Postavilo se moc továren na výrobu baterií. A teď je velký problém, komu je udat

Svět má víc baterií, než potřebuje. Poptávka po elektromobilech je slabší, než se očekávalo. Růst měl být rychlejší.
Příliš mnoho baterií, málo zákazníků
Poptávka po elektromobilech sice stále roste, jenže zdaleka ne tempem, v jaké doufaly automobilky ani regulátoři. Mnozí výrobci proto brzdí své elektrické ambice a přehodnocují dříve grandiózní plány. Mezitím ale po světě vyrostly desítky obřích továren na baterie, které teď nemají pro koho vyrábět. Výsledkem je paradoxní přetlak, výrobní linky stojí, sklady jsou plné, ale objednávky chybí a s tím klesá i důvěra investorů.
Podle nové zprávy analytické společnosti AlixPartners výrazně převyšuje globální výrobní kapacita baterií skutečnou poptávku. V Severní Americe připadá na každou potřebnou baterii téměř 1,9krát kapacita, v Evropě je poměr kapacity k poptávce 2,2 a v Číně dokonce 5,6. Zdejší trh je navíc oslaben celními bariérami, které omezují vývoz elektromobilů a komponentů, což pro tamní dodavatele baterií představuje doslova noční můru.
Situace však není růžová nikde. Přebytek výroby se přelévá napříč regiony a ohrožuje finanční stabilitu výrobců. Ti tak musí omezovat expanzi a hledat nové cesty, jak přebytečné kapacity využít. Někteří zvažují přesměrování části výroby do segmentu stacionárních úložišť energie, jiní hledají partnery k fúzím či odprodejům podílů.

Přesycený trh a slábnoucí poptávka
Hlavní příčinou současné krize je cena. Navzdory přetlaku nabídky zůstávají materiálové i výrobní náklady vysoké, a elektromobily tak většinou nejsou levnější než auta se spalovacím motorem. Omezování vládních dotací situaci dále zhoršilo. Spotřebitelé jednoduše nemají důvod kupovat dražší elektromobily, pokud ekonomicky nedávají smysl.
AlixPartners odhaduje, že přebytek kapacit poroste i v příštích letech. Do roku 2028 má dosáhnout poměru 2,4násobku vůči poptávce a zůstat na podobné úrovni až do roku 2030. To odráží dřívější revizi prognózy společnosti pro americký trh. Loni předpověděla, že v roce 2030 budou elektromobily tvořit 36 % nově prodaných automobilů. Letos toto číslo revidovala o rovnou polovinu na 18 %.
Výrobci tak stojí před dilematem. Investovat do nových technologií, jako jsou levnější LFP baterie, nebo vyčkávat, až se trh stabilizuje. Většina zatím volí druhou možnost. Jisté je, že období přehnaného optimismu je u konce a nejistota dnešního trhu zcela jistě ovlivní budoucnost cenově dostupných elektromobilů.
Zdroj: InsideEVs
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.








