Ceny baterií klesly od roku 2010 o 87 %
Hlavním strašákem těch, kteří zvažují koupi elektromobilu, je cena nové baterie. Jedná se obvykle o částku v řádech statisíců korun a někdy se s přehledem blíží k milionu.
Tip: Jak to, že Tesla dosáhne výkonu 310 kW z “tužkové” baterie?
Podle analýzy Bloomberg New Energy Finance klesla ceny akumulátorů o 87 % v porovnání s rokem 2010. Psychologická hranice 100 dolarů za kWh by měla padnout v roce 2024. Když se pak podíváme hodně do budoucnosti, tak v roce 2030 by mohla cena akumulátorů dosáhnout hranice 61USD/kWh.
Zpět do současnosti – za poklesem ceny stojí především zvýšení poptávky po bateriích, který přímo souvisí s růstem prodejů elektromobilů. Dalším faktorem je i zvýšení energetické hustoty. Budoucnost by pak podle expertů měla přinést nižší výrobní náklady, takže ceny budou dále klesat.
Jak se budeme blížit hranici 100 dolarů za kWh, bude globální poptávka dosahovat objemu, který se dá vyjádřit kapacitou 2 TWh. Cena 100USD/kWh je obecně vnímána jako bod, kdy začnou být elektrické vozy cenově porovnatelné s klasickými spalováky, jejichž cena navíc pomalu roste. Nejen baterie však budou stát za poklesem cen elektrických aut. Dalším faktorem je standardizace, která už pomalu přichází. Výrobci elektromobilů si vyrábí vlastní univerzální platformy (např. MEB koncernu VW) a něco podobného přijde ve větší míře i do oboru výroby baterií.
Zdroj: electrive