Naprostá revoluce? Nová technologie baterií slibuje až 5× delší dojezd
- Tým na Michiganské univerzitě zkoumá nový typ baterie
- Ta by neměla trpět známými omezeními počtem cyklů nabíjení
- Výzkum je stále na svém počátku, komerčního využití se zatím nedočkáme

Elektrické vozy se těší čím dál větší popularitě, a nejen v prodejních číslech to jde znát. Dojezd vozidel se také zlepšuje, více modelů láká na dojezd atakující hranici tisíc kilometrů. To už jsou hodnoty, kterých by rádi dosáhli leckteří majitelé spalovacích vozů. Ale samozřejmě, i tak je stále na čem pracovat. Minimálně na poli baterií a nabíjení stále čekáme na lepší zprávy. A jedna z nich dnes přichází.
Kevlarové baterie s pětinásobnou kapacitou
Tým vědců z Michiganské univerzity se pustil do problematiky dojezdů baterií. Vytvořil síť nanovláken z recyklovaného kevlaru. Výplň pak tvoří směs lithia a sulfuru. Díky této technologii baterie překonává známe hranice cyklů, především počet nabití a vybití.
Tato kevlarová membrána se inspiruje biologickými procesy a umožňuje zvýšení kapacity až pěti násobně oproti běžným bateriím, které dnes v elektronice a vozidlech používáme. Počet cyklů baterie se tak může zvýšit i na tisíc opakování. Výzkum probíhá na institutu Ann Arborové, který má na univerzitě již více než dvou set letou tradici.

Nepřehlédněte: Revoluční baterie na obzoru. Tahle Tesla s ní ujela šílených 1 200 km!
Výzkum je na dobré cestě, ale užití ve vozech se ještě neblíží
Vedoucí výzkumu, profesor Nicholas Kotov, vysvětluje, že již testují odolnost baterie a jsou na několika stovkách opakování. Zatím ale zdůrazňuje, že navýšení kapacity si vybírá daň v nabíjecím proudu, odolnosti nebo bezpečnosti. Celý výzkum je tak zatím ve svých počátcích. Pokud jste se těšili, že se takový typ baterie začne do vozidel brzy montovat, nezadržujte dech.
Profesor Kotov se svým týmem se dříve zaměřovali na membrány z aramidu naplněné gelem z elektrolytu. To jsou pevná žáruvzdorná vlákna hojně využívaná v armádě a letectví. Kevlarová vlákna se ale ukázala být ještě efektivnější. Potíž je ale zatím ve směsi samotné. Suflur a lithium tvoří malé molekuly, které se negativně projevují na kapacitě baterie. Když ale do směsi zapojí i elektricky nabité póry, efektivita značně roste.
Lepší než grafen?
Jejich design baterie se jinak blíží perfektnímu uspořádání. Kapacita i účinnost se téměř dostávají na své fyzické limity. Navíc taková baterie skvěle zvládá extrémní teploty, jako silné mrazy nebo nabíjení v horkých letních měsících.
Je ale potřeba zmínit, že jak současným typům baterií, ani této nesvědčí rychlé nabíjení. Z teoretických tisíc cyklů se tak může stát podstatně méně. I tak by ale baterie měla vydržet kolem deseti let, což už je vcelku rozumný životní cyklus jednoho elektromobilu.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.