Mercedes má nový volant. Není kulatý a propojení s koly je pouze elektronické

Mercedes mění volant. Nový koncept s technologií steer-by-wire opouští klasický tvar a přibližuje autonomní řízení o další krok.
Volant už nebude kulatý
Abychom mohli automobilový průmysl posouvat dále, musíme se u toho také často vzdát některých fungujících součástí. Mechanických spojů jsou ve vozech stále stovky a zdaleka ne všechny lze jednoduše nahradit. Zajímavou, a dnes již ověřenou technologií, je například řízení po drátech, takzvané steer-by-wire.
Volant v takovém případě není s natáčecí nápravou spojený řídicí tyčí. Pohyb volantu snímají čidla a ta poté pomocí servomotoru otáčí koly. Tento způsob řízení již testuje například Toyota a Lexus, v produkční verzi ji zatím nabízí Tesla v Cybertrucku. Ačkoliv Tesla již dříve umístila do Modelů S a X “letecký knipl” místo volantu, o elektronické řízení se ještě nejednalo. O to více byl systém kritizovaný a automobilka se musela vrátit ke klasice.
Nyní do hry vstupuje Mercedes, který chce ovšem celý systém povznést na zcela novou úroveň. Z volantu v podstatě zbylo jen to nejdůležitější. Střed s airbagem a elegantním logem, dvě ramena s multifunkčním ovládáním a vcelku elegantně provedený věnec. Zapomeňte na kruh nebo oblouky. Mercedes dává konceptem jasně najevo, že je na čase oprostit se od „nepostradatelné“ minulosti.

Steer-by-wire přináší velké výhody
Volant stále zachovává ideální polohu rukou na třech a devíti hodinách. Zlepšuje viditelnost digitálních přístrojů a díky menší velikosti usnadňuje i posez a pohyb řidiče. Díky absenci tyče je vůz navíc opět o krok blíže autonomní jízdě. Nový ovladač navíc není potřeba točit o stovky stupňů. Řídící jednotka rozpoznává úhel, točivý moment i sílu a na základě toho dokáže na pár stupních rozsahu kola vytočit i o plný rejd.
Zatímco u standardního řízení je pro plné vytočení kol otočit volant od středu i o 480 stupňů, elektronický knipl lze točit v plném rozsahu v pouhých 170 stupních. Jelikož odezva nepřichází přímo z kol, musí řídící jednotka zprostředkovat odezvu elektronicky. Haptickou odezvu známe jak z vozidel (systémy pro přejetí jízdního pruhu) nebo i z mobilních telefonů. Mnohem snadněji se navíc implementuje i řízení druhé nápravy. Podobný systém nyní testují i Japonci z Toyoty.
Zatím jde o pouhý koncept, nicméně kvalita provedení naznačuje, že od produkční verze nemusíme být příliš daleko. Na testovacích fotografiích lze ale zpozorovat utajený elektrický model řady EQ. Je tedy možné, že Mercedes s novinkou přijde u omlazené verze dosluhující první generace EQS. Bývá navíc nepsaným pravidlem, že revoluční novinky automobilka nejdříve do jedné z nejvyšších tříd. První šancí na řízení po drátech z dílen Mercedesu by tak mohla přijít již v průběhu příštího roku.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.