Číňané mají světově první sériový elektromobil se 4 motory schovanými v kolech

Pavel Škopek
Dongfeng eπ 007 | Zdroj: Dongfeng
Dongfeng eπ 007 | Zdroj: Dongfeng

Motory v kolech mění pravidla hry. Dongfeng eπ 007 přináší vyšší účinnost a revoluci v konstrukci elektromobilů.

Motory se přestěhovaly do kol

Tam, kde jsme byli dlouhá desetiletí zvyklí hledat motor, mají moderní elektromobily tak akorát další zavazadlový prostor. Motor se zpod přední kapoty přestěhoval na nápravy blíže ke kolu. Některé mají jeden, jiné dva. Čínský Dongfeng však nyní přišel s prvním sériově vyráběným elektromobilem, který má čtyři motory zabudované přímo v kolech.

Nejedná se o úplně nový model. Tento nový typ pohonu Dongfeng integroval do již existujícího sedanu s označením eπ 007. Podle údajů Ministerstva průmyslu a informačních technologií (MIIT), má každý z motorů, které vyrábí společnost Shanghai Automobile Electric Drive, výkon 100 kilowattů, což dává celkový výkon 400 kW (536 koní). Jak se to projevilo na maximální rychlosti a zrychlení však MIIT ani Dongfeng neuvádí.

Zdá se, že kromě pohonu, který je hlavní novinkou, toho Dongfeng příliš nezměnil. Rozměry eπ 007 zůstávají shodné jako u předchozí verze: délka 4880 mm, šířka 1915 mm a výška 1476 mm s rozvorem 2915 mm. Prakticky shodný je i exteriér vozu, který i nadále sází na nízkou siluetu typu fastback, minimalistickou příď s úzkými světlomety a panoramatickou střechu.

Dongfeng eπ 007 | Zdroj: Dongfeng
Dongfeng eπ 007 | Zdroj: Dongfeng

Efektivita i prostor navíc

Nová architektura s motory v nábojích kol přináší několik nezanedbatelných výhod. Nabízí vyšší účinnost s až o 30 procent nižšími mechanickými ztrátami. Nezávislé ovládání kol zlepšuje trakci, stabilitu a manévrovatelnost se zmenšeným poloměrem otáčení o 10-15 %. Díky přesnému ovládání se navíc až o čtvrtinu zvyšuje účinnost rekuperace energie. Absence klasického hnacího ústrojí nabízí víc prostoru v kabině se zcela rovnou podlahou a podle výrobce snižuje náklady na údržbu o 20 až 30 procent.

Dongfeng přitom není první, koho napadlo integrovat motory přímo do kol. Na rozdíl od předchozích pokusů startupů, jako byly Lightyear 0 nebo Lordstown Endurance, však má výhodu v zázemí stabilního koncernu. Předchozí pokusy sice ukázaly potenciál tohoto řešení, ale nedokázaly ho přetavit do sériové výroby.

Automobilka tak vstupuje na pole, kde zatím nikdo z velkých výrobců neuspěl, a staví se do pozice jediného masového producenta elektromobilu s pohonem všech kol zajišťovaným čtyřmi nezávislými elektromotory. Pokud se technologie osvědčí i v praxi, může se stát alternativou k dosavadním pohonným platformám a otevřít cestu k ještě efektivnějším, prostorově úspornějším a lépe ovladatelným elektromobilům.

Zdroj: CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články