Prudké zdražení! Za nabíjení elektromobilu mnohdy zaplatíte šílenou částku
- Nabíjení elektromobilu bylo několik let velice levnou záležitostí
- Současná situace je ale jiná a ceny energií prudce rostou
- Jak to ovlivní život běžného elektromobilisty?

Rychle rostoucí náklady na energii kazí řidičům elektromobilů radost z nízkých provozních nákladů. Německý server AutoBild si všímá vysokých cen elektřiny a obav z toho, že náklady za cestování elektromobilem brzy překonají cenu jízdy ve spalovacím autě. Jaká bude reakce poskytovatelů nabíjení?
Nabíjení elektromobilů se může brzy prodražit
Ten, kdo jezdí elektromobilem a nabíjí doma z wallboxu nebo fotovoltaiky, se mohl v minulých měsících usmívat nad zvyšujícími se cenami benzínu a nafty. Rostoucí ceny ale zasáhly i elektřinu, a tak reálně hrozí, že se dřívější nízké provozní náklady mohou stát minulostí. Zatímco ceny pohonných hmot na německých čerpacích stanicích vzrostly od konce února průměrně o 25 % (u nafty) a 15 % (u benzínu Super), cena elektřiny zůstávala relativně stabilní. To ale už neplatí. Na konci minulého týdne vzrostly velkoobchodní ceny elektřiny na lipské komoditní burze na rekordních 319 eur za megawatthodinu.
V přepočtu na kilowatthodinu se dostáváme k ceně víc než 31 eurocentů. Jen pro zajímavost, to byla v roce 2021 cena pro konečného spotřebitele. V polovině června 2022 byla velkoobchodní cena jedné kilowatthodiny 22 centů. Cena elektřiny v Německu prudce vzrostla již v průběhu prvního pololetí 2022, kdy se dostala až na hranici 37,14 centů. Důsledkem je také vlna zdražování energie na nabíjecích stanicích. Od června do srpna zvýšili dodavatelé cenu (nebo oznámili plánované zvýšení) ve 435 případech. Letní zdražení se týká asi 6,1 milionu domácností. Ceny se v průměru zvednou o 22,6 %.

Čtěte také: Jak zabít čas při nabíjení? Tesla už brzy přidá herní platformu Steam
Ještě nedávno byly provozní náklady poloviční
Na základě hodnocení srovnávacího portálu Verivox z března 2022 byla elektrická auta z pohledu nákladů na energii až o 60 % levnější než spalovací vozidla. Základem pro výpočet se stala průměrná hodnota spotřeby energie 19 kWh/100 km, vedoucí k částce 7,06 eur/100 km. U spalovacího vozidla s průměrnou spotřebou benzínu 7,7 litru na 100 km vychází náklady na 14,17 eur, tedy na zhruba dvojnásobek. Pokud ale dodavatelé přenesou výše zmíněné navýšení velkoobchodních cen na spotřebitele v poměru 1:1, bude už brzy stát 100 kilometrů v elektromobilu víc než 21 eur.
V dubnu nabízel hlavní německý poskytovatel nabíjení, EnBW, na pomalých AC nabíječkách jednu kilowatthodinu za 38 centů. Stejná energie na rychlých nabíječkách, které jsou obvykle dražší, vyšla na 48 centů. Ostatní operátoři mají ceny vyšší – E.ON si účtuje 39 centů za AC nabíjení a 49 centů za DC a například firma B. Hamburg Energie avizovala již v červnu zdražení o víc než 60 procent.

Pohled do budoucnosti je velmi nejasný
Ostatní poskytovatelé, včetně Ionity, zatím sledují vývoj na energetických trzích a uklidňují zákazníky, že zatím jejich ceny zůstanou na stávající úrovni. EnBW také vyčkává, přesto stávající situaci na energetických trzích definuje jako těžko předvídatelnou. Otázkou je také výhled do budoucnosti. Německo dnes získává přibližně 50 procent energie z obnovitelných zdrojů.
Podíl by se měl do roku 2030 zvýšit na 80 procent. Do té doby by ale mělo být zaregistrováno až deset milionů nových elektromobilů. Je víc než jisté, že poptávka po elektřině v dopravním sektoru rychle poroste. Do problematiky i nadále vstupuje velká řada neznámých a je proto velmi těžké odhadnout, jaký cenový vývoj bude následovat.
Autor článku

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".
Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".