Plug-in hybridy jdou v ČR víc na odbyt než elektromobily, ačkoliv jim chce dát EU stopku
- Plug-in hybridy jdou v Česku víc na dračku než elektromobily
- V roce 2021 se jich prodalo už 1322, kdežto elektromobilů jen 752 kusů
- Nicméně EU zvažuje, že plug-in hybridy coby mezikrok k čisté mobilitě zařízne

Plug-in hybridy mohou, ale nemusí být ekologické. Jde o to, zda využíváte jízdy čistě na elektřinu a auto často dobíjíte. Jak zjistila studie, plug-in hybridy mají reálně až 4x vyšší emise než automobilky prezentují. Ovšem pro výrobce aut zpravidla představují jednodušší cestu, jak splnit emisní limity, aby neplatili tvrdé pokuty, a současně neodradit zákazníky tím, že by museli hned přecházet od spalováků k čistým elektromobilům, což přináší spoustu změn a problémů.
Plug-in hybridy jsou v Česku prodávanější než elektromobily
Jak ukazují letošní čísla prodejů, resp. registrací nových aut na českém trhu, plug-in hybridy jsou zatím nejschůdnější cestou k elektrifikaci a jízdě na elektřinu ze zásuvky. V období leden až duben bylo dle Centrálním registru vozidel evidováno 1322 plug-in hybridů a 752 elektromobilů. Důležité je zde ovšem podotknout, že většina prodejů jsou fleetoví zákazníci, tedy firmy. Nikoliv běžný spotřebitel, který se může rozhodovat podle jiných kritérií.
Nejvíce plug-in hybridů prodala automobilka Škoda Auto, a sice 486 vozů. Jde o elektrické Superby a Octavie do zásuvky. Dále se 184 vozy skončil Mercedes-Benz, který jde cestou elektrifikace celého svého portfolia. A na třetím místě je pak Seat, který má na kontě 159 plug-in hybridů. Důvodem, proč jsou plug-in hybridy zatím populárnější než elektromobily, je rozhodně nižší pořizovací cena nebo možnost delšího dojezdu na palivo a kratších dojezdů například z domova do práce čistě na elektřinu.
Čtěte také: EU chce zaříznout plug-in hybridy dříve, než si myslíte

Stopka pro plug-in hybridy na obzoru?
V příštích letech lze očekávat podobný trend, protože technologie elektromobilů včetně potřebné infrastruktury se teprve vyvíjí a ještě nějakou dobu nebude tak univerzální jako mohou být plug-in hybridy. Ovšem možná již od roku 2026 budou plug-in hybridy v EU zaříznuté, protože nejsou reálně tak čisté, jak se tváří v propagačních letácích. A cílem je v dlouhodobém horizontu zkrátka přechod k čisté elektromobilitě. Postarat by se o to měla přísnější ekonorma Euro 7, která už se pomalu rýsuje.
Co si o plug-in hybridech a obecně o způsobech elektrifikace dopravy myslíte vy? Mají plug-in hybridy své místo vedle elektromobilů? Podělte se o svůj názor v naší diskuzi pod článkem!
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.