renault Scenic Vision otevírá vrátka revoluci. V čem je tak výjimečný?
- Francouzská automobilka představila Renault Scenic Vision
- Vůz má udávat směr, kterým se chce značka v budoucnu vydat
- Nechybí proto futuristické prvky a minimalistický interiér

Francouzská značka Renault na pařížské konferenci Charge NOW představila svůj nový koncepční vůz, který nese název Renault Scenic Vision. Unikátní je ve všech směrech, přičemž má být jakýmsi hmatatelným závazkem společnosti k udržitelnému rozvoji a k odhodlání budoucího dosažení dekarbonizace celého životního cyklu automobilů. Také z něj má vycházet rodinný elektrovůz, kterého se dočkáme již v roce 2024.
Renault Scenic Vision nebude jen jako čistý elektromobil
Mohlo by se zdát, že jde o čistý elektromobil, ovšem tak to není. Vůz má být totiž nadčasovým strojem, který již počítá s rozsáhlejším používáním vodíkových technologií. Proto je poháněn hybridním elektrickým a vodíkovým pohonem. Ve vozu je použita vodíková technologie H2-Tech a tím pádem samozřejmě narazíme i na palivový článek, ten má výkon 16 kW. Technologie je však zatím stále pouhou vizí.
Výkon vozu dosahuje 160 kW, což je práce synchronního elektromotoru s vinutým rotorem. Baterie hybridního elektrovozu budoucnosti má kapacitu 40 kWh. Díky tomu by měl koncept s plně nabitou baterií a naplněnou vodíkovou nádrží ujet až přes 800 km. Baterie je navzdory velkému dojezdu mnohonásobně menší a vůz má tak hmotnost pouze 1 700 kg.

Čtěte také: Lincoln představil fascinující koncept elektromobilu, který uklidní vaši mysl
Vítejte v budoucnosti
Jak už to tak u konceptů bývá, tak i Renault se zaměřil na to, aby byl interiér elektrovozu dostatečně prostorný. To lze poznat už jen z toho, že se dveře otevírají směrem od sebe. Společně s moderním designem a inovativními technologiemi pak vůz připomíná vesmírnou loď. Za zmínku rozhodně stojí to, že jsou ve dveřích vozidla zabudované vzduchové filtry zlepšující kvalitu vzduchu.
Interiér je navržen tak, aby se v něm dle slov značky našel každý. Zároveň odhaluje směr, kterým se chce Renault v budoucnosti vydat. Díky velkému prostoru a oknům nabízí příjemný a hlavně bezpečný rozhled, což dodává na povědomí o okolním provozu. Podlaha interiéru je rovná a nabízí tak lepší přístupnost i pro osoby se sníženou mobilitou. Tomu napomáhá i absence sloupku mezi dveřmi.

Čtěte také: Test Renault Mégane E-Tech Electric – První dojmy jsou ještě lepší, než jsme čekali
Vůz se o vás postará
Za zmínku rozhodně stojí řada technologií, které se starají o bezpečnost posádky elektromobilu. Implementace kamerového systému je již samozřejmostí, ten je integrován přímo v přední části vozu u čelního skla. Tím pádem se stane kapota vozu v podstatě neviditelnou, což ve výsledku rozšiřuje zorné pole řidiče o 24 %.
Velice zajímavou novinkou je i funkce Safety Coach, která pomáhá předpovídat krizové a stresové situace. Systém by měl prý kompenzovat chvíle, kdy řidič nebude provozu věnovat dostatečnou pozornost. Zároveň má sloužit jako kouč, který bude na základě senzorů a kamer sledovat řidičské návyky a posléze poskytovat personalizované rady. Sledovat bude také zdravotní stav, konkrétně třeba tepovou frekvenci či únavu.

Čtěte také: Renault láká na premiéru vodíkového konceptu. Co zatím víme?
Ztělesnění ekologie
Koncepční vůz se vydává vstříc ekologické budoucnosti, přičemž jeho uhlíková stopa za celý životní cyklus včetně výroby je dle slov automobilky oproti aktuálním elektromobilům až o 75 % menší. Emise při výrobě i provozu jsou nulové. Za to může především zvolený materiál, z nějž je vůz vyroben. Ten je ze 70 % recyklovaný a po dosloužení vozidla se dá až z 95 % opět plně zrecyklovat, a to včetně baterií.
V elektrovoze kvůli důrazu na udržitelnost rozhodně nečekejte kůži, místo ní je zde stoprocentně recyklovaný nízkouhlíkový polyester. Další zajímavostí jsou černé pigmenty nacházející se v laku karoserie, ty vznikly zpracováním částic zachycených v atmosféře. Absence syntetických pigmentů přidává na ekologičnosti. Nádrž vozu je zase vyrobena z uhlíkových vláken, které vznikají jako odpadní materiál v papírenském průmyslu.
Video
https://www.youtube.com/watch?v=Z2f5DDvfqx4