Motorky jsou pro většinu jezdců životní vášní, láskou a záležitostí, na kterou si vždy volný čas najdou. Od nepaměti jsou tyto stroje spojovány především s vysokým výkonem, volností a vůní benzínu. S tou poslední vlastností to ale v určitých ohledech přestává být naprosto výhradní pravidlo. U dvoustopých vozidel jde již o denní chleba, kdy elektřina zastupuje fosilní paliva. Jak jsou na tom vlastně motocykly?
Jako jeden z výše popsané skupiny si motocykl bez nádrže a benzínu nedovedu přestavit. Není to ale již přežitý předsudek? Co když mohou elektrické motocykly podobně kvalitně nahradit své předky? Nejspíš se to jen tak nestane, ale existuje pár společností, které se touto cestou již vydaly. Mohou být motorky „bez duše“ konkurenční? Malý spoiler dopředu. Mohou!
V rámci testovacích týdnů společnosti Zero Motorcycles jsem dostal možnost vyzkoušet si pár strojů této značky. Mému srdci nejbližší cestovní enduro nebylo bohužel v domluvené době z technických důvodů dostupné, nicméně na zážitku z akce se nic nezměnilo. Ba naopak. Už dopředu mohu prozradit, že naposledy jsem v showroomu na okraji Prahy v Řeporyjích rozhodně nebyl.
Čtěte také: Je to e-bike nebo motocykl? Koncept slibuje revoluční design i použití
Prvním testovaným motocyklem byl model střední třídy v lehké kategorii naháčů, Zero DS. Stroj s pohotovostní hmotností 187 kg a příjemně vysokým posezem láká svojí obratnostní do městského provozu, ale byla by škoda se omezovat jen na intravilán. I za jeho hranicemi totiž má co nabídnout. Díky baterii i nízko uloženému elektromotoru má motorka příjemně nízko těžiště a hezky se sklápí do zatáček. Musíte ale překonat prvotní nejistotu z odlišné reakce na plyn než u spalovací motorky.
Jakmile přijdete na to, kde má motorka ideální výkon, začnete jí více věřit a uvolněně ji pošlete do zatáček. Rychlá odezva plynu v režimu Sport pak dává jasně najevo, že převody nechala mašina v kontejneru za tovární halou a perfektně si vystačí jen s jedním z nich. Příjemně dávkovatelný plyn vás jen nutí tahat za něj víc a víc. Stejným směrem pak roste i radost z jízdy.
Motorka disponuje maximálním výkonem 44 kW a točivým momentem 109 Nm. Kombinovaný dojezd na jednu plnou baterii o kapacitě 14,4 kWh je až 170 km. Z běžné zásuvky baterii z prázdné kapacity do 95 % dobijete za 9,3 hodiny. Pomocí integrované 12 kW nabíječky lze dobu zkrátit na pouhé dvě hodiny.
Pro mladé začínající jezdce je zde i možnost snížení výkonu na 11 kW a využít možnosti řidičského oprávnění skupiny A1 nebo B. Cena modelu se pohybuje od 468 900 Kč. Připlatit si můžete na přídavnou baterií Zero Power Tank, která sice ubere úložné místo v „nádrži“, ale přidá až 20 % z celkového dojezdu.
Po zajetí lehčího stroje je čas přesednout na větší a výkonnější stroj. Ten už si běžným „béčkovým“ řidičákem nezařídíte a musíte vlastnit nejvyšší motorkářské oprávnění skupiny A. Motocykl SR/F je spolu s kapotovaným sourozencem SR/S nejvýkonnější z aktuálně dostupné řady. Výkon 82 kW je velmi znát a poprvé se chcete rozjíždět na Eko mód. Režimů má motorka celkem 5 a jeden plně nastavitelný podle požadavků jezdce. K úpravě slouží mobilní aplikace výrobce.
V Eko módu se s motorkou ideálně sblížíte. Najdete si ideální posez, který již naznačuje sportovnější ambice. Jak po chvíli zjistíte, s nohami nemusíte dělat vůbec nic. Zadní brzda je poněkud vlažnější, ale aktivní rekuperace a velmi silné přední brzdy dokáží tento drobný nedostatek vykompenzovat. V aplikaci si mimo jiné můžete nastavit i nástup ABS, stupeň kontroly trakce i reakci na pohyb plynové rukojetě. Za jízdy byste na to stejně neměli čas.
Model SR/F umí zrychlit na stovku během tří vteřin. Když se u této mety nezastavíte, můžete plynule (i když velmi rychle) dostat až k hranici 200 kilometrů v hodině. Dvojité dvoupístkové brzdové třmeny vás ale dokáží zastavit na strašidelně krátkém úseku. Takové testování doporučujeme nechat jen odvážným povahám a na dostatečně bezpečných místech mimo běžný provoz.
Ač je standardní jízdní mód velmi příjemným pro běžné přesuny, už při chůzi k motocyklu cítíte, že vám šeptá o svém oblíbeném sportovním režimu. Ten promění stroj na silniční bestii. I jezdci na plně kapotovaných supersportech budou udivení, na čem že jim to ujíždíte. Díky plně nastaveným tlumičům navíc nebudete chtít z motorky sesednout a vadit vám nebudou ani typicky české výmoly. Zastaví vás až prázdná baterie.
Ta má svoji základní kapacitu 17,3 kWh, pomocí systému Power Tank ji rozšíříte až na 21 kW. Výhodou je i evropský standardní nabíjecí konektor Typu 2 s maximálním výkonem 6 kW. Cestování si tak můžete příjemně prodloužit bez hledání běžné zásuvky. Stejně jako u menšího modelu, i nejsilnější Zero dobijete pomocí integrované 12kW nabíječky, a to již během jedné hodiny. Kombinovaný dojezd základní baterie je 180 km.
Model nabízí vyšší řadu palubního počítače a kromě důležitých jízdních informací umí zobrazit i krokovou navigaci. Nastavení vzhledu i funkcí je pak opět dostupné skrze mobilní aplikaci. Ve výbavě najdete i komfortní tempomat pro dlouhé přejezdy. Základní cena modelu je nastavena na 646 900 Kč. Cenově se motocykly značky Zero pohybují převážně nad hranicí půl milionu korun. Kromě pneumatik, brzdové kapaliny a obložení po vás ale stroj nebude prakticky vyžadovat žádnou péči.
Kdybych měl pro sebe nyní zhodnotit, zda má pořízení elektrické motorky smysl, bylo by to ještě vcelku krátké rozhodování. Svojí starou a stále ještě spolehlivou benzínovou motorku jen tak z ruky nedám. Dojezd a rychlé tankování stále hrají ve prospěch konvenčních motorek. Mašiny Zero ale jasně dokazují, že není radno elektřinu u motorek shazovat. Jízdně jsou motorky skvělé, naprosté většině motorkářů dokáží nabídnout přesně ten požitek, který z jízdy požadují. Nízké těžiště přidává obrovské plusy za parádní ovladatelnost.
Podobně jako u dvoustopých vozidel, i zde je prostor pro vylepšení. Jelikož jde ale o stroje na zábavu, přeci jen je zde velký potenciál již nyní a určité parametry se dají tolerovat nebo se bez nich obejít celkově. Jestliže vás zajímají nové technologie a jednostopé stroje, máte možnost si je do pátku vyzkoušet na vlastní kůži. Testovací dny Zero Motorcycles platí do pátku 23. června 2023. Stroje si ale raději dopředu domluvte telefonicky s místním zastoupením.
Motorky jsou pro většinu jezdců životní vášní, láskou a záležitostí, na kterou si vždy volný čas najdou. Od nepaměti jsou tyto stroje spojovány především s vysokým výkonem, volností a vůní benzínu. S tou poslední vlastností to ale v určitých ohledech přestává být naprosto výhradní pravidlo. U dvoustopých vozidel jde již o denní chleba, kdy elektřina zastupuje fosilní paliva. Jak jsou na tom vlastně motocykly?
Jako jeden z výše popsané skupiny si motocykl bez nádrže a benzínu nedovedu přestavit. Není to ale již přežitý předsudek? Co když mohou elektrické motocykly podobně kvalitně nahradit své předky? Nejspíš se to jen tak nestane, ale existuje pár společností, které se touto cestou již vydaly. Mohou být motorky „bez duše“ konkurenční? Malý spoiler dopředu. Mohou!
V rámci testovacích týdnů společnosti Zero Motorcycles jsem dostal možnost vyzkoušet si pár strojů této značky. Mému srdci nejbližší cestovní enduro nebylo bohužel v domluvené době z technických důvodů dostupné, nicméně na zážitku z akce se nic nezměnilo. Ba naopak. Už dopředu mohu prozradit, že naposledy jsem v showroomu na okraji Prahy v Řeporyjích rozhodně nebyl.
Čtěte také: Je to e-bike nebo motocykl? Koncept slibuje revoluční design i použití
Prvním testovaným motocyklem byl model střední třídy v lehké kategorii naháčů, Zero DS. Stroj s pohotovostní hmotností 187 kg a příjemně vysokým posezem láká svojí obratnostní do městského provozu, ale byla by škoda se omezovat jen na intravilán. I za jeho hranicemi totiž má co nabídnout. Díky baterii i nízko uloženému elektromotoru má motorka příjemně nízko těžiště a hezky se sklápí do zatáček. Musíte ale překonat prvotní nejistotu z odlišné reakce na plyn než u spalovací motorky.
Jakmile přijdete na to, kde má motorka ideální výkon, začnete jí více věřit a uvolněně ji pošlete do zatáček. Rychlá odezva plynu v režimu Sport pak dává jasně najevo, že převody nechala mašina v kontejneru za tovární halou a perfektně si vystačí jen s jedním z nich. Příjemně dávkovatelný plyn vás jen nutí tahat za něj víc a víc. Stejným směrem pak roste i radost z jízdy.
Motorka disponuje maximálním výkonem 44 kW a točivým momentem 109 Nm. Kombinovaný dojezd na jednu plnou baterii o kapacitě 14,4 kWh je až 170 km. Z běžné zásuvky baterii z prázdné kapacity do 95 % dobijete za 9,3 hodiny. Pomocí integrované 12 kW nabíječky lze dobu zkrátit na pouhé dvě hodiny.
Pro mladé začínající jezdce je zde i možnost snížení výkonu na 11 kW a využít možnosti řidičského oprávnění skupiny A1 nebo B. Cena modelu se pohybuje od 468 900 Kč. Připlatit si můžete na přídavnou baterií Zero Power Tank, která sice ubere úložné místo v „nádrži“, ale přidá až 20 % z celkového dojezdu.
Po zajetí lehčího stroje je čas přesednout na větší a výkonnější stroj. Ten už si běžným „béčkovým“ řidičákem nezařídíte a musíte vlastnit nejvyšší motorkářské oprávnění skupiny A. Motocykl SR/F je spolu s kapotovaným sourozencem SR/S nejvýkonnější z aktuálně dostupné řady. Výkon 82 kW je velmi znát a poprvé se chcete rozjíždět na Eko mód. Režimů má motorka celkem 5 a jeden plně nastavitelný podle požadavků jezdce. K úpravě slouží mobilní aplikace výrobce.
V Eko módu se s motorkou ideálně sblížíte. Najdete si ideální posez, který již naznačuje sportovnější ambice. Jak po chvíli zjistíte, s nohami nemusíte dělat vůbec nic. Zadní brzda je poněkud vlažnější, ale aktivní rekuperace a velmi silné přední brzdy dokáží tento drobný nedostatek vykompenzovat. V aplikaci si mimo jiné můžete nastavit i nástup ABS, stupeň kontroly trakce i reakci na pohyb plynové rukojetě. Za jízdy byste na to stejně neměli čas.
Model SR/F umí zrychlit na stovku během tří vteřin. Když se u této mety nezastavíte, můžete plynule (i když velmi rychle) dostat až k hranici 200 kilometrů v hodině. Dvojité dvoupístkové brzdové třmeny vás ale dokáží zastavit na strašidelně krátkém úseku. Takové testování doporučujeme nechat jen odvážným povahám a na dostatečně bezpečných místech mimo běžný provoz.
Ač je standardní jízdní mód velmi příjemným pro běžné přesuny, už při chůzi k motocyklu cítíte, že vám šeptá o svém oblíbeném sportovním režimu. Ten promění stroj na silniční bestii. I jezdci na plně kapotovaných supersportech budou udivení, na čem že jim to ujíždíte. Díky plně nastaveným tlumičům navíc nebudete chtít z motorky sesednout a vadit vám nebudou ani typicky české výmoly. Zastaví vás až prázdná baterie.
Ta má svoji základní kapacitu 17,3 kWh, pomocí systému Power Tank ji rozšíříte až na 21 kW. Výhodou je i evropský standardní nabíjecí konektor Typu 2 s maximálním výkonem 6 kW. Cestování si tak můžete příjemně prodloužit bez hledání běžné zásuvky. Stejně jako u menšího modelu, i nejsilnější Zero dobijete pomocí integrované 12kW nabíječky, a to již během jedné hodiny. Kombinovaný dojezd základní baterie je 180 km.
Model nabízí vyšší řadu palubního počítače a kromě důležitých jízdních informací umí zobrazit i krokovou navigaci. Nastavení vzhledu i funkcí je pak opět dostupné skrze mobilní aplikaci. Ve výbavě najdete i komfortní tempomat pro dlouhé přejezdy. Základní cena modelu je nastavena na 646 900 Kč. Cenově se motocykly značky Zero pohybují převážně nad hranicí půl milionu korun. Kromě pneumatik, brzdové kapaliny a obložení po vás ale stroj nebude prakticky vyžadovat žádnou péči.
Kdybych měl pro sebe nyní zhodnotit, zda má pořízení elektrické motorky smysl, bylo by to ještě vcelku krátké rozhodování. Svojí starou a stále ještě spolehlivou benzínovou motorku jen tak z ruky nedám. Dojezd a rychlé tankování stále hrají ve prospěch konvenčních motorek. Mašiny Zero ale jasně dokazují, že není radno elektřinu u motorek shazovat. Jízdně jsou motorky skvělé, naprosté většině motorkářů dokáží nabídnout přesně ten požitek, který z jízdy požadují. Nízké těžiště přidává obrovské plusy za parádní ovladatelnost.
Podobně jako u dvoustopých vozidel, i zde je prostor pro vylepšení. Jelikož jde ale o stroje na zábavu, přeci jen je zde velký potenciál již nyní a určité parametry se dají tolerovat nebo se bez nich obejít celkově. Jestliže vás zajímají nové technologie a jednostopé stroje, máte možnost si je do pátku vyzkoušet na vlastní kůži. Testovací dny Zero Motorcycles platí do pátku 23. června 2023. Stroje si ale raději dopředu domluvte telefonicky s místním zastoupením.