Nudná jízda elektroautům škodí. Občas prudce zrychlete, radí vědci

Chcete prodloužit životnost baterie v elektromobilu? Vyhněte se nudné jízdě a občas prudčeji zrychlete, radí vědci. Baterie může vydržet až o 38 % déle.
Rychlost jako recept na delší život
Nudná, plynulá jízda možná natáhne dojezd na jedno nabití. Pokud vám ale opravdu záleží na zdraví baterie, občasné důrazné sešlápnutí plynového pedálu není na škodu. Právě tento přístup potvrzuje nejnovější výzkum amerických vědců, kteří dlouhodobě sledovali degradaci baterií v elektromobilech při různých stylech jízdy.
„Systematicky jsme porovnávali dynamické vybíjecí profily odpovídající reálné jízdě elektromobilu s běžně přijímanými profily konstantního proudu. Překvapivě jsme zjistili, že dynamické vybíjení výrazně prodlužuje životnost v porovnání s konstantním proudem,“ uvádí vědci ze Stanford University. Vědecký tým během dvou let testoval 92 bateriových článků určených pro elektromobily a simuloval 47 různých způsobů používání.
Výsledek je jednoznačný. Dynamicky zatěžované baterie mohou vydržet až o 38 procent déle, což v praxi znamená prodloužení životnosti o více než 300 000 kilometrů oproti bateriím, které zažívají pouze klidné, monotónní vybíjení. Výzkum ukázal, že právě „dynamické cyklování“, tedy střídání zatížení podobné běžnému provozu, prodloužilo životnost článků výrazněji než konstantní zátěž typická pro dálniční jízdu.

Monotónnost škodí, pestrost zachraňuje
Výsledky Stanfordského týmu však současně ukazují, že významný vliv na zdraví baterie nemá pouze styl jízdy, ale i nabíjecí návyky. Jezdit nadoraz škodí stejně jako po každé jízdě vždy dobíjet na 100 procent. Baterie elektromobilů stárnou nejrychleji při dlouhodobě vysokém nebo naopak velmi nízkém stavu nabití, obzvlášť při stálém zatížení bez změn.
Právě monotónní jízda s konstantním odběrem vede ke zrychlenému úbytku kapacity ještě před oficiálním koncem životnosti, který je stanoven na 85 procent původního výkonu. Dlouhé úseky bez změny zátěže a jednostranné využívání kapacity článků výrazně zkracují jejich životnost. Naopak proměnlivá zátěž s občasnými impulzy a rekuperací má pro akumulátor pozitivní efekt.
Pro každodenní provoz je proto optimální držet úroveň nabití kolem poloviny a kombinovat různé jízdní styly, včetně krátkých a intenzivních akcelerací i rekuperací. Dynamické cyklování pomáhá udržet stav článků déle v optimální kondici a prodlužuje jejich skutečné využití v praxi. Pokud chcete, aby baterie vydržela co nejdéle, nespoléhejte jen na klidné tempo. Pravidelná změna stylu jízdy se promítá do delší výdrže baterie a lepšího využití vozu.
Zdroj: nature energy
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.









