Proč Tesla koupila firmu Maxwell? Chce vyrábět revoluční baterie
Před rokem Tesla oznámila akvizici firmy Maxwell, která se zaměřuje na superkondenzátory a bateriové technologie.
TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?
Tehdy kdekoho napadlo, že má Musk aspol něco za lubem v oblasti superkondenzátorů, kterým se koneckonců i Elon Musk věnoval při studích na škole. Někteří spekulovali, že by s jejich pomocí třeba bylo možné opravdu rychle v rámci vteřin přenést energii na nabíjecí stanici a až postupně ji pak za jízdy přesouvat do baterie a pohánět s ní elektromotor. Ovšem nejspíše tomu tak nebude a místo toho dojde k jinému technologickému průlomu.
Superkondenzátory to nebudou?
Nedlouho po oznámení akvizice za 200 milionů dolarů jsme psali o tom, že firma Maxwell pracuje i na technologii tzv. suchých elektrod, které nevyžadují použití rozpouštědel a mohou významně zlevnit výrobu lithium-iontových článků. Tehdy se dalo jen spekulovat, co Tesla s firmou skutečně zamýšlí, ovšem po nejnovějším podcastovém rozhovoru Elona Muska s několika youtubery to vypadá, že Muska opravdu zas tolik nezajímají superkondenzátory, jako spíše nové bateriové technologie Maxwellu, které by mohly zlevnit výrobu nových Li-Ion baterií. Koneckonců Tesla plánuje, že rozjede vlastní výrobu, což by znamenalo velkou konkurenční výhodu, když už má nyní největší továrnu na výrobu baterií na světě.
Klíčové je zvýšení hustoty a snížení ceny
Ceny Li-Ion baterií klesly od roku 2010 již o 87 % a právě to má i do budoucna hrát velkou roli, pokud jde o rozvoj elektromobility. V několika příštích letech by díky tomu mělo dojít k cenové paritě mezi spalovacími auty a elektromobily, takže pak bude záležet jen čistě na zákazníkovi, který typ pohonu si zvolí. Tesla je v tomto směru zřejmě nejdále, protože baterie produkuje ve velkém a může do budoucna plánovat i vlastní výrobu napříč třemi kontinenty – v nově přejmenovaných Gigafactory, továrnách Giga Nevada/Giga New York, Giga Shanghai, Giga Berlin.
Dle Maxwellu lze u nově vyvíjených Li-Ion baterií dosáhnout energetické hustoty až 500 Wh/kg, přičemž v současné době se tato hodnota pohybuje kolem 300 Wh/kg (takže by to znamenalo téměř zdvojnásobení dojezdu elektromobilů). Hodnota energetické hustoty u elektromobilů Tesla není známa, ale předpokládá se, že bude nejlepší ze všech výrobců elektromobilů. Koupě Maxwellu a využití jeho technologií by však mohlo Tesla bateriím pomoci k dalším 15 až 50 %, nehledě na současné snížení výrobní ceny.
Někdy v příštích měsících by měla proběhnout velmi očekávaná akce Tesly (Battery and Powertrain day), kde bychom se nejspíše měli dozvědět více.
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.