Osmitunový náklaďák dopadl při čelní srážce s elektromobilem mnohem hůře

Pavel Škopek
Při crash testu se Li Auto i8 čelně střetlo s osmitunovým náklaďákem | foto: Li Auto
Při crash testu se Li Auto i8 čelně střetlo s osmitunovým náklaďákem | foto: Li Auto

Bezpečnostní test rodinného elektromobilu Li Auto i8 se změnil v mediální konflikt s výrobcem náklaďáků. Tomu se nelíbí, že nebyl crashtest férový.

SUV proti osmitunovému kolosu

Představa, že luxusní rodinný elektromobil narazí čelně do náklaďáku s hmotností menšího slona a vyjde z toho se vztyčenou hlavou, zní jako scénář, který má šokovat i uklidnit zároveň. Přesně to se stalo při odhalení modelu Li Auto i8, kdy premiéru vozu zastínilo video z dramatické srážky s osmitunovým nákladním autem Dongfeng Chenglong.

Podle oficiálních údajů vážilo elektrické SUV mezi 2580 a 2610 kg a v testu jelo rychlostí 60 km/h proti nákladnímu vozu, který se pohyboval čtyřicítkou. I přes obrovský nepoměr hmotnosti zůstal skelet i8 neporušený, krátký přední převis pohltil velkou část energie, sloupky se nedeformovaly a všechny dveře se po nárazu automaticky odemkly. Devět airbagů se aktivovalo a bateriový modul v podlaze zůstal bez známek poškození či přehřátí.

Záběry překvapily i tím, jaký účinek měla kolize na samotný náklaďák. Kabina se prudce naklonila vpřed, téměř se oddělila od rámu a kola se na okamžik odlepila od vozovky. To vyvolalo bouřlivé reakce na čínských sociálních sítích, kde někteří uživatelé zpochybňovali, zda byla přední část vozu řádně zajištěná. U těžkých nákladních vozidel je běžné použití uzamykacích mechanismů pro kabinu a k jejímu uvolnění by za normálních okolností nemělo dojít.

Li Auto i8 | foto: Li Auto
Li Auto i8 | foto: Li Auto

Čtěte také: Požáry elektromobilů budou bezpečnější. Hasičům pomůže nová technologie

Spory a oficiální omluva

Proti videu se ostře vymezil výrobce použitého náklaďáku Dongfeng Liuzhou Motor, podle něhož test neodráží běžné podmínky silničního provozu. Li Auto reagovalo 3. srpna s tím, že test provedl státní China Automotive Engineering Research Institute (CAERI) jako nestandardní simulaci nehody a nebyl zaměřen na hodnocení jiných značek. Nákladní vůz byl zakoupen z druhé ruky a upraven pouze tak, aby odpovídal cílové hmotnosti.

CAERI přitom zdůraznil, že test měl ukázat odolnost SUV při střetu s velkým vozidlem, což je v Číně stále aktuálnější téma. Potvrdil také, že výběr náklaďáku byl založen pouze na hmotnosti a nedošlo k úpravám ovlivňujícím jeho pevnost.

Neutichající kontroverze vyústily 8. srpna ve společné prohlášení Li Auto, CAERI a Dongfeng Liuzhou Motor. Li Auto a CAERI se v něm omluvily za to, že test nechtěně poškodil pověst vozů Chenglong. Všechny tři strany poté zdůraznily potřebu férové soutěže a přísnějších pravidel pro podobné testy. Z pohledu Li Auto tak i8 nejenže prošel tvrdou zkouškou, ale také přitáhl pozornost k otázce, jak by měla vypadat transparentní prezentace bezpečnosti vozů.

Zdroj: CarScoop, CarNewsChinaLi Auto / weibo


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články