V Evropě se za poslední měsíc střídají dobré a špatné zprávy a týkají se i automobilového průmyslu. Minulý měsíc byl rekordně nízký v počtu nově registrovaných vozidel. Oproti loňskému roku to není citelné snížení, v porovnání s předešlými roky se jedná i o čtvrtinový úbytek. Podle dat se jedná o nejhorší únorové výsledky za neskutečných 42 let.
Na vině je hned několik faktorů. Tím největším je ale stálý nedostatek polovodičů a čipů pro jednotky vozidel. Nejdříve měly továrny potíže s personálem, který ochořel. Jakmile se jim ale opět podařilo továrny rozjet naplno, konflikt na východě Evropy zastavil výrobu znovu. O to horší je, že zrovna tyto země jsou největšími dodavateli nejen hotových čipů, ale i surovin, ze kterých se vyrábí.
Dalším velkým problémem je hrozící nedostatek fosilních paliv. Z toho ale profitují čisté elektromobily, kterým obrovsky vzrostla poptávka, dokonce o téměř 80 %. Pokud bychom přičetli i hybridní vozy, bude poptávka ještě vyšší. Na nejvyšších stupních žádaných vozidel se stále drží neporazitelná Tesla, především s Modelem Y. Ale ani menší městské elektrovozy Fiat 500e a Kia e-Niro si nevedly vůbec špatně.
Čtěte také: Velká změna u elektronických dálničních známek! Potěší i vás?
Těšně pod pomyslnými stupni vítězů si vylepšují navýšenými prodeji modely Hyundai Ioniq 5 a sesterská Kia EV6. V koncernu Volkswagen pak vedou prodeje model ID.4 a nejnovější přírůstek do rodiny automobilky Škoda, Enyaq iV. Výborně si ale vedou modely i od Mercedesu, nepolevuje ani sportovní Porsche Taycan a konkurent Audi e-tron GT.
Podle dostupných dat a čísel je jasné, že nízké emise a nezávislost na fosilních palivech je v současné době největším motorem zájemců o nová auta. Bohužel víme, že spousta automobilek nyní výrobu nuceně pozastavuje, a tak i zde bude brzy nových kusů nedostatek. Kdo tedy ještě stihnul nové vozidlo objednat, si může gratulovat, jak výborně načasované to bylo. Těm ostatním nezbývá než počkat, až se situace uklidní a továrny se opět rozjedou.
V Evropě se za poslední měsíc střídají dobré a špatné zprávy a týkají se i automobilového průmyslu. Minulý měsíc byl rekordně nízký v počtu nově registrovaných vozidel. Oproti loňskému roku to není citelné snížení, v porovnání s předešlými roky se jedná i o čtvrtinový úbytek. Podle dat se jedná o nejhorší únorové výsledky za neskutečných 42 let.
Na vině je hned několik faktorů. Tím největším je ale stálý nedostatek polovodičů a čipů pro jednotky vozidel. Nejdříve měly továrny potíže s personálem, který ochořel. Jakmile se jim ale opět podařilo továrny rozjet naplno, konflikt na východě Evropy zastavil výrobu znovu. O to horší je, že zrovna tyto země jsou největšími dodavateli nejen hotových čipů, ale i surovin, ze kterých se vyrábí.
Dalším velkým problémem je hrozící nedostatek fosilních paliv. Z toho ale profitují čisté elektromobily, kterým obrovsky vzrostla poptávka, dokonce o téměř 80 %. Pokud bychom přičetli i hybridní vozy, bude poptávka ještě vyšší. Na nejvyšších stupních žádaných vozidel se stále drží neporazitelná Tesla, především s Modelem Y. Ale ani menší městské elektrovozy Fiat 500e a Kia e-Niro si nevedly vůbec špatně.
Čtěte také: Velká změna u elektronických dálničních známek! Potěší i vás?
Těšně pod pomyslnými stupni vítězů si vylepšují navýšenými prodeji modely Hyundai Ioniq 5 a sesterská Kia EV6. V koncernu Volkswagen pak vedou prodeje model ID.4 a nejnovější přírůstek do rodiny automobilky Škoda, Enyaq iV. Výborně si ale vedou modely i od Mercedesu, nepolevuje ani sportovní Porsche Taycan a konkurent Audi e-tron GT.
Podle dostupných dat a čísel je jasné, že nízké emise a nezávislost na fosilních palivech je v současné době největším motorem zájemců o nová auta. Bohužel víme, že spousta automobilek nyní výrobu nuceně pozastavuje, a tak i zde bude brzy nových kusů nedostatek. Kdo tedy ještě stihnul nové vozidlo objednat, si může gratulovat, jak výborně načasované to bylo. Těm ostatním nezbývá než počkat, až se situace uklidní a továrny se opět rozjedou.