Řekněme, že jde o takový trochu neobvyklý experiment. Člověk, který jezdil s desítkami nejnovějších elektřinou poháněných vozů, se posadil zpátky do staré klasiky s osmiválcem. Přesně to jsem udělal, abych porovnal oba světy a zjistil, v čem je který podle mě lepší.
Musk slibuje, že po usednutí za volant a jízdě s novým Roadsterem (2020) už nebudete chtít nic jiného a že vám poté bude jízda jakýmkoliv sportovním spalovacím autem připadat jako předpotopní. Vždyť zrychlení z 0 na 100 pod 2 vteřiny je něco opravdu brutálního, dokonce má jít o nejrychlejší sériově vyráběné auto na světě. Ale nemá to být jen o rychlosti, také futuristický vzhled, vylepšený podvozek, moderní interiér, či speciální ovládání by měly oslovit nejednoho milovníka aut.
Elektrické žihadlo od Tesly sice zatím k vyzkoušení nemáme a nejdříve v příštím roce jej určitě mít ani nebudeme, nicméně vyzkoušel jsem již dosavadní Tesly a konkurenční elektromobily (Audi e-tron, Jaguar I-Pace, atd.) a v mnoha směrech mi přijdou skvělé, takže mě zajímalo, jaké je to po přesednutí zpátky do nabušené sportovní klasiky, kterou pohání benzin. Na rovinu říkám, že jde o pohled řidiče, který toho mnohem více najezdil s elektromobilem než se spalovacím autem, tedy pohled elektromobilisty.
Pro redakční experiment jsem zvolil starou dobrou americkou klasiku v podobě Fordu Mustang z roku 2015, tedy relativně novou variantu vybavenou automatem s možností řazení pomocí pádel na volantu. Pod kapotou se skrývá pětilitrový osmiválec s výkonem 324 kW (434 koní) a točivým momentem 545 Nm. Mělo by jít tedy o celkem slušný americký bourák, se kterým člověk zažije neobyčejné svezení, ale celkově neobyčejný zážitek.
A tak se také stalo. Už při prvním pohledu musím uznat, že jsem se zamiloval. Zvenku auto působí velmi atraktivně a snadno získává zájem ostatních kolemjdoucích i řidičů. Pro odemknutí je zde automatický bezklíčový vstup – stačí se jen přiblížit s klíčky v kapse a vzít za kliku. V tu ránu otvíráte dveře troufám si tvrdit do minulosti – hned si všimnete velké řadicí páky nebo neskutečného množství všech možných tlačítek, mačkátech a přepínátek. Přiznám se, že první dojem byl takový, jako kdybyste se vrátili zpátky v čase nebo si prostě sedli do vesmírné lodě z minulého století. A nemyslím to nijak jízlivě, zkrátka vše se musí ovládat manuálně, celkem složitě a neintuitivně.
Na druhou stranu, nechybí zde například elektrické nastavení sedadel, vyhřívání sedadel, adaptivní tempomat, parkovací kamera a další moderní vychytávky, které už najdeme u dnešních aut včetně nejnovějších elektromobilů. Pro ovládání infotainmentu je k dispozici menší dotykový displej na středovém panelu, nicméně s telefonem jej spárujete maximálně tak na prosdílení kontaktů a možnost telefonovat přes auto. Můžete zapomenout na nějaké spárování přes aplikaci a ovládání některých funkcí auta na dálku, třeba pokud jde o předvyklimatizování/předvytopení auta apod., což už dnešní elektromobily hravě dovedou. Nebo pokud byste si chtěli vést přehled o tom, kolik platíte za benzin.
Zkráceně bych tedy řekl, že výhodou nejen této staré klasiky je jednoznačně design, který se ani po letech nemusí okoukat. Ale pokud jde o interiér a ovládání, vliv času je zde prostě znát a pokud si jednou zvyknete na nějakou technologii, těžko už se pak bez ní obejdete. Příkladem může být větší dotykový displej pro ovládání, dále například Head-Up displej pro promítání obrazu přímo před zorné pole řidiče na čelní sklo, nebo třeba možnost ovládání přes aplikaci na dálku. Případně i autopilotní funkce, alespoň držení auta v jízdním pruhu nebo upozornění na auto v mrtvém úhlu. Nejsou to funkce, bez kterých by se nedalo žít, ale mohou být velmi příjemné a kolikrát zvyšují bezpečnost vaší i ostatních.
Vzhledem k tomu, že Mustang byl vybavený automatem, ovládání víceméně zůstalo stejně jednoduché, jako u elektromobilů. Stačí tedy sešlápnout brzdu a zařadit rychlost, nic víc. Oproti elektromobilům však okamžitě a ne zrovna potichu slyšíte zvuk motoru, v tomto případě velmi hlasitého osmiválce. Najednou je pryč ticho, tolik charakteristické pro elektromobily a jejich tichý a pohon, a jsou tady uřvaní koníci, kteří chtějí zapřáhnout a jet. Někdy je to zvuk krásný, jindy si říkáte, kde že se to vypíná a ono to prostě nejde. Ani když jedete pomalu v koloně, benzinový motor semtam zaburácí a všichni kolem se za vámi otáčejí. A má to z určitého pohledu ještě jednu skrytou výhodu, při přejezdu nerovností tak i k vzhledem tužšímu podvozku neslyšíte nepříjemné zvuky, motor je zkrátka přehluší.
Ono jízda s Mustangem je vlastně něčím, co si musíte zamilovat a narodit se pro to. Pokud máte rádi rychlou a hlasitou jízdu, je to něco pro vás. Pokud si zvyknete naopak na klid a ticho, jste zde na špatné adrese. Abych se přiznal, je to opravdu parádní svezení a jednou za čas bych si dovedl představit, že s osmiválcem pojedu někam na výlet nebo i prostě jen tak ven z města. Je to zážitek a je to něco neobyčejného. Ale pak jezdíte po městě, nebo třeba jedete na dovolenou, a najednou řešíte jiné věci a dáváte přednost jiným hodnotám, než je to, co jsem právě popsal u klasiky. Najednou vám chybí ticho, modernější infotainment, nebo si říkáte, že oproti silnějším elektromobilům není ani toho výkonu nějak více. A co teprve odezva plynového pedálu, jako byste používali starý počítač místo toho nového rychlejšího. Chvíli se nic neděje a až poté automat vyhodnotí, že by bylo dobré zvýšit rychlost. Samozřejmě v případě používání manuálu je to čistě ve vaší režii, ale to už pak zase představuje nutnost věnovat se při řízení ještě řazení. U elektromobilů to vše odpadá.
Tip: Snadno a rychle. S českým HoppyGo půjčíte auto přes smartphone
Auta se spalovacím motorem – a nemusí to ani být podobně známá a výkonná klasika s osmiválcem – z mnoha důvodů obdivuju a respektuju, vždyť díky nim už pěknou dobu můžeme cestovat napříč celým světem, svou pestrostí někdy působí konzervativně a jindy vzbuzují emoce, může si je dovolit v rozvinutých zemích snad už téměř každý, ale hlavně psala historii automobilismu a počítám s nimi i do budoucna. Elektromobily je rozhodně nenahradí, budou spíše v určitých směrech zajímavější a příjemnější alternativou. Přesto pokud bych se měl sám za sebe rozhodnout, při pořizování příštího auta bych zvažoval více kritérií a hodnot, než ještě před pár lety. Na elektrický pohon se velmi rychle zvyká a dokud to člověk nevyzkouší, zbytečně přichází o to, jaké to ve skutečnosti je. S dojezdem, rychlostí nabíjení, ani s cenou už to není tak černé, jak někteří říkají. Schválně si také zkuste porovnat oba typy pohonů naživo přímo na silnici a ideálně se zajímejte o zkušenosti samotných majitelů spalovacích a elektrických vozů. Jinak se může stát, že budete žít jen v jednom z těchto světů a to by byla škoda, nemyslíte?
Vůz jsme zapůjčili přes carsharingovou službu HoppyGo, která zprostředkovává sdílení automobilů přímo mezi lidmi. Pomocí mobilní aplikace si můžete jednoduše najít vůz, který potřebujete, a půjčit si ho přímo od jeho majitele. Zájemci o vypůjčení auta na HoppyGo mají k dispozici vozy všech kategorií – od malých městských aut přes klasické sedany, kombíky a limuzíny až po užitkové dodávky či prázdninové karavany. Na platformě je k dostání přes 1 500 vozů a 300 různých modelů aut.
Řekněme, že jde o takový trochu neobvyklý experiment. Člověk, který jezdil s desítkami nejnovějších elektřinou poháněných vozů, se posadil zpátky do staré klasiky s osmiválcem. Přesně to jsem udělal, abych porovnal oba světy a zjistil, v čem je který podle mě lepší.
Musk slibuje, že po usednutí za volant a jízdě s novým Roadsterem (2020) už nebudete chtít nic jiného a že vám poté bude jízda jakýmkoliv sportovním spalovacím autem připadat jako předpotopní. Vždyť zrychlení z 0 na 100 pod 2 vteřiny je něco opravdu brutálního, dokonce má jít o nejrychlejší sériově vyráběné auto na světě. Ale nemá to být jen o rychlosti, také futuristický vzhled, vylepšený podvozek, moderní interiér, či speciální ovládání by měly oslovit nejednoho milovníka aut.
Elektrické žihadlo od Tesly sice zatím k vyzkoušení nemáme a nejdříve v příštím roce jej určitě mít ani nebudeme, nicméně vyzkoušel jsem již dosavadní Tesly a konkurenční elektromobily (Audi e-tron, Jaguar I-Pace, atd.) a v mnoha směrech mi přijdou skvělé, takže mě zajímalo, jaké je to po přesednutí zpátky do nabušené sportovní klasiky, kterou pohání benzin. Na rovinu říkám, že jde o pohled řidiče, který toho mnohem více najezdil s elektromobilem než se spalovacím autem, tedy pohled elektromobilisty.
Pro redakční experiment jsem zvolil starou dobrou americkou klasiku v podobě Fordu Mustang z roku 2015, tedy relativně novou variantu vybavenou automatem s možností řazení pomocí pádel na volantu. Pod kapotou se skrývá pětilitrový osmiválec s výkonem 324 kW (434 koní) a točivým momentem 545 Nm. Mělo by jít tedy o celkem slušný americký bourák, se kterým člověk zažije neobyčejné svezení, ale celkově neobyčejný zážitek.
A tak se také stalo. Už při prvním pohledu musím uznat, že jsem se zamiloval. Zvenku auto působí velmi atraktivně a snadno získává zájem ostatních kolemjdoucích i řidičů. Pro odemknutí je zde automatický bezklíčový vstup – stačí se jen přiblížit s klíčky v kapse a vzít za kliku. V tu ránu otvíráte dveře troufám si tvrdit do minulosti – hned si všimnete velké řadicí páky nebo neskutečného množství všech možných tlačítek, mačkátech a přepínátek. Přiznám se, že první dojem byl takový, jako kdybyste se vrátili zpátky v čase nebo si prostě sedli do vesmírné lodě z minulého století. A nemyslím to nijak jízlivě, zkrátka vše se musí ovládat manuálně, celkem složitě a neintuitivně.
Na druhou stranu, nechybí zde například elektrické nastavení sedadel, vyhřívání sedadel, adaptivní tempomat, parkovací kamera a další moderní vychytávky, které už najdeme u dnešních aut včetně nejnovějších elektromobilů. Pro ovládání infotainmentu je k dispozici menší dotykový displej na středovém panelu, nicméně s telefonem jej spárujete maximálně tak na prosdílení kontaktů a možnost telefonovat přes auto. Můžete zapomenout na nějaké spárování přes aplikaci a ovládání některých funkcí auta na dálku, třeba pokud jde o předvyklimatizování/předvytopení auta apod., což už dnešní elektromobily hravě dovedou. Nebo pokud byste si chtěli vést přehled o tom, kolik platíte za benzin.
Zkráceně bych tedy řekl, že výhodou nejen této staré klasiky je jednoznačně design, který se ani po letech nemusí okoukat. Ale pokud jde o interiér a ovládání, vliv času je zde prostě znát a pokud si jednou zvyknete na nějakou technologii, těžko už se pak bez ní obejdete. Příkladem může být větší dotykový displej pro ovládání, dále například Head-Up displej pro promítání obrazu přímo před zorné pole řidiče na čelní sklo, nebo třeba možnost ovládání přes aplikaci na dálku. Případně i autopilotní funkce, alespoň držení auta v jízdním pruhu nebo upozornění na auto v mrtvém úhlu. Nejsou to funkce, bez kterých by se nedalo žít, ale mohou být velmi příjemné a kolikrát zvyšují bezpečnost vaší i ostatních.
Vzhledem k tomu, že Mustang byl vybavený automatem, ovládání víceméně zůstalo stejně jednoduché, jako u elektromobilů. Stačí tedy sešlápnout brzdu a zařadit rychlost, nic víc. Oproti elektromobilům však okamžitě a ne zrovna potichu slyšíte zvuk motoru, v tomto případě velmi hlasitého osmiválce. Najednou je pryč ticho, tolik charakteristické pro elektromobily a jejich tichý a pohon, a jsou tady uřvaní koníci, kteří chtějí zapřáhnout a jet. Někdy je to zvuk krásný, jindy si říkáte, kde že se to vypíná a ono to prostě nejde. Ani když jedete pomalu v koloně, benzinový motor semtam zaburácí a všichni kolem se za vámi otáčejí. A má to z určitého pohledu ještě jednu skrytou výhodu, při přejezdu nerovností tak i k vzhledem tužšímu podvozku neslyšíte nepříjemné zvuky, motor je zkrátka přehluší.
Ono jízda s Mustangem je vlastně něčím, co si musíte zamilovat a narodit se pro to. Pokud máte rádi rychlou a hlasitou jízdu, je to něco pro vás. Pokud si zvyknete naopak na klid a ticho, jste zde na špatné adrese. Abych se přiznal, je to opravdu parádní svezení a jednou za čas bych si dovedl představit, že s osmiválcem pojedu někam na výlet nebo i prostě jen tak ven z města. Je to zážitek a je to něco neobyčejného. Ale pak jezdíte po městě, nebo třeba jedete na dovolenou, a najednou řešíte jiné věci a dáváte přednost jiným hodnotám, než je to, co jsem právě popsal u klasiky. Najednou vám chybí ticho, modernější infotainment, nebo si říkáte, že oproti silnějším elektromobilům není ani toho výkonu nějak více. A co teprve odezva plynového pedálu, jako byste používali starý počítač místo toho nového rychlejšího. Chvíli se nic neděje a až poté automat vyhodnotí, že by bylo dobré zvýšit rychlost. Samozřejmě v případě používání manuálu je to čistě ve vaší režii, ale to už pak zase představuje nutnost věnovat se při řízení ještě řazení. U elektromobilů to vše odpadá.
Tip: Snadno a rychle. S českým HoppyGo půjčíte auto přes smartphone
Auta se spalovacím motorem – a nemusí to ani být podobně známá a výkonná klasika s osmiválcem – z mnoha důvodů obdivuju a respektuju, vždyť díky nim už pěknou dobu můžeme cestovat napříč celým světem, svou pestrostí někdy působí konzervativně a jindy vzbuzují emoce, může si je dovolit v rozvinutých zemích snad už téměř každý, ale hlavně psala historii automobilismu a počítám s nimi i do budoucna. Elektromobily je rozhodně nenahradí, budou spíše v určitých směrech zajímavější a příjemnější alternativou. Přesto pokud bych se měl sám za sebe rozhodnout, při pořizování příštího auta bych zvažoval více kritérií a hodnot, než ještě před pár lety. Na elektrický pohon se velmi rychle zvyká a dokud to člověk nevyzkouší, zbytečně přichází o to, jaké to ve skutečnosti je. S dojezdem, rychlostí nabíjení, ani s cenou už to není tak černé, jak někteří říkají. Schválně si také zkuste porovnat oba typy pohonů naživo přímo na silnici a ideálně se zajímejte o zkušenosti samotných majitelů spalovacích a elektrických vozů. Jinak se může stát, že budete žít jen v jednom z těchto světů a to by byla škoda, nemyslíte?
Vůz jsme zapůjčili přes carsharingovou službu HoppyGo, která zprostředkovává sdílení automobilů přímo mezi lidmi. Pomocí mobilní aplikace si můžete jednoduše najít vůz, který potřebujete, a půjčit si ho přímo od jeho majitele. Zájemci o vypůjčení auta na HoppyGo mají k dispozici vozy všech kategorií – od malých městských aut přes klasické sedany, kombíky a limuzíny až po užitkové dodávky či prázdninové karavany. Na platformě je k dostání přes 1 500 vozů a 300 různých modelů aut.