Ředitel Fordu je pesimistický ohledně levnějších baterií, řešení je v nedohlednu

Matouš Vrchota
  • Ford má obavy z rostoucích cen surovin pro výrobu baterií
  • Nyní své naděje upíná na levnější články typu LFP
  • Budoucnost vidí Ford v bateriích s pevným elektrolytem
Ford F-150 Lightning
Ford F-150 Lightning

Generální ředitel automobilky Ford nevidí u baterií příliš velkou šanci na to, že by mohly v dohledné době zlevnit a celkově se jejich výroba navýšit. Podle něj budou výrobci i nadále nucení ceny vozidel navyšovat, kvůli špatné dostupnosti úložiště energie.

Baterií je stále málo a jsou velmi drahé

„Bohužel nevidím situaci, kdy by se nám mohlo brzy ulevit z lepší dostupnosti lithia, kobaltu i niklu,“ prohlásil v rozhovoru pro CNBC ředitel Jim Farley. Rozhovor poskytl během středeční události konané v michiganské továrně Fordu. O den dříve automobilka oznámila, že bude navyšovat startovací cenu modelu F-150 Lightning.

Důvodem jsou stále znatelně se zvyšující náklady na výrobu. Navýšení ceny se bude pohybovat od 6 do 8,5 tisíce dolarů v závislosti na stupni výbavy. Není to ale pouze Ford, kdo k takovému kroku sahá. Tesla upravila svůj severoamerický ceník již v červnu.

Ford Mustang Mach-e
Ford Mustang Mach-e

Čtěte také: Elektrické pick-upy od Fordu pomáhají při likvidaci následků povodní. Slouží jako powerbanka


Masivní přesun k LFP článkům

Kvůli raketově se zvyšujícím cenám lithia Ford sáhl k úspornější variantě baterií typu LFP, které se mají montovat jak do modelu F-150, tak i do crossoveru Mustang Mach-E. Díky tomu mohou být vozy alespoň lehce více dostupné. Ředitel nechce nyní vsázet na jiné technologie. LFP baterie jsou pro Ford nyní důležité více než kdy dříve. Zdražují neradi, proto aspoň tato technologie baterií krátkodobě pomáhá.

Před měsícem se Ford vyjádřil, že začíná od výrobce CATL odebírat ve velkém právě tyto baterie. Díky absenci kobaltu a niklu je její výroba i cena nižší. Mustang Mach-E tyto baterie již dostává, pickup F-150 bude následovat, ale až od roku 2024. Do budoucna Ford počítá i s pevnými solid-state bateriemi od startupu Solid Power. Ford se stal podílníkem ve společnosti a věří ve vysoký potenciál tohoto typu baterií.


Čtěte také: Přelomová solid-state baterie srazí emisní stopu elektromobilů na minimum


Pomohou situaci odlehčit až články s pevným elektrolytem?

Solid-state baterie mají nabídnout delší dojezd, kratší dobu potřebnou k dobití a mnohem nižší riziko vzplanutí než klasické baterie s chemickými procesy.

Společnost potvrdila, že se drží svého business plánu. První prototypy baterií budou dodávat nejen Fordu, ale i dalšímu investorovi, skupině BMW. Na produkci si ale ještě pár let počkáme.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články