Stát dá 6 miliard na výstavbu nových nabíjecích stanic. Jedno ale není jisté

Luboš Srb
  • Ministerstvo dopravy finančně podpoří výstavbu nových veřejných nabíječek
  • Elektromobily v Česku mají více než dost nabíjecích bodů
  • Nicméně do budoucna jejich počet nebude stačit
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

V České republice aktuálně jezdí přes 22 tisíc osobních elektromobilů, po připočtení dalších elektrických vozidel, jako jsou například motorky, či mopedy, je to pak zhruba 34 tisíc elektrických dopravních prostředků. Mimo možnost domácího, či firemního nabíjení je pro ně k dispozici veřejná síť nabíječek, která čítá přes 4 tisíce dobíjecích bodů.

Česko má (zatím) nabíječek dost

To není špatný poměr, když podle evropských měřítek by taková infrastruktura mohla „dostačovat“ i pro až 100 tisíc vozidel na baterky, tedy trojnásobně více, než kolik jich jezdí po českých silnicích (nepočítaje vozy z ciziny – pozn. redakce).

Do budoucna to ale rozhodně stačit nebude, protože počet elektrických aut má růst velice rychle a počet nabíječek zřejmě nebude možné stejným tempem rozšiřovat a takzvaně držet krok. Za nás je však ještě důležitým parametrem, kde nabíječky stojí. Počet je sice krásný, ale když nemáte nabíječky na správných místech, je vám to dost k ničemu.

DS 3 Crossback E-Tense test nabíjení v létě
DS 3 Crossback E-Tense test nabíjení v létě

Čtěte také: 15 slov, která by měl znát každý elektromobilista. Jak dobře se vyznáte?


Nové nabíječky za miliardy

Stát proto situaci chce řešit s předstihem a s pomocí evropských peněz připravit infrastrukturu pro elektromobily na příští roky. Ministerstvo dopravy oznámilo, že spustí nový Operační program doprava III. (OPD), který bude čerpat finanční prostředky z fondů Evropské unie určené na rozvoj dopravní infrastruktury v České republice.

Ministerstvo dá dalších 6 miliard korun na výstavbu nových nabíjecích stanic pro elektrické automobily. Jedno však z plánů ministerstva není jisté – nikde není uvedeno, kolik nabíječek za tuto částku vlastně vyroste. Co nicméně víme, kolik peněz má směřovat na podporu různých řešení.

Konkrétně nejvíce peněz, a to 2 miliardy korun, půjdou na nabíječky pro nákladní auta, dále 1,3 miliardy na nabíječky s bateriovým úložištěm, 1 miliardy na rychlonabíječky v prioritních oblastech na hlavních dopravních tazích a stovky milionů poskytne Česko na výstavbu pomalých AC nabíječek v mimoprioritních obcích.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články