Před rokem Tesla oznámila akvizici firmy Maxwell, která se zaměřuje na superkondenzátory a bateriové technologie.
TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?
Tehdy kdekoho napadlo, že má Musk aspol něco za lubem v oblasti superkondenzátorů, kterým se koneckonců i Elon Musk věnoval při studích na škole. Někteří spekulovali, že by s jejich pomocí třeba bylo možné opravdu rychle v rámci vteřin přenést energii na nabíjecí stanici a až postupně ji pak za jízdy přesouvat do baterie a pohánět s ní elektromotor. Ovšem nejspíše tomu tak nebude a místo toho dojde k jinému technologickému průlomu.
Nedlouho po oznámení akvizice za 200 milionů dolarů jsme psali o tom, že firma Maxwell pracuje i na technologii tzv. suchých elektrod, které nevyžadují použití rozpouštědel a mohou významně zlevnit výrobu lithium-iontových článků. Tehdy se dalo jen spekulovat, co Tesla s firmou skutečně zamýšlí, ovšem po nejnovějším podcastovém rozhovoru Elona Muska s několika youtubery to vypadá, že Muska opravdu zas tolik nezajímají superkondenzátory, jako spíše nové bateriové technologie Maxwellu, které by mohly zlevnit výrobu nových Li-Ion baterií. Koneckonců Tesla plánuje, že rozjede vlastní výrobu, což by znamenalo velkou konkurenční výhodu, když už má nyní největší továrnu na výrobu baterií na světě.
Ceny Li-Ion baterií klesly od roku 2010 již o 87 % a právě to má i do budoucna hrát velkou roli, pokud jde o rozvoj elektromobility. V několika příštích letech by díky tomu mělo dojít k cenové paritě mezi spalovacími auty a elektromobily, takže pak bude záležet jen čistě na zákazníkovi, který typ pohonu si zvolí. Tesla je v tomto směru zřejmě nejdále, protože baterie produkuje ve velkém a může do budoucna plánovat i vlastní výrobu napříč třemi kontinenty – v nově přejmenovaných Gigafactory, továrnách Giga Nevada/Giga New York, Giga Shanghai, Giga Berlin.
Dle Maxwellu lze u nově vyvíjených Li-Ion baterií dosáhnout energetické hustoty až 500 Wh/kg, přičemž v současné době se tato hodnota pohybuje kolem 300 Wh/kg (takže by to znamenalo téměř zdvojnásobení dojezdu elektromobilů). Hodnota energetické hustoty u elektromobilů Tesla není známa, ale předpokládá se, že bude nejlepší ze všech výrobců elektromobilů. Koupě Maxwellu a využití jeho technologií by však mohlo Tesla bateriím pomoci k dalším 15 až 50 %, nehledě na současné snížení výrobní ceny.
Někdy v příštích měsících by měla proběhnout velmi očekávaná akce Tesly (Battery and Powertrain day), kde bychom se nejspíše měli dozvědět více.
Před rokem Tesla oznámila akvizici firmy Maxwell, která se zaměřuje na superkondenzátory a bateriové technologie.
TIP: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?
Tehdy kdekoho napadlo, že má Musk aspol něco za lubem v oblasti superkondenzátorů, kterým se koneckonců i Elon Musk věnoval při studích na škole. Někteří spekulovali, že by s jejich pomocí třeba bylo možné opravdu rychle v rámci vteřin přenést energii na nabíjecí stanici a až postupně ji pak za jízdy přesouvat do baterie a pohánět s ní elektromotor. Ovšem nejspíše tomu tak nebude a místo toho dojde k jinému technologickému průlomu.
Nedlouho po oznámení akvizice za 200 milionů dolarů jsme psali o tom, že firma Maxwell pracuje i na technologii tzv. suchých elektrod, které nevyžadují použití rozpouštědel a mohou významně zlevnit výrobu lithium-iontových článků. Tehdy se dalo jen spekulovat, co Tesla s firmou skutečně zamýšlí, ovšem po nejnovějším podcastovém rozhovoru Elona Muska s několika youtubery to vypadá, že Muska opravdu zas tolik nezajímají superkondenzátory, jako spíše nové bateriové technologie Maxwellu, které by mohly zlevnit výrobu nových Li-Ion baterií. Koneckonců Tesla plánuje, že rozjede vlastní výrobu, což by znamenalo velkou konkurenční výhodu, když už má nyní největší továrnu na výrobu baterií na světě.
Ceny Li-Ion baterií klesly od roku 2010 již o 87 % a právě to má i do budoucna hrát velkou roli, pokud jde o rozvoj elektromobility. V několika příštích letech by díky tomu mělo dojít k cenové paritě mezi spalovacími auty a elektromobily, takže pak bude záležet jen čistě na zákazníkovi, který typ pohonu si zvolí. Tesla je v tomto směru zřejmě nejdále, protože baterie produkuje ve velkém a může do budoucna plánovat i vlastní výrobu napříč třemi kontinenty – v nově přejmenovaných Gigafactory, továrnách Giga Nevada/Giga New York, Giga Shanghai, Giga Berlin.
Dle Maxwellu lze u nově vyvíjených Li-Ion baterií dosáhnout energetické hustoty až 500 Wh/kg, přičemž v současné době se tato hodnota pohybuje kolem 300 Wh/kg (takže by to znamenalo téměř zdvojnásobení dojezdu elektromobilů). Hodnota energetické hustoty u elektromobilů Tesla není známa, ale předpokládá se, že bude nejlepší ze všech výrobců elektromobilů. Koupě Maxwellu a využití jeho technologií by však mohlo Tesla bateriím pomoci k dalším 15 až 50 %, nehledě na současné snížení výrobní ceny.
Někdy v příštích měsících by měla proběhnout velmi očekávaná akce Tesly (Battery and Powertrain day), kde bychom se nejspíše měli dozvědět více.