Počet elektromobilů v Česku je stále zklamáním. Chybí totiž jedna věc

  • V Česku už jezdí téměř 22 500 elektromobilů
  • Ačkoliv jejich počet přibývá, v žebříčku EU jsme stále až na dně
  • Čím to je způsobené?
Škoda Enyaq Česko

Elektromobilita v Česku, ilustrační | foto: Škoda, úprava: vlastní

Když se podíváme na trend prodejů elektromobilů na českém trhu za poslední roky, leckdo by si mohl říct, že jsme na tom velice dobře. Tak jako v předchozích letech, také vloni v Česku výrazně stoupl jejich počet, a to o rekordních 8 800 kusů na již téměř 22 500, pokud počítáme nejen nová, ale také ojetá auta.

Česko je stále až na dně tabulky

Jak uvádí server Čistá doprava, který pouze přebírá zdrojová data od Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy, to v případě České republiky znamená jen 3% podíl elektromobilů na trhu s nově prodanými automobily, horší je v EU jen Chorvatsko a Slovensko. V čem je tedy problém?

Ukazuje se, jak je český trh závislý na firemních nákupech. Přes 75 % loňských registrací aut v Česku bylo uskutečněno na firmy, v případě elektromobilů je to konkrétně 76 %. Jenže firmy zatím u nás nevidí výhody elektroaut a jdou ekonomickou cestou – klíčová je zde především absence „opravdu normální státní dotace“, která by nebyla jen pro „vybrané firmy“ nebo formou úvěru, který „požerou banky“, jako je tomu letos.

Bez lepší cenotvorby, ať už ovlivněné samotnými nabídkami automobilek nebo například i státní dotací, se tak český trh s elektromobily neposune v žebříčku EU výrazněji výše a bude se i nadále krčit na posledních místech. Změnit by to mohla až cenová parita mezi elektrickými a spalovacími auty, která by převážila pomyslný jazýček na miskách vah.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační


Názor: Co se musí změnit, aby byla elektromobilita opravdu pro každého?


Nejpopulárnější v ČR zůstává Škoda, následuje Tesla

Z celkového počtu téměř 22 500 registrovaných elektromobilů na českém trhu zůstává na prvním místě automobilka Škoda (4 153 aut), ovšem druhá Tesla se díky prvenství v loňském roce na mladoboleslavskou firmu dotáhla (4 069 aut) a v letošním roce ji může klidně předstihnout. Na třetím místě je Volkswagen (2 572 aut), následují BMW (2 157 aut) a Hyundai (1 638 aut).

Elektromobilitu v Česku táhnou především nákupy v Praze, kde bylo registrováno již 8 990 elektromobilů, dále Středočeský kraj (3 880), Jihomoravský kraj (2 120), Moravskoslezský kraj (1 267) a Ústecký kraj (911). Další kraje již mají zanedbatelné počty. Zajímavostí také je, že 24,6 % zaregistrovaných elektromobilů tvořily ojetiny.

Na jednu nabíječku připadá 5 elektromobilů

V ČR je podle nejnovějších dat celkem 4 664 veřejných dobíjecích bodů, což nás řadí na 13. místo z celkových 27 zemí EU. Ovšem Národní akční plán čisté mobility nebyl splněn, neboť v roce 2023 již mělo být zprovozněno celkem 5 298 nabíječek. V letošním roce to má být přes 7 500 a v roce 2025 dokonce 11 000 nabíječek, což má jít ruku v ruce s nárůstem počtu elektromobilů na českém trhu.

Aktuálně na jeden veřejný dobíjecí bod v Česku připadá necelých 5 elektromobilů, což není vůbec špatný poměr. Důležité je však zmínit, kolik z nabíječek je rychlých a kolik pomalých. A tady jde o poměr zhruba 3:1 ve prospěch pomalých AC nabíjecích stanic, kterých je v Česku 3 389, kdežto rychlých veřejných nabíječek s výkonem do 150 kW potom 1 014 a nejrychlejších s výkonem 150 kW a více jen 261.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Počet elektromobilů v Česku je stále zklamáním. Chybí totiž jedna věc

  • V Česku už jezdí téměř 22 500 elektromobilů
  • Ačkoliv jejich počet přibývá, v žebříčku EU jsme stále až na dně
  • Čím to je způsobené?
Škoda Enyaq Česko

Elektromobilita v Česku, ilustrační | foto: Škoda, úprava: vlastní

Když se podíváme na trend prodejů elektromobilů na českém trhu za poslední roky, leckdo by si mohl říct, že jsme na tom velice dobře. Tak jako v předchozích letech, také vloni v Česku výrazně stoupl jejich počet, a to o rekordních 8 800 kusů na již téměř 22 500, pokud počítáme nejen nová, ale také ojetá auta.

Česko je stále až na dně tabulky

Jak uvádí server Čistá doprava, který pouze přebírá zdrojová data od Evropské observatoře pro alternativní paliva a Ministerstva dopravy, to v případě České republiky znamená jen 3% podíl elektromobilů na trhu s nově prodanými automobily, horší je v EU jen Chorvatsko a Slovensko. V čem je tedy problém?

Ukazuje se, jak je český trh závislý na firemních nákupech. Přes 75 % loňských registrací aut v Česku bylo uskutečněno na firmy, v případě elektromobilů je to konkrétně 76 %. Jenže firmy zatím u nás nevidí výhody elektroaut a jdou ekonomickou cestou – klíčová je zde především absence „opravdu normální státní dotace“, která by nebyla jen pro „vybrané firmy“ nebo formou úvěru, který „požerou banky“, jako je tomu letos.

Bez lepší cenotvorby, ať už ovlivněné samotnými nabídkami automobilek nebo například i státní dotací, se tak český trh s elektromobily neposune v žebříčku EU výrazněji výše a bude se i nadále krčit na posledních místech. Změnit by to mohla až cenová parita mezi elektrickými a spalovacími auty, která by převážila pomyslný jazýček na miskách vah.

Nabíjení elektromobilu

Nabíjení elektromobilu, ilustrační


Názor: Co se musí změnit, aby byla elektromobilita opravdu pro každého?


Nejpopulárnější v ČR zůstává Škoda, následuje Tesla

Z celkového počtu téměř 22 500 registrovaných elektromobilů na českém trhu zůstává na prvním místě automobilka Škoda (4 153 aut), ovšem druhá Tesla se díky prvenství v loňském roce na mladoboleslavskou firmu dotáhla (4 069 aut) a v letošním roce ji může klidně předstihnout. Na třetím místě je Volkswagen (2 572 aut), následují BMW (2 157 aut) a Hyundai (1 638 aut).

Elektromobilitu v Česku táhnou především nákupy v Praze, kde bylo registrováno již 8 990 elektromobilů, dále Středočeský kraj (3 880), Jihomoravský kraj (2 120), Moravskoslezský kraj (1 267) a Ústecký kraj (911). Další kraje již mají zanedbatelné počty. Zajímavostí také je, že 24,6 % zaregistrovaných elektromobilů tvořily ojetiny.

Na jednu nabíječku připadá 5 elektromobilů

V ČR je podle nejnovějších dat celkem 4 664 veřejných dobíjecích bodů, což nás řadí na 13. místo z celkových 27 zemí EU. Ovšem Národní akční plán čisté mobility nebyl splněn, neboť v roce 2023 již mělo být zprovozněno celkem 5 298 nabíječek. V letošním roce to má být přes 7 500 a v roce 2025 dokonce 11 000 nabíječek, což má jít ruku v ruce s nárůstem počtu elektromobilů na českém trhu.

Aktuálně na jeden veřejný dobíjecí bod v Česku připadá necelých 5 elektromobilů, což není vůbec špatný poměr. Důležité je však zmínit, kolik z nabíječek je rychlých a kolik pomalých. A tady jde o poměr zhruba 3:1 ve prospěch pomalých AC nabíjecích stanic, kterých je v Česku 3 389, kdežto rychlých veřejných nabíječek s výkonem do 150 kW potom 1 014 a nejrychlejších s výkonem 150 kW a více jen 261.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."