Lithium-iontové baterie mohou být pro stát Kalifornie dosti dvojsečnou zbraní. Ačkoliv se guvernér chvástá tím, že je jeho stát – co se týče elektrifikace – nejpokročilejší a ohlašuje další obrovské dotace ke kompletnímu přechodu na bateriová vozidla, je zde jeden problém, který může v budoucnu zavařit mnohem více, než absence elektromobilů.
Dobrý sluha, ale špatný pán. To bude možná za pár let definovat vztah státu Kalifornie a lithium-iontových baterií. Momentálně si guvernér vede v otázce elektrifikace docela dobře, jeho stát je dokonce ten nejpokročilejší ze všech ostatních. Před pár dny navíc oznámil další investice v hodnotě 10 miliard dolarů (219 miliard korun), které mají státu sloužit k přechodu na čistší energii.
Zpravodajský server Daily Bulletin ale zjistil, že nejspíš nikdo kompetentní v celé Kalifornii neví, co bude se starými bateriemi, jejichž počet bude časem exponenciálně narůstat. Jednoduše neexistuje žádný plán recyklace, žádná firma, která by se recyklace zhostila. Mnoho úředníků a politiků v současné době tlačí na rozšíření elektromobility, a to naprosto bezhlavým způsobem, aniž by brali ohled na dlouhodobé důsledky.
Čtěte také: Naprostá revoluce? Nová technologie baterií slibuje až 5× delší dojezd
To potvrzuje i Zora Chungová, spoluzakladatelka společnosti ReJoule Inc.: “Stále není dostatek lidí, kteří by rozuměli bateriím natolik dobře, aby s nimi mohli zodpovědně zacházet. Je potřeba společnost v této oblasti stále vzdělávat, aby byl trh účelnější a mohli jsme vysloužilé baterie znovu efektivně využívat.”
ReJoule je společnost, která se zabývá diagnostikou baterií. Zároveň má v plánu využívat vyřazené baterie jako úložiště pro solární energii, nicméně stále čeká na vyjádření státu. Ten v roce 2018 podepsal zákon Assembly Bill 2832, který vyzýval k vytvoření poradní skupiny pro recyklaci baterií.
První zpráva poradní skupiny byla vypracována až loni v prosinci a připomínky veřejnosti se přijímaly do poloviny února letošního roku.
Pro Kalifornii mohou být zároveň problémem její velmi přísné zákony v oblasti životního prostředí, které považují baterie za nebezpečný odpad, a proto je i zacházení s nimi mnohem komplikovanější. Druhým problémem je nemožnost sledovat baterie, které jsou již po záruce, a co se s těmito bateriemi po jejich vyjmutí z vozu děje. Řešením tohoto problému by mohly být opět peníze.
Zatím tyto komplikace nemusí být tolik zřetelné, ale o to více budou ničivé, až přijdou. Nejen Kalifornie by proto měla co nejrychleji najít efektivní cestu, jak s vyřazenými akumulátory nakládat. S pár desítkami kusů týdne se jistě úřady vypořádají, otázkou je, co budou dělat, když se desítky přemění na stovky a tisíce.
Lithium-iontové baterie mohou být pro stát Kalifornie dosti dvojsečnou zbraní. Ačkoliv se guvernér chvástá tím, že je jeho stát – co se týče elektrifikace – nejpokročilejší a ohlašuje další obrovské dotace ke kompletnímu přechodu na bateriová vozidla, je zde jeden problém, který může v budoucnu zavařit mnohem více, než absence elektromobilů.
Dobrý sluha, ale špatný pán. To bude možná za pár let definovat vztah státu Kalifornie a lithium-iontových baterií. Momentálně si guvernér vede v otázce elektrifikace docela dobře, jeho stát je dokonce ten nejpokročilejší ze všech ostatních. Před pár dny navíc oznámil další investice v hodnotě 10 miliard dolarů (219 miliard korun), které mají státu sloužit k přechodu na čistší energii.
Zpravodajský server Daily Bulletin ale zjistil, že nejspíš nikdo kompetentní v celé Kalifornii neví, co bude se starými bateriemi, jejichž počet bude časem exponenciálně narůstat. Jednoduše neexistuje žádný plán recyklace, žádná firma, která by se recyklace zhostila. Mnoho úředníků a politiků v současné době tlačí na rozšíření elektromobility, a to naprosto bezhlavým způsobem, aniž by brali ohled na dlouhodobé důsledky.
Čtěte také: Naprostá revoluce? Nová technologie baterií slibuje až 5× delší dojezd
To potvrzuje i Zora Chungová, spoluzakladatelka společnosti ReJoule Inc.: “Stále není dostatek lidí, kteří by rozuměli bateriím natolik dobře, aby s nimi mohli zodpovědně zacházet. Je potřeba společnost v této oblasti stále vzdělávat, aby byl trh účelnější a mohli jsme vysloužilé baterie znovu efektivně využívat.”
ReJoule je společnost, která se zabývá diagnostikou baterií. Zároveň má v plánu využívat vyřazené baterie jako úložiště pro solární energii, nicméně stále čeká na vyjádření státu. Ten v roce 2018 podepsal zákon Assembly Bill 2832, který vyzýval k vytvoření poradní skupiny pro recyklaci baterií.
První zpráva poradní skupiny byla vypracována až loni v prosinci a připomínky veřejnosti se přijímaly do poloviny února letošního roku.
Pro Kalifornii mohou být zároveň problémem její velmi přísné zákony v oblasti životního prostředí, které považují baterie za nebezpečný odpad, a proto je i zacházení s nimi mnohem komplikovanější. Druhým problémem je nemožnost sledovat baterie, které jsou již po záruce, a co se s těmito bateriemi po jejich vyjmutí z vozu děje. Řešením tohoto problému by mohly být opět peníze.
Zatím tyto komplikace nemusí být tolik zřetelné, ale o to více budou ničivé, až přijdou. Nejen Kalifornie by proto měla co nejrychleji najít efektivní cestu, jak s vyřazenými akumulátory nakládat. S pár desítkami kusů týdne se jistě úřady vypořádají, otázkou je, co budou dělat, když se desítky přemění na stovky a tisíce.