Kalifornie zavede systém hlídání rychlosti ve vozech. Bude to podobné jako v EU

Matouš Vrchota
  • Systém hlídání rychlosti je v Evropě již pár měsíců v provozu
  • Kalifornie chce nyní podobný zákon odsouhlasit i na svém území
  • I při brzkém podpisu se bude týkat vozidel vyrobených po roce 2030
Amsterdamští řidiči si budou muset zvykat na nové pravidlo
Amsterdamští řidiči si budou muset zvykat na nové pravidlo

Řidiči v americké Kalifornii přijdou opět o kousek své svobody. V tomto případě jde ale o žádanou funkci, jelikož vozy budou více aktivně hlídat překračování rychlosti. Místní občané si budou muset zvyknout, že je vozidlo bude akusticky pobízet ke snížení aktuální rychlosti. Novinka je zahrnuta do souboru nových zákonů ve sbírce SB 961.

Americká adaptace na evropský zákon

Aby zákon vešel v platnost, musí se pod něj podepsat kalifornský guvernér Gavin Newsom. Jelikož ale v slunném státě Spojených států přibývá čím dál více smrtelných nehod, je velmi pravděpodobné, že k podpisu dojde. Podle místních policistů navíc za velkou část může právě nepřiměřená rychlost. Kalifornie často zavádí nové zákony jako jedna z prvních zemí severní Ameriky. I v tomto případě se předpokládá, že další státy budou brzy následovat.

Zákon specifikuje funkci jako pasivní inteligentní asistent pro hlídání rychlosti (ISA). V praxi jde o stejný systém, který před dvěma měsíci vešel v platnost i v Evropské unii. Všechny vozy vyrobené po červnu 2024 musí tento systém hlídání vlastnit. Řidič je při překročení maximální povolené rychlost v daném úseku informován akusticky i vizuálně na obrazovkách.

ISA - inteligentní asistent rychlosti
ISA - inteligentní asistent rychlosti

Čtěte také: Existuje technologie, která dělá auta bezpečnější. Na autopiloty zapomeňte


Za třetinu úmrtí může v USA vysoká rychlost

Systém se aktivuje při překročení rychlosti 10 mil za hodinu, tedy zhruba ekvivalent 16 km/h. Vůz se ale nespoléhá jen na mapové podklady, jeho součástí je i aktivní čtení dopravních značek. Americký systém by měl ovšem být benevolentnější. Pokud by na silnici vznikl konflikt vícero dopravních omezení, systém si vybere vyšší rychlost. Zatímco v Evropě tento systém již funguje, jeho americká verze počítá s nasazením až od modelového roku 2030. Navíc jen u běžných osobních vozidel.

Hlídání nebude povinné pro motocykly, vybrané nákladní vozy, vozy záchranných složek nebo osobních vozidel se speciálním účelem. Nehodovost a především úmrtnost se před pár lety vyšplhala na vysokých 35 procent. Pro zavedení opatření proti vysokým rychlostem navíc hlasovaly čtyři pětiny dotázaných v průzkumu dopravní bezpečnosti.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články